01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Okresní úřady a kraje

Okresní úřady a kraje (Dokončení z minulého čísla) V oblasti dozoru podle § 67 písm. e) zákona o krajích krajské úřady organizují kontroly na vybraných úsecích činnosti okresních úřadů, vyhodnocují jejich výsledky a předkládají příslušnému ministerstvu, popřípadě vládě návrhy na potřebná opatření....

Okresní úřady a kraje

(Dokončení z minulého čísla)

V oblasti dozoru podle § 67 písm. e) zákona o krajích krajské úřady organizují kontroly na vybraných úsecích činnosti okresních úřadů, vyhodnocují jejich výsledky a předkládají příslušnému ministerstvu, popřípadě vládě návrhy na potřebná opatření.

Podle § 33 zákona o okresních úřadech provádějí kontrolu činnosti okresních úřadů na jednotlivých úsecích státní správy v mezích své působnosti krajské úřady a příslušné ústřední správní úřady.

Orgány provádějící kontrolu postupují přiměřeně podle § 25 až § 30 zákona o okresních úřadech (stanoví se v nich oprávnění a postup okresního úřadu při provádění kontroly výkonu přenesené působnosti orgány obcí).

Navíc se stanoví, že kontrolní orgány oznamují zahájení kontroly a její výsledky projednávají s přednostou okresního úřadu. V těchto případech se neuplatní ustanovení § 31 zákona o okresních úřadech, umožňující okresnímu úřadu uložit pokutu obci za porušení jejích povinností.

Zrušení nařízení

Mimo jiné zastupitelstvo kraje je podle § 32 odst. 1 zákona o okresních úřadech oprávněno podat Ústavnímu soudu návrh na zrušení nařízení okresního úřadu, je-li v rozporu se zákonem (na rozdíl od jiného opatření okresního úřadu). To lze učinit, pokud okresní úřad nezjedná nápravu do třiceti dnů od pozastavení výkonu nařízení okresního úřadu Ministerstvem vnitra. Orgány kraje nejsou k pozastavení výkonu nařízení okresního úřadu příslušné.

V § 32 odst. 2 zákona o okresních úřadech je upraven rovněž postup rušení jiného opatření okresního úřadu než jeho nařízení ve smyslu § 6 zákona o okresních úřadech. Musí se zde jednat o opatření okresního úřadu, které nebylo vydáno ve správním řízení, jinak se uplatní obvyklý přezkum na základě opravných prostředků.

Je-li tedy jiné opatření okresního úřadu v rozporu se zákonem, jiným právním předpisem vydaným na základě zákona a v jeho mezích, s usnesením vlády nebo směrnicemi ústředních správních úřadů (jen těch, které byly zveřejněny ve Věstníku vlády pro krajské úřady, okresní úřady a orgány obcí), zruší je příslušný krajský úřad.

Neučiní-li tak do třiceti dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto opatření okresního úřadu, zruší je příslušný ústřední správní úřad.

Pozastavení výkonu

Pozastavení výkonu nařízení okresního úřadu Ministerstvem vnitra i zrušení jiného opatření okresního úřadu krajským úřadem či příslušným ústředním správním úřadem okresní úřad podle § 32 odst. 3 zákona o okresních úřadech neprodleně zveřejní na své úřední desce po dobu 15 dnů.

Současně zabezpečí, aby toto opatření (pozastavení výkonu nařízení okresního úřadu a zrušení jiného opatření okresního úřadu) bylo zveřejněno po stejnou dobu na úředních deskách dotčených obecních úřadů v jeho správním obvodu, může je zveřejnit i jiným vhodným způsobem.

Zákon o okresních úřadech v § 32 odst. 4 dále stanoví, že se na postup podle § 32 odst. 1 a 2 téhož zákona nevztahuje správní řád.

Podle § 67 písm. f) zákona o krajích kontrolují krajské úřady také dodržování opatření vlády v činnosti okresních úřadů a poskytování odborné pomoci okresními úřady obcím. Dle § 34 odst. 2 písm. b) zákona o okresních úřadech je tato povinnost krajským úřadům uložena spolu s Ministerstvem vnitra a příslušnými ústředními správními úřady.

Odborná pomoc

Okresní úřad se podle § 11 písm. b) zákona o okresních úřadech při své činnosti řídí (nejde-li o vydávání nařízení okresního úřadu nebo o rozhodování o právech, právem chráněných zájmech a povinnostech fyzických a právnických osob) mj. usneseními vlády a směrnicemi ústředních správních úřadů (podmínkou platnosti směrnic je jejich vyhlášení ve Věstníku vlády pro krajské úřady, okresní úřady a orgány obcí).

Zákon o okresních úřadech v § 8 odst. 2 písm. c) dále stanoví okresním úřadům povinnost poskytovat obcím odbornou pomoc při výkonu státní správy. Taková povinnost je stanovena také krajským úřadům vůči okresním úřadům.

Vzájemná spolupráce

Zákon o krajích ukládá krajským úřadům v § 67 písm. c) povinnost zabezpečovat výstavbu a provoz informačního systému kompatibilního s informačními systémy správních úřadů.

Krajské úřady by rovněž měly okresním úřadům poskytovat odbornou pomoc při plnění jejich úkolů. To vyplývá z § 93 písm. b) zákona o krajích, podle nějž Ministerstvo vnitra ve vztahu ke krajům na úseku přenesené působnosti kontroluje dodržování opatření a usnesení vlády v činnosti příslušných orgánů kraje a poskytování odborné pomoci krajským úřadem okresním úřadům.

Krajské úřady rovněž podle § 67 písm. g) zákona o krajích organizují porady přednostů okresních úřadů působících v kraji.

Konečně se krajským úřadům v § 67 písm. d) zákona o krajích ukládá podílet se na odborné přípravě zaměstnanců okresních a obecních úřadů pro vykonání zkoušky zvláštní odborné způsobilosti.

Přechod zaměstnanců

Okresním úřadům v sídlech krajů svěřil v § 96 zákon o krajích (Ustanovení společná, přechodná a závěrečná) též zajištění přechodu některých zaměstnanců na krajský úřad. Podle § 96 odst. 1 zákona o krajích byl přednosta okresního úřadu v sídle kraje povinen přijmout do pracovního poměru k okresnímu úřadu zaměstnance, kteří byli určeni ministerstvem na základě výsledků výběrového řízení organizovaného ministerstvem.

Tito zaměstnanci měli zabezpečit přípravu zahájení činnosti nově zvolených orgánů kraje a výkon působnosti krajského úřadu.

Práva a povinnosti z pracovněprávních vztahů těchto zaměstnanců přešla ke dni nabytí účinnosti zákona o krajích z okresních úřadů na příslušné kraje.

Neslučitelnost funkcí

Podle § 14 odst. 1 zákona o okresních úřadech je funkce přednosty okresního úřadu neslučitelná s funkcí poslance a senátora Parlamentu České republiky, s jinou funkcí ve státní správě, s funkcí člena zastupitelstva orgánu územní samosprávy a s funkcemi v politických stranách nebo hnutích.

Neslučitelnost funkce člena zastupitelstva kraje s jinými funkcemi upravuje § 5 zákona č. 130/2000 Sb., o volbách do zastupitelstev krajů.

Podle § 5 odst. 2 písm. b) téhož zákona je funkce člena zastupitelstva kraje neslučitelná s funkcí vykonávanou zaměstnancem kraje zařazeným do krajského úřadu, zaměstnancem obce, zařazeným do obecního úřadu nebo zaměstnancem jiného než ústředního orgánu státní správy, nejde-li o orgán s celostátní působností a jsou-li tyto funkce obsazovány volbou, jmenováním nebo ustanovováním.

Ustanovení § 5 odst. 2 písm. b) zákona č. 130/2000 Sb. se tedy vztahuje také na zaměstnance okresních úřadů, kteří jsou do funkce jmenováni (viz § 27 odst. 4 a 5 zákoníku práce).

U ostatních zaměstnanců okresních úřadů tedy neslučitelnost funkce s funkcí člena zastupitelstva kraje nevzniká.

HANA NEUMANNOVÁ,

právnička, KrÚ Olomouc

Okresním úřadům v sídlech krajů svěřil v § 96 zákon o krajích (Ustanovení společná, přechodná a závěrečná) též zajištění přechodu některých zaměstnanců na krajský úřad.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down