Na zasedání zastupitelstva obce byl projednáván bod programu s návrhem usnesení zastupitelstva. Po ukončení rozpravy k tomuto bodu nechal starosta o předloženém návrhu usnesení hlasovat. Jelikož pro navrhované usnesení se nevyslovila nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva obce, usnesení...
Na zasedání zastupitelstva obce byl projednáván bod programu s návrhem usnesení zastupitelstva. Po ukončení rozpravy k tomuto bodu nechal starosta o předloženém návrhu usnesení hlasovat. Jelikož pro navrhované usnesení se nevyslovila nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva obce, usnesení nebylo přijato. V průběhu zasedání zastupitelstva však zastupitel znovu předložil návrh na přijetí usnesení k neschválenému materiálu. Usnesení v tomto případě bylo zastupitelstvem přijato. Může to tak být? Platí takto přijaté usnesení?
Podle zákona o obcích je to rada obce (dále jen rada), která připravuje návrhy pro jednání zastupitelstva obce (dále jen zastupitelstvo) a zabezpečuje plnění jím přijatých usnesení. Pokud se rada nevolí, připravuje návrhy na projednání zastupitelstvem starosta. Jednací řád zastupitelstva může souhrnně stanovit, že právo předkládat návrhy zastupitelstvu k projednání mají jeho členové, rada, výbory zastupitelstva, popřípadě další osoby, které o to zastupitelstvo požádá, popřípadě výjimečně určí rada při přípravě návrhu programu zastupitelstva.
Návrh programu zasedání je zastupitelstvu předkládán ke schválení v úvodu zasedání - členové zastupitelstva mohou navrhnout změny navrženého programu. Program zasedání zastupitelstva schvaluje zastupitelstvo a je přijat hlasuje-li pro něj nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva.
Z uvedeného dotazu vyplývá, že starosta (předsedající) po projednání tohoto bodu programu oznámil před hlasováním, o čem se bude hlasovat a návrh usnesení zastupitelstva k předloženému materiálu. Z otázky také vyplývá, že pro přijetí navrženého usnesení se nevyslovila nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva a nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva nehlasovala ani proti přijetí navrženého usnesení. Lze tedy konstatovat, že usnesení k tomuto bodu programu nebylo přijato.
Jednací řád zastupitelstva může obsahovat ustanovení o tom, že seznam materiálů, které zastupitelstvo projednalo, ale hlasováním nebylo přijato žádné usnesení, se uvede na závěr přijatých usnesení zastupitelstva (pokud jsou přijatá usnesení zpracovávána jako příloha k zápisu ze zasedání zastupitelstva) s textem »Materiály projednané zastupitelstvem bez přijatého usnesení«.
K položenému dotazu lze také uvést, že uvedený bod nebyl z programu zasedání zastupitelstva vyřazen - pouze nebylo napoprvé přijato usnesení. Podle mého právního názoru proto nic nebrání tomu, aby člen zastupitelstva - předkladatel předmětného materiálu navrhl znovu předložený materiál projednat a přijmout k němu usnesení. Jestliže se pro přijetí usnesení vysloví nadpoloviční většina všech členů zastupitelstva, je usnesení platně přijato a lze podle něj postupovat.
Usnesení by mělo být jasné, stručné a srozumitelné. Smí se jím ukládat úkoly jen těm, kteří do působnosti zastupitelstva patří - u ostatních může usnesení zastupitelstva doporučovat, souhlasit (nesouhlasit, nedoporučit aj.). Usnesení, kterým jsou ukládány úkoly, má být adresné a obsahovat termín plnění. Rozhodovat ve věci a úkoly příslušným subjektům může zastupitelstvo ukládat jen v rozsahu své působnosti a v rozsahu pravomocí stanovených zákonem.
JUDr. MIROSLAV BÝMA, Ph.D.
právník
this is an informative post and it is very beneficial and knowledgeable. x trench run