01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Odměny členů zastupitelstev obcí

V lednu došlo ke změně nařízení vlády o odměnách členů zastupitelstev obcí. Jsme povinni odměnu členů našeho zastupitelstva navýšit a pokud ano, od kdy? Odměňování členů zastupitelstev obcí (dále jen zastupitelstvo) řeší zákon o obcích, který při tom rozlišuje mezi uvolněnými a neuvolněnými členy...

V lednu došlo ke změně nařízení vlády o odměnách členů zastupitelstev obcí. Jsme povinni odměnu členů našeho zastupitelstva navýšit a pokud ano, od kdy?

Odměňování členů zastupitelstev obcí (dále jen zastupitelstvo) řeší zákon o obcích, který při tom rozlišuje mezi uvolněnými a neuvolněnými členy zastupitelstva. Základní rozdíl v odměňování členů zastupitelstev spočívá v tom, že uvolnění členové mají podle zákona o obcích právní nárok na měsíční odměnu, naopak neuvolnění členové nárok na měsíční odměnu ze zákona nemají. Toto rozdílné postavení členů zastupitelstva je podstatné rovněž pro zodpovězení položeného dotazu.

Uvolněným členům zastupitelstva obec poskytuje měsíční odměnu za výkon této funkce vždy. Výši odměny v současné době stanovuje nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů (poslední, v dotazu zmiňovaná změna byla provedena nařízením č. 20/2009 Sb. účinným od 23. 1. 2009).

Pokud se změnou citovaného nařízení zvýší částky odměn členů zastupitelstva, pak v případě uvolněných členů zastupitelstva dochází k navýšení jejich odměny automaticky, tzn. podkladem pro výplatu vyšší částky je samotné nabytí účinnosti změnového nařízení.

V praxi vzniká otázka, odkdy se odměny ve zvýšené částce uvolněným členům zastupitelstva poskytují. Podle publikovaného stanoviska ministerstva vnitra se odměna ve zvýšené výši poskytne uvolněným členům zastupitelstva za celý měsíc, v němž změnové nařízení nabylo účinnosti bez ohledu na to, v který konkrétní den kalendářního měsíce se tak stalo. Nepropočítávají se tedy alikvotní části odměny podle počtu kalendářních dnů a výše platné do a po účinnosti změnového nařízení. V roce 2009 tak nárok na zvýšenou měsíční odměnu vznikl uvolněným členům zastupitelstva za celý měsíc leden 2009.

Neuvolněným členům zastupitelstva měsíční odměna za výkon funkce podle zákona o obcích pouze může být poskytnuta, na její poskytnutí ale není právní nárok. O tom, zda, v jaké výši a odkdy bude neuvolněnému členu zastupitelstva odměna poskytnuta, rozhoduje zastupitelstvo, jde o jeho vyhrazenou pravomoc. Zastupitelstvo je při svém rozhodnutí vázáno pouze maximální výší odměny, kterou stanoví citované nařízení vlády.

Stejně tak i případné zvýšení odměny neuvolněných členů zastupitelstva na základě vydaného změnového nařízení je proto pouze možnost, nikoli povinnost. Návrh na zvýšení odměny zastupitelstvu zpravidla předkládá rada obce, případně starosta; o vydání změnového nařízení by však podle mého názoru měla rada/starosta zastupitelstvo informovat i v případě, že navýšení odměn nenavrhují.

Navýšení odměn samozřejmě může navrhnout rovněž kterýkoliv člen zastupitelstva. V každém případě bude záležet pouze na rozhodnutí zastupitelstva, zda tuto otázku zařadí na program svého zasedání a zda následně, při respektování nově stanoveného maxima, odměny navýší, či nikoli. Rozhodující budou zpravidla finanční možnosti obce. Pokud zastupitelstvo o navýšení odměn rozhodne, je nezbytné, aby rovněž stanovilo den, od kterého se odměna ve zvýšené výši bude poskytovat.

Setkávám se se snahou obcí přijmout jakési obecné usnesení zastupitelstva ve věci měsíčních odměn, na jehož základě by byly odměny neuvolněných členů zastupitelstva obce v návaznosti na vydání změnových nařízení navyšovány automaticky, bez přijímání nového usnesení. Obecně toto vyloučit nelze, podle mých zkušeností se však takový postup v praxi neosvědčil a nedoporučuji jej.

 

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down