01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Organizace zřizované obcemi jako nástroj zlepšování služeb občanům /4

Žádná dobře fungující organizace zřízená obcí či krajem se ne-obejde bez kvalitních a kvalifikovaných lidí. Ale kde je brát? Nejenže jich je nedostatek, na trhu práce se o ně dokonce svádí boj. A co víc, ti nejlepší mají vysoké nároky, jsou "drazí"...

V tomto směru nabývá na významu role personalistů a personálního řízení. Personalistika byla dlouhou dobu chybně zužována na oblast výběru lidí a pak na mzdové záležitosti, takže často řešila jen personální administrativu. Na-štěstí dnes si personální šéfové už uvědomují svůj velký vliv a dopad na efektivitu organizace i na spokojenost jejích zaměstnanců.

Personalisté již začínají vnímat, že jejich úspěch závisí na schopnosti a ochotě manažerů organizací využívat všech personálních nástrojů, které personální oddělení navrhují a koncipují. Dokonce se v této souvislosti hovoří o klíčové roli "HR oddělení" jako péče o interní klienty, kterými máme na mysli právě manažery organizací.

Co požadují manažeři od svého personálního oddělení?

Sežeňte nám lidi s příslušnou kvalifikací a praxí!

Pomozte nám je udržet a motivovat k úkolům, které se stupňují!

Dejte nám možnost vzdělávat se, rozvíjet a učit se novým věcem!

Poskytněte nám informace o tom, jak přispíváme k fungování organizace! Oceňte naše lidi!

Ukažte nám, jak můžeme pracovat s talenty v praxi!

Velkým tématem současnosti i pro organizace zřizované municipální sférou je trpělivost při zavádění a využívání personálních nástrojů v každodenní praxi manažerů - tedy vedoucích, kteří reálně personalistiku vykonávají. K tomu je zapotřebí souznění potřeb a záměrů zřizovatele organizace, jejich managementu a personálního šéfa.

MAREK PAVLÍK
ALENA JÁCHIMOVÁ

konzultanti M.C. TRITON, s. r. o.

Jaké hlavní činnosti pro úspěšné zvládnutí své role v organizaci personalisté vykonávají

Personální činnost

Nábor a výběr nových pracovníků

Vytvoření standardních postupů pro získávání a přijímání pracovníků na volná místa a rozpoznávání jejich potenciálu. Jejich úkolem je získat nové lidi na uvolněná místa tak, aby dokázali odpovědět na otázku "V čem je kandidát na místo vhodný a jaká rizika jsou spojená s jeho přijetím". V tomto směru se od něj očekává tvorba metodiky výběrového rozhovoru a stanovení toho "na čem poznám, co "umí" a zda skutečně "chce" na tomto místě pracovat".

Adaptace nových lidí do organizace a na jejich pracovní pozici

Jde o vypracování standardů - plánu jednotlivých kroků, které je nutné udělat ve spolupráci s dalšími lidmi, aby nový člověk začal co nejdříve pracovat a mít požadovaný výkon, výsledky, rychlost, kvalitu aj. Jde o systém vstupních školení, konzultací, rozhovorů v průběhu a po ukončení zkušební pracovní doby zaměstnance.

Hodnocení výkonu s propojením na systém odměňování včetně motivace

Slovo výkon a jeho měření je skloňované v mnoha organizacích ("jak zvýšit výkon", "jak ho měřit", "jak ho hodnotit", "jak ho oceňovat"...). Zde jde o výběr metodiky a technik hodnocení tak, aby odpovídaly podmínkám organizace. Aby parametry výkonu byly pro zaměstnance i jejich nadřízené srozumitelné a akceptovatelné. Klíčovou roli v tomto směru hrají vedoucí pracovníci, protože na nich závisí, zda systém přinese zjednodušení práce, optimalizaci pracovního času a vyšší výkon (dělání toho, co je důležité pro úspěch organizace) nebo bude jen formální záležitostí, která stojí čas a energii.

Vzdělávání a rozvoj lidí

Výsledky "hodnocení" jsou častým vstupem přípravy skupinových či individuálních rozvojových programů pro klíčové lidi organizace. Personalisté ve spolupráci s managementem navrhují, jaké dovednosti a jakou odbornost budou v daném období posilovat a rozvíjet. Vytvářejí vzdělávací plány, hledají způsoby, jak měřit jejich efektivitu ve vztahu k reálné praxi ("co a jak je využíváno, uplatňováno").

Práce s talenty - kariérový plán

V dnešní době aktuálním trendem pokrokových organizací, manažerů a personalistů je vědět o lidech s talentem, které si chceme udržet a v budoucnosti jim dát příležitost - obsadit jimi zajímavé místo specialisty či vedoucího pracovníka. Vytvářet symbiózy mezi zkušenými zralými staršími pracovníky a mladými, talentovanými lidmi s potenciálem, ale bez praxe.

Otázky, které si personalisté kladou, a oblasti, v nichž je společnost M.C. TRITON podporuje:

Na základě čeho vybírat vhodné pracovníky?

Jak by měl probíhat efektivní nábor a výběr?

Jak zjistíme budoucí personální potřeby

Jak efektivně adaptovat nové lidi?

Koho do adaptace zahrnout z interních pracovníků?

Jaký má být výstup adaptace, co všechno má pracovník znát a umět?

Jak má vypadat efektivní systém hodnocení?

Jaké oblasti máme hodnotit u jednotlivých cílových skupin?

Jaký má být výstup a závěr z hodnocení?

Jak často se má hodnotit a kdo má hodnotit koho?

Jak má probíhat vlastní hodnocení?

Jak se má s hodnocením pracovníků dále pracovat?

Jak má být spojeno hodnocení pracovníků s jejich odměňováním?

Jak má podpořit hodnocení motivaci pracovníků?

Jak má vypadat efektivní koncepce vzdělávání různých pracovníků v organizaci?

Na základě čeho poznám rozvojové potřeby pracovníků?

Jak má být řízeno vzdělávání v organizaci?

Jaká témata mají být školena interními zdroji a jaká externími firmami?

Jak vypadá efektivní školení a co má být jeho výstupem pro účastníky a organizaci?

Jak poznáme, že máme mezi sebou talentované lidi?

Jak si můžeme talenty udržet a jak s nimi máme pracovat?

Zdroj M.C. TRITON, s. r. o.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down