01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Odvolatelnost vedoucích zaměstnanců ve veřejné správě

V oblasti veřejné správy se odvolání vedoucího zaměstnance řídí zákoníkem práce (ZP) a zákonem číslo 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků (ÚSC). Zákoník práce se uplatní v případech, kdy nejde o odvolání vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu územního samosprávného celku....

V oblasti veřejné správy se odvolání vedoucího zaměstnance řídí zákoníkem práce (ZP) a zákonem číslo 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků (ÚSC). Zákoník práce se uplatní v případech, kdy nejde o odvolání vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu územního samosprávného celku. Zejména jde o právnické osoby (zaměstnavatele) v oblasti veřejné správy, jako jsou subjekty působící ve zdravotnictví, školství, kultuře nebo některé ziskové organizace. Zákon číslo 312/2002 Sb., se použije v případech, kdy jde o odvolání z funkce vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu. Neuplatní se pro odvolání úředníka, neboť ten nemůže být do funkce jmenován.

JMENOVÁNÍ VEDOUCÍCH ÚŘEDNÍKŮ

Zákon o úřednících územních samosprávných celků je ve vztahu k zákoníku práce zvláštním právním předpisem při jmenování do funkce. Zákoník práce tuto skutečnost deklaruje v § 33 odst. 3 v první větě dikcí, že »jmenováním na vedoucí pracovní místo se zakládá pracovní poměr v případech stanovených zvláštním právním předpisem«. Znamená to, že se při jmenování na vedoucí pracovní místa například u obecních úřadů uplatní § 2 odst. 6 zákona č. 312/2002 Sb. Podle něj se pracovní poměr zakládá jmenováním, které učiní vedoucí úřadu.

Zákoník práce vymezuje pojem »vedoucího úředníka« jako »vedoucího zaměstnance«. Rozumí se tím zaměstnanci, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení zaměstnavatele oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu závazné pokyny. Vedoucím zaměstnancem je rovněž vedoucí organizační složky státu (§ 11 odst. 4 ZP).

Podle § 84 odst. 1. písm. d) zákona číslo 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) může zastupitelstvo obce zřizovat nebo rušit příspěvkové organizace. To znamená, že organizační útvar si samostatně vymezí i příspěvková organizace, která byla zřízena územním samosprávným celkem. Půjde například o odbor, úsek, oddělení apod. Na toto pracovní místo musí být pak vedoucí zaměstnanec jmenován.

JMENOVÁNÍ V ZISKOVÝCH ORGANIZACÍCH

Ustanovení § 33 zákoníku práce nepřipouští výjimky. Znamená to, že ve všech ostatních subjektech, například v právnických osobách, které zřídil ÚSC /§ 84 odst. 1 písm. e)/ zákona o obcích) a tyto subjekty mají podnikatelský charakter (jeho zaměstnanci nejsou odměňováni platem), nemůže platně vzniknout pracovní poměr jmenováním, i když by si to tato právnická osoba sama stanovila například v pracovním řádu nebo v jiném firemním opatření.

Je ale nutné vzít v úvahu, že územní samosprávný celek není »klasickým« zřizovatelem ziskového subjektu (právnické osoby). Většinou se »zřizování« této právnické osoby ÚSC uskutečňuje transformací z neziskového subjektu např. na obchodní společnost, zpravidla na akciovou společnost (a. s.) nebo společnost s ručením omezeným (s. r. o.).

Jednou z důležitých činností takto »zřízené« a. s. nebo s. r. o. bude ta, kterou pro územní samosprávný celek již dříve vykonávala příspěvková organizace, ale na základě vymezení předmětu činnosti ve zřizovací listině. Takový postup územního samosprávného celku je účelný, neboť některé hospodářské činnosti je efektivnější uskutečňovat v ziskové obchodní společnosti než v neziskové organizaci typu příspěvkové organizace. Ekonomické procesy jsou průhlednější, jednodušší a transparentnější.

ODVOLÁNÍ VEDOUCÍHO ÚŘEDNÍKA

Ustanovení § 12 zákona č. 312/2002 Sb. stanoví, že vedoucího úředníka nebo vedoucího úřadu lze z funkce odvolat jen pozbyl-li některý z předpokladů podle § 4 tohoto zákona (např. požadavek bezúhonnosti) nebo porušil-li závažným způsobem některou ze svých zákonem stanovených povinností nebo dopustil-li se nejméně dvou méně závažných porušení zákonem stanovených povinností v posledních šesti měsících, nebo neukončil-li vzdělávání vedoucích úředníků ve lhůtě stanovené zákonem. Odvolání vedoucího úředníka musí tedy obsahovat zákonné důvody, jinak je neplatné.

Zákon č. 312/2002 Sb. je ve vztahu k zákoníku práce zvláštním předpisem. Neupravuje-li tento zákon některou záležitost v oblasti pracovněprávních vztahů územních samosprávných celků a jejich úředníků, na tyto otázky se vztahuje ZP.

ODVOLÁNÍ Z DŮVODU ORGANIZAČNÍCH ZMĚN

V praxi se objevují problémy zejména v souvislosti s možností odvolání vedoucího úředníka ÚSC z pracovního místa pro organizační změny, které se například uskutečňují v obecním nebo městském úřadě.

Pojmem organizační důvody se obvykle označují skutečnosti odůvodňující výpověď danou zaměstnavatelem podle § 52 písm. a) až c) zákoníku práce. Těmito skutečnostmi jsou zrušení zaměstnavatele nebo jeho části, přemístění zaměstnatele nebo jeho části a dále nadbytečnost zaměstnance vzhledem k rozhodnutí zaměstnavatele nebo příslušného orgánu o změně jeho úkolů, technického vybavení, o snížení stavu zaměstnanců za účelem zvýšení efektivnosti práce nebo o jiných organizačních změnách.

Výčet důvodů pro odvolání vedoucího úřadu nebo vedoucího úředníka z jeho funkce uvedený v § 12 odst. 1 zákona č. 312/2002 Sb. je taxativní a nelze jej rozšiřovat. Z tohoto ustanovení dále vyplývá, že organizační změny ve shora uvedeném smyslu nejsou důvodem pro odvolání vedoucího úřadu nebo vedoucího úředníka.

To ale neznamená, že pracovní poměr vedoucího úřadu nebo vedoucího úředníka nelze změnit jiným úkonem. Územní samosprávný celek se může s vedoucím úřadu nebo vedoucím úředníkem dohodnout na změně jeho pracovního poměru a na základě této dohody jej převést na jinou práci, případně jej jmenovat do jiné funkce. Pokud existuje některý z důvodů uvedených v § 52 písm. a) až c) ZP a vedoucí úřadu nebo vedoucí úředník není ochoten přejít na jinou pro něho vhodnou práci, kterou mu ÚSC nabídl, může dát vedoucímu úřadu nebo vedoucímu úředníku výpověď z pracovního poměru.

Územní samosprávný celek může převést úředníka na jinou činnost i tehdy, neprokázal-li zvláštní odbornou způsobilost podle § 21 odst. 2 zákona č. 312/2002 Sb. Musí to však být činnost, pro kterou úředník předpoklady splňuje.

LADISLAV JOUZA

právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down