OTÁZKA: Zajímalo by mě, jak budou obce podle nového katalogu odpadů v praxi rozlišovat pro potřeby zákonné evidence odpadů v rámci tříděného sběru obalovou složku (která není součástí skupiny 20 - KO, ale skupiny 1501 - odpady z obalů), když na třídičkách se běžně odpad na obalovou a neobalovou složku netřídí, a obce nemají a nebudou mít tyto informace k dispozici.
ODPOVĚĎ: Váš dotaz se dotkl zajímavého problému, který bude činit v praxi i teorii mnoho potíží. Situaci komplikuje prováděcí vyhláška k zákonu o odpadech (č. 381/2001 Sb.), která v postupu pro zařazování odpadů podle Katalogu odpadů jednoznačně určuje, že odděleně sbíraný obalový odpad včetně jeho směsí se vždy (i v případě, že byl vytříděn z odpadu komunálního) zařazuje do podskupiny 1501 - obaly (včetně odděleně sbíraného komunálního obalového odpadu), a nikoliv do podskupiny 2001 - složky z odděleného sběru (kromě odpadů uvedených v podskupině 1501).
Jak všichni známe z praxe, obce třídí komunální odpad na jednotlivé komodity (papír, plasty, sklo) a nerozlišují, zda odpad vznikl z obalu či z konkrétního výrobku nebo jiného zdroje. I na dotřiďovacích linkách je zohledňována pouze kvalita, tzn. jsou odstraňovány složky, které do dané komodity nepatří, ale neodděluje se plastový obalový odpad a ostatní plastový odpad. Rovněž nejsou ve městech speciální nádoby na obalový odpad.
Systém vedení evidence takových odpadů bude pravděpodobně u řady obcí rozdílný. Lze využít znalosti složení vyseparovaných komodit a pomocí určitých dohodnutých koeficientů přepočíst množství obalového odpadu. Pokud by se obce striktně držely postupu pro zařazování odpadů podle vyhlášky, prakticky by nemohl existovat integrovaný systém separovaného sběru komunálních odpadů a obalových odpadů.
(Z internetového diskusního fóra časopisu Odpady)
Ing. Ivana Jirásková,
vedoucí oddělení odpadového hospodářství
Magistrátu hl. m. Prahy
|