01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

On-line přenosy ze schůzí rady obce

Je možné přenášet schůze rady obce on-line, například na internetu? Při posuzování položené otázky je třeba především obecně zvážit, zda se schůze rady obce může konat veřejně, tedy zda rada může zcela »prolomit« zásadu neveřejnosti, vyjádřenou v § 101 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích...

Je možné přenášet schůze rady obce on-line, například na internetu?

Při posuzování položené otázky je třeba především obecně zvážit, zda se schůze rady obce může konat veřejně, tedy zda rada může zcela »prolomit« zásadu neveřejnosti, vyjádřenou v § 101 odst. 1 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění.

Toto ustanovení konkrétně určuje, že schůze rady obce jsou neveřejné, a umožňuje, aby rada k jednotlivým bodům svého jednání přizvala dalšího člena zastupitelstva obce nebo jiné osoby. Jazykové vyjádření dotčeného ustanovení by sice mohlo navodit dojem, podle něhož rada obce může obecně určit, že její schůze se může účastnit jakákoli osoba. Taková interpretace by však popírala smysl zásady neveřejnosti jejího zasedání ve vazbě na ustanovení zákonů, z nichž vyplývá povinná ochrana skutečností.

Zásada neveřejnosti schůzí rady je totiž funkčním principem, jenž má zajistit zvláštními zákony stanovenou ochranu konkrétních údajů a informací, s nimiž se členové rady při jednání tohoto obecního orgánu nutně musejí seznamovat (na rozdíl od zasedání zastupitelstva, u něhož zákonodárce upřednostnil veřejnost proti požadavku ochrany údajů, v případě schůze rady obce naopak akcentoval jejich ochranu).

Typicky může jít o ochranu soukromí a osobních údajů fyzických osob, jichž se schůze rady obce týká (například projednávání nájemních smluv) nebo o ochranu obchodního tajemství (například smluvních partnerů obce).

V zásadě proto nebude přípustné, aby rada obce učinila svou schůzi veřejně přístupnou. Rada by však mohla »obecně« zpřístupnit ty části svého zasedání, na nichž nejsou projednávány žádné potenciálně chráněné údaje, nebo ty části zasedání, na kterých sice budou projednávány chráněné údaje, avšak osoby, v jejichž prospěch je tato ochrana právním řádem stanovena nebo které jsou k tomu jinak oprávněny, vyslovily s jejich zpřístupněním souhlas.

Při určování, které části schůze rady obce by měly být takto chráněny, je možné vycházet z principů zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, v platném znění - ty »části« schůze rady obce, na nichž zazněly informace, jež by bylo možné bez omezení poskytnout nebo zveřejnit na základě tohoto zákona, by bylo možné též obecně zpřístupnit veřejnosti.

Uvedené znamená, že ustanovení § 101 odst. 1 zákona o obcích brání tomu, aby schůze rady obce byly vysílány »on-line« (a tím pádem rovněž brání tomu, aby byly zpřístupněny i záznamy z těchto schůzí).

Za podmínek výše popsaných by bylo možné on-line (nebo na záznamu) zpřístupnit pouze určité části ze schůze rady obce (v této souvislosti lze odkázat také na využitelná stanoviska Úřadu pro ochranu osobních údajů - stanovisko č. 1/2006 a stanovisko »k problémům z praxe« číslo 3/2008, http://www.uoou.cz).

Přípustnost on-line přenosů ze schůzí rady obce nelze dovodit ani z názoru Nejvyššího správního soudu, uvedeného v rozsudku ze dne 25. srpna 2005, č. j. 6 As 40/2004-62 (publ. pod č. 711 ve Sb. r. NSS), podle kterého neveřejnost schůze rady obce neomezuje právo na informace uvedené v zápise z této schůze. I soud však poskytnutí těchto informací plně podřídil režimu zákona č. 106/1999 Sb., tj. povinnosti chránit a z poskytnutí vyloučit veškeré informace, u nichž tak stanoví zákon.

JUDr. ADAM FUREK

právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down