01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

On-line k reformě

Celkem 25 lidí se koncem února zapojilo do chatové diskuse s náměstkem ministra vnitra pro reformu veřejné správy RNDr. Josefem Postráneckým. Diskusní fórum proběhlo na webové adrese: http//:Moderniobec.ihned.cz Přinášíme výběr z některých odpovědí. Další otázky jsme předali na Ministerstvo vnitra...

Celkem 25 lidí se koncem února zapojilo do chatové diskuse s náměstkem ministra vnitra pro reformu veřejné správy RNDr. Josefem Postráneckým. Diskusní fórum proběhlo na webové adrese: http//:Moderniobec.ihned.cz Přinášíme výběr z některých odpovědí. Další otázky jsme předali na Ministerstvo vnitra k zodpovězení.

Otázka: Jako pracovníka obecního úřadu mě zajímá, jak budou přecházet pracovníci ze zrušených okresních úřadů na obce III. stupně a krajské úřady. Na okresním úřadě je již delší dobu atmosféra taková, že zbyli v podstatě ti pracovníci, kteří nemají na to odejít jinam. Pracovní morálka je velmi špatná. Dobří odborníci už např. na krajský úřad přešli. Budou si moci obce vybrat? Delimitace se velmi obáváme! Potřebujeme schopné lidi, což není zaručeno tím, že pracovník agendu už dělal na okresním úřadě. Nedělal ji tam sám, ale teď třeba zbyl sám... Nebylo by vhodnější agendy včas určit a dát šanci i jiným uchazečům?

Odpověď: Je pravdou, že na některých okresních úřadech dochází k určitému odlivu kvalifikovaných pracovníků, které je velmi obtížné nahradit. Nicméně stále je před námi zhruba devět měsíců, kdy je možné alespoň po teoretické stránce a z části snad i prakticky vyškolit nově přijímané zaměstnance okresních úřadů tak, aby po svém přechodu na úřady samosprávy byli připraveni kvalitně plnit úkoly v rámci přeneseného výkonu státní správy.

Vím o tom, že na některých okresních úřadech přednostové preferují přijímání nových pracovníků z těch měst, která by měla převzít výkon státní správy a já tuto iniciativu velmi vítám.

Otázka: Proč se při přípravě reformy veřejné správy neuvažovalo o stanovení normativů (minimálních počtů) pracovníků pro výkon jednotlivých agend? Předešlo by se tak zbytečným diskuzím některých obcí a poslanců o tom, že si samy určí, s jakým počtem pracovníků budou jednotlivé agendy zvládat, ač o jejich rozsahu nemají dostatečné informace (počty podnikatelů i počty živností jsou Ministerstvu průmyslu a obchodu známy průběžně).

Odpověď: Normativy stanovující počty pracovníků pro výkon jednotlivých agend je obtížné centrálně stanovit, protože kupříkladu agenda státní sociální podpory je několikanásobně více frekventovanou agendou v Ústeckém kraji než například v Praze vzhledem k počtu obyvatel.

Otázka: Jak je známo, pro výkon určitých funkcí (od ředitelů nahoru) bude od určité doby požadována kvalifikace spočívající mimo jiné v jazykových znalostech. Můj dotaz však směřuje k řadovým pracovníkům (referentům). Neuvažujete do zákona zařadit motivační příplatek např. za prokázané a využívané jazykové znalosti?

Odpověď: Jde o zajímavý námět z hlediska přípravy souvisejících prováděcích předpisů k zákonu o státní službě (bude-li přijat) a tento námět projednám s příslušnými pracovníky Ministerstva práce a sociálních věcí, které je gestorem za přípravu zmíněného zákona. V případě zákona o úřednících územních samospráv (bude-li přijat) doporučíme úřadům samospráv zohlednit jazykovou kvalifikaci při stanovení mzdy. Zdůrazňuji však, že tato záležitost bude plně v kompetenci krajů a obcí.

Otázka: Proč jsou krajské úřady a dočasně i okresní úřady (náhradou za odešlé úředníky na "kraj") obsazovány nezkušenými pracovníky bez praxe a znalostí, respektive proč váš resort v předstihu nezajistil dostatečné proškolení a verifikaci znalostí u potencionálních adeptů na důležitá místa ve veřejné správě?

Odpověď: Obsazování volných míst na krajských úřadech je v současné době již plně v kompetenci krajů a Ministerstvo vnitra nemůže nijak do této záležitosti zasahovat. Pokud jde o okresní úřady, je pravdou, že v současné době dochází zejména v sídlech krajských měst k odlivu pracovníků těchto úřadů.Všichni velmi dobře víme, že jde o velmi kvalifikované úředníky, které noví pracovníci jen velmi obtížně mohou nahradit.

Proto jsme přijali několik opatření v rámci zabezpečování školení pro získání odborné způsobilosti těchto úředníků, které vyžaduje zákon (jde kupříkladu o možnost individuální přípravy na složení této zkoušky, která je rychlejší než standardní proškolení úředníka). Na druhé straně však není možné tyto úředníky proškolit dříve, než se stanou státními zaměstnanci.

Otázka: Proč jsou trvale zvyšovány (vlivem novelizací zákonů a jiných právních předpisů, včetně těch v průběhu tohoto volebního období přijatých!) stavy úředníků i tam, kde to dosud po několik let dobře fungovalo a stačilo by účinněji vyžadovat efektivní software, odbornou způsobilost atd.?

Odpověď: V letošním roce nedojde ke zvýšení počtu úředníků ve státní správě v souladu se závazkem vlády. V případech kdy se bude muset personálně zabezpečit výkon státní správy ve vazbě na nově přijaté zákony, bude toto řešeno v rámci celkové bilance počtu zaměstnanců příslušných úřadů.

Redakce

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down