Byl jsem nově zvolen do sociální komise rady města. Mám nárok na odměnu od města za výkon této funkce? Pro zodpovězení této otázky by bylo zapotřebí upřesnit některé další podrobnosti - zda vedle členství v komisi rady města vykonáváte současně i funkci člena zastupitelstva tohoto města, a pokud...
Byl jsem nově zvolen do sociální komise rady města. Mám nárok na odměnu od města za výkon této funkce?
Pro zodpovězení této otázky by bylo zapotřebí upřesnit některé další podrobnosti - zda vedle členství v komisi rady města vykonáváte současně i funkci člena zastupitelstva tohoto města, a pokud ano, zda jste pro výkon této funkce dlouhodobě uvolněn, či nikoli. Z dotazu tyto skutečnosti nevyplývají, takže se v obecné rovině vyjádřím ke všem možnostem.
Pokud jste pouze členem komise (ne zastupitelem), je třeba říct, že současná legislativa tuto otázku výslovně neřeší. Zákon o obcích obsahuje výslovnou úpravu pouze ve vztahu k členům výborů: podle § 84 odst. 2 písm. u) zákona je zastupitelstvu obce vyhrazeno rozhodovat o peněžitých plněních poskytovaných fyzickým osobám, které nejsou členy zastupitelstva obce, za výkon funkce členů výborů.
Obdobné ustanovení ve vztahu k členům komisí, kteří nejsou členy zastupitelstva, však zákon o obcích nezná /na rozdíl od zákona o krajích, podle jehož § 35 odst. 2 písm. s) je zastupitelstvu kraje vyhrazeno rozhodovat o peněžitých plněních spojených nejen s výkonem funkce členů výborů, ale rovněž komisí a zvláštních orgánů fyzickým osobám, které nejsou členy zastupitelstva/.
I přes absenci příslušné právní úpravy jsem toho právního názoru, že členům komisí rady obce lze rovněž poskytnout za plnění jejich funkce určitou odměnu, peněžité plnění, například formou daru. Rozhodování o poskytnutí daru je vyhrazeno zastupitelstvu obce pouze v případě peněžitých darů ve výši nad 20 000 Kč fyzické nebo právnické osobě v jednom kalendářním roce, do toho limitu tedy rozhoduje o poskytnutí daru rada obce; zastupitelstvo si ovšem může vyhradit rozhodování i do tohoto limitu.
Nic také podle mého názoru nebrání tomu, aby rada obce, případně zastupitelstvo, vydala pravidla (zásady), ve kterých blíže upraví podmínky poskytování tohoto plnění.
V případě, že jste současně členem zastupitelstva města, je situace jiná.
Obecně podle zákona o obcích platí, že uvolněným členům zastupitelstva obce poskytuje obec za výkon této funkce odměnu. Výši této odměny stanoví prováděcí právní předpis, kterým je v současné době nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, ve znění pozdějších předpisů (poslední změna byla provedena nařízením č. 79/2008 Sb. s účinností od 29. 2. 2008).
Ostatním členům zastupitelstva obce, neuvolněným pro výkon funkce člena zastupitelstva obce, může být za výkon funkce poskytnuta měsíční odměna; její maximální výši stanoví výše citované nařízení vlády. O tom, zda a v jaké výši bude neuvolněnému členu zastupitelstva obce odměna poskytnuta, rozhoduje zastupitelstvo obce.
V případě, kdy člen zastupitelstva obce současně vykonává i jinou funkci (starosta, předseda výboru zastupitelstva, člen komise rady obce aj.), jedná se o souběh funkcí, pro který zákon o obcích nastavuje určitá pravidla týkající se výše odměny.
Uvolněnému členu zastupitelstva obce v případě souběhu výkonu několika funkcí náleží podle § 77 odst. 3 písm. a) zákona o obcích měsíční odměna podle funkce, za kterou se podle výše citovaného nařízení vlády poskytuje nejvyšší odměna.
Neuvolněnému členu zastupitelstva obce lze podle § 77 odst. 3 písm. b) zákona o obcích v případě souběhu výkonu funkcí poskytnout na základě rozhodnutí zastupitelstva měsíční odměnu až do výše souhrnu odměn za jednotlivé funkce, samozřejmě při respektování maximální sazby měsíčních odměn neuvolněných členů zastupitelstva stanovených pro jednotlivé vykonávané funkce.
Odměna a případné dary za výkon funkce člena komise rady obce se vyplácejí z rozpočtových prostředků obce.
Mgr. PAVLA SAMKOVÁ
právnička