01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Odměny předsedům osadních výborů

Doposud jsem vyplácela odměny předsedům osadních výborů podle nařízení vlády č. 37/2003. U obce se 3723 obyvateli to do prosince 2010 činilo1500 Kč měsíčně. Od letošního ledna bychom jim museli odměnu snížit podle nového nařízení vlády č. 375/2010 na 1482 Kč měsíčně, abychom nepřekročili nárok v...

Doposud jsem vyplácela odměny předsedům osadních výborů podle nařízení vlády č. 37/2003. U obce se 3723 obyvateli to do prosince 2010 činilo1500 Kč měsíčně. Od letošního ledna bychom jim museli odměnu snížit podle nového nařízení vlády č. 375/2010 na 1482 Kč měsíčně, abychom nepřekročili nárok v tabulce. Ale nevím, zda skutečně se toto nařízení vlády vztahuje i na předsedy osadních výborů. Netýká se to pouze pro členy výborů kontrolního a finančního? Nemohla bych je vyplácet na dohodu o provedení práce nebo na dohodu o pracovní činnosti malého rozsahu?

Pro zodpovězení této otázky by bylo zapotřebí upřesnit některé další podrobnosti, zejména, zda předsedové osadních výborů zastupitelstva obce jsou, nebo nejsou současně členy zastupitelstva (ve vztahu k předsedům osadních/místních výborů totiž neplatí pravidlo, že předsedou výboru zastupitelstva obce může být vždy jen člen zastupitelstva obce), a pokud ano, zda jsou pro výkon této funkce dlouhodobě uvolněni, či nikoli.

Z dotazu tyto skutečnosti zřetelně nevyplývají, z výše vyplácené odměny lze jen dovodit, že se nejedná o uvolněnou funkci člena zastupitelstva obce (dále jen zastupitelstvo), takže se v obecné rovině vyjádřím k ostatním v úvahu přicházejícím možnostem, tedy za prvé k variantě, že předsedové osadních výborů nejsou členy zastupitelstva a za druhé k variantě, že jsou neuvolněnými členy zastupitelstva.

Pokud předsedové osadních výborů nejsou členy zastupitelstva, pak odkazuji na ust. § 84 odst. 2 písm. u) zákona o obcích, podle kterého je zastupitelstvu vyhrazeno rozhodovat o peněžitých plněních poskytovaných fyzickým osobám, které nejsou členy zastupitelstva, za výkon funkce členů výborů.

Při stanovení tohoto peněžitého plnění není zastupitelstvo vázáno finančními limity danými nařízením vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů (dále jen nařízení); což ovšem analogické využití tohoto nařízení pro stanovení výše plnění nevylučuje. Jakou formou se tato peněžitá plnění mohou poskytovat, zákon o obcích nespecifikuje.

Jestliže předsedové osadních výborů jsou neuvolněnými členy zastupitelstva, je situace jiná - v takovém případě se na jejich odměňování (stejně jako na odměňování předsedů jakýchkoliv jiných výborů zastupitelstva) citované nařízení vztahuje.

Obecně podle zákona o obcích platí, že neuvolněným členům zastupitelstva může být za výkon funkce poskytnuta měsíční odměna, jejíž maximální výši opět stanoví nařízení. O tom, zda a v jaké výši bude neuvolněnému členu zastupitelstva odměna poskytnuta, rozhoduje zastupitelstvo. V případě, kdy člen zastupitelstva současně vykonává i jinou funkci (starosta, předseda výboru zastupitelstva, člen komise rady obce aj.), jedná se o souběh funkcí; v takovém případě lze neuvolněnému členu zastupitelstva poskytnout na základě rozhodnutí zastupitelstva měsíční odměnu až do výše souhrnu možných odměn za jednotlivé funkce.

Pokud výše měsíční odměny stanovené zastupitelstvem členu zastupitelstva za výkon funkce předsedy výboru přesáhla maximální možnou částku danou nařízením, ve znění nařízení č. 375/2010 Sb., pak je třeba s účinností od 1. 1. 2011 odměnu vyplácet ve snížené výši a zastupitelstvo by mělo na svém nejbližším zasedání, pokud tak již v mezidobí neučinilo, výši této odměny snížit tak, aby nepřesahovala maximální povolenou hranici.

Jde-li o možnost uzavření dohody o pracích konaných mimo pracovní poměr (tedy dohody o provedení práce nebo dohody o pracovní činnosti) s předsedy výborů, kteří nejsou členy zastupitelstva, pak lze konstatovat, že zákon takový postup nevylučuje (přestože osobně jej nepovažuji za vhodný, a to i s přihlédnutím k ust. § 84 odst. 2 písm. u) zákona o obcích, podle kterého je stanovení peněžitého plnění za výkon funkce člena zastupitelstva vyhrazeno zastupitelstvu); pokud jde o předsedy výborů, kteří jsou současně členy zastupitelstva, pak podle mého názoru takový postup možný není (předmětem dohod nemůže být výkon činností spadajících do výkonu funkce člena zastupitelstva).

Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down