Krajský úřad Olomouckého kraje obhospodařuje v rámci své samostatné působnosti také svá detašovaná pracoviště v Šumperku a Jeseníku. Ta byla v minulosti vybavena tradičními výpočetními prostředky (počítače, počítačová síť, připojení do internetu apod.), které se musely odborně udržovat a nastavovat.
Pokud však úředníci potřebovali nainstalovat novou aplikaci, vyměnit počítače nebo změnit nastavení některého z nich, vyžadovalo to odborně náročný zásah v místě a uskutečnění nákladné cesty specialisty z Olomouce. Krajský úřad proto řešil problém, jak snížit počet servisních zásahů, a tedy i výdaje na údržbu a servis těchto detašovaných pracovišť. Současně bylo potřeba zajistit, aby uživatelé ze Šumperku a Jeseníku mohli pracovat se stejnými aplikacemi a informacemi, jaké měli k dispozici zaměstnanci na Krajském úřadě Olomouckého kraje v Olomouci.
"V současnosti pracovníci ve dvou lokalitách, Šumperku a Jeseníku, používají stejně komfortní prostředí a aplikace, jaké máme v olomoucké centrále. To byl záměr na samém počátku projektu. Na jeho konci je řešení, které navíc umocňuje roli krajského úřadu coby partnera obcí a organizací," doplnil Mgr. Jiří Šafránek, vedoucí odboru informatiky na Krajském úřadu Olomouckého kraje. Krajský úřad nejprve zvažoval použití tradičního řešení, v jehož rámci by musel vybavit detašovaná pracoviště stejnými počítači a aplikacemi, jaké se nacházejí v Olomouci. To by však nevyřešilo problém jejich složité a nákladné správy a údržby. Proto se přiklonil k modernějšímu řešení založenému na technologii, která se nazývá "provozování aplikací na serverech". V podstatě to znamená, že běžné aplikace jako jsou Word, Excel a tak dále neběží u uživatele na počítači, ale na špičkově vybaveném serveru. Ten se ovšem může nacházet třeba i sto kilometrů daleko.
Nesporné výhody
Přístup navržený společností OrBit vyhověl nejen původnímu zadání, ale ve srovnání s tradiční variantou přináší navíc několik nesporných výhod.
Zásadně posiluje bezpečnost nejen samotných aplikací, ale zejména informací. Ty jsou uchovávány pouze v Olomouci, uživatelům v Jeseníku a Olomouci se jen zobrazují na počítačích.
Zjednodušuje a zlevňuje správu a údržbu počítačů v detašovaných pracovištích, protože všechny změny se uskutečňují pouze na jediném místě - v Olomouci. Není tedy třeba uzavírat servisní smlouvy s třetími stranami ani posílat odborníky na dlouhé služební cesty.
Dovoluje uživatelům z detašovaných pracovišť používat stejné aplikace, jaké používají zaměstnanci Krajského úřadu v Olomouci.
Nemusí se budovat složitá počítačová infrastruktura.
Zamezí se nadbytečným investicím do nového hardwaru (počítačů, sítí).
"Návrh vyřešil samotné provozování aplikací na serverech, a také jejich poskytování do našich detašovaných pracovišť," říká Mgr. Jiří Šafránek. Fungující řešení ihned potvrdilo své výhody, protože snížilo náklady na servisní zásahy a zvýšilo zabezpečení informací uchovávaných nyní jen v Olomouci.
Uživatelé oceňují přínosy
Rovněž uživatelé oceňují přínosy tohoto řešení. "Osobně jsem s novým prostředím spokojen. Je to ideální stav, kdy ze svého pracoviště v Jeseníku mám přístup do Olomouce jako do vedlejší kanceláře," uvedl Ing. Alois Motyka, pracovník pověřený vedením detašovaného pracoviště Jeseník. Ing. Vladimíra Reslerová, která je pověřená vedením detašovaného pracoviště Šumperk, dodává: "Jsem ráda, že mám nyní snadný přístup ke všem potřebným dokumentům."
Nový moderní systém byl zároveň zprovozněn pro samotný krajský úřad a ti úředníci, kteří v Olomouci v sídle úřadu pracují s internetovým prohlížečem, elektronickou poštou nebo nástroji Microsoft Office, dostali k dispozici všechny aplikace, které potřebují.
Používání nového řešení zásadně zvýšilo kvalitu služeb poskytovaných detašovanými pracovišti. Pracovník odpovědný za informační technologie je totiž v případě problémů schopen vzdáleně ze své židle v Olomouci "nahlédnout" přímo k zaměstnanci v Šumperku a problém vysvětlit nebo vyřešit na dálku. "Pokud se vyskytne požadavek na novou aplikaci, jsme schopni tyto aplikace během okamžiku zpřístupnit samotné Olomouci i detašovaným pracovištím, a nemusíme tato místa osobně navštěvovat," zdůrazňuje Ing. Ivan Russnák, vedoucí technického a systémového oddělení odboru informatiky Krajského úřadu Olomouckého kraje.
Nabízejí se Nové možnosti
Nové řešení dovoluje krajskému úřadu kdykoliv a komukoliv poskytnout zabezpečený přístup k informacím a aplikacím v Olomouci. V praxi to znamená, že kdokoliv je k tomu oprávněn, může pracovat s aplikacemi a informacemi i ze vzdálených míst kraje. Zásadně to usnadňuje komunikaci kraje s obcemi a ostatními příspěvkovými organizacemi v jeho správě.
Řešení přináší bezprostřední užitek například pro muzea, divadla, správu silnic, nemocnice, léčebné ústavy, domovy pro seniory a všechny střední školy. Současně zásadně ovlivňuje dostupnost aplikací, a potenciálně také cenu pořizovaných softwarových licencí, protože budou provozovány v profesionálně udržovaném centru a nakupovány centrálně. Příspěvkové organizace tak nemusí pořizovat žádné běžné aplikace z vlastních prostředků, pouze by požádaly kraj, aby jim tyto aplikace zpřístupnil. Stačí jim k tomu počítače a připojení k internetu. Prostředky se tak nebudou rozmělňovat na jednotlivé softwarové licence a nákupy, ale sdruží se na jednom místě. To povede k jejich nižší pořizovací a udržovací ceně. Navíc aplikace jsou stabilnější a dostupné 24 hodin denně.
Hlavní přínosy řešení
Odpadly servisní zásahy na detašovaných pracovištích.
Je zajištěna vysoká bezpečnost informací.
Je přesně určeno, kdo a jaké aplikace může používat a jaké informace vidět.
Uživatelé používají jednotné prostředí nastavené správcem - produkt OrBit VirtuaControl.
Aplikace z Olomouce lze poskytovat bezpečně libovolné instituci v Olomouckém kraji.
Aplikace lze poskytovat okamžitě.
(Všechny uvedené výhody jsou dále také popsány ve Standardu bezpečnostní politiky vydaném Ministerstvem informatiky - pozn. autora.)