01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Osadní výbory v otázkách a odpovědích

Osadní výbory upravuje zákon číslo 128/2000 Sb., o obcích velmi stručně (viz rámeček). Ale platí pro ně rovněž obecná ustanovení dotýkající se výborů obecně. Výslovně zmíněnou výjimkou je pouze fakt, že předsedou osadního výboru nemusí být člen zastupitelstva obce. Osadních výborů se také netýkají...

Osadní výbory upravuje zákon číslo 128/2000 Sb., o obcích velmi stručně (viz rámeček). Ale platí pro ně rovněž obecná ustanovení dotýkající se výborů obecně. Výslovně zmíněnou výjimkou je pouze fakt, že předsedou osadního výboru nemusí být člen zastupitelstva obce. Osadních výborů se také netýkají speciální ustanovení, určená pro výbory finanční a kontrolní. Navzdory stručným právním podmínkám lze na některé otázky z praxe osadních výborů odpovědět poměrně jednoznačně, u jiných je však nutné odpověď odvodit.

Musí mít osadní výbor jednací řád?

Zákon neukládá povinnost vydat pro výbory jednací řád. Není to však vyloučeno, a často se jednací řád pro výbory zastupitelstva vydává (zpravidla ve větších městech). Dokument schvaluje zastupitelstvo jako orgán, který výbory zřizuje. Jednací řád nesmí být v rozporu s textem zákona dotýkajícím se výborů, jinak může stanovit pravidla podrobněji.

Je povinností osadního výboru pořizovat zápisy ze svých zasedání (včetně prezenční listiny)? A je nutné, aby s usnesením vyslovila souhlas nadpoloviční většina všech členů výboru?

Z ustanovení § 118 odst. 2 druhé věty zákona o obcích vyplývá tato povinnost jednoznačně: Usnesení výboru se vyhotovuje písemně a podepisuje je předseda výboru. Rovněž zákon pro platné usnesení v odst. 3 téhož paragrafu vyžaduje souhlas nadpoloviční většiny všech členů výboru. Proto je praktické a účelné vyhotovovat prezenční listiny, i když to zákon přímo neukládá - výbor by se mohl ocitnout v důkazní nouzi, že jeho usnesení bylo přijato řádně, zvláště v případě sporu.

Mohou být zápisy z jednání osadního výboru k dispozici občanům obce? Pokud ano, kde a jak (například jejich uložením na obecní úřad k možnému nahlédnutí)?

Zápis je veřejný, a to ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím. Každý občan má právo na jeho kopii, pokud si o ni požádá podle tohoto zákona.

Měl by osadní výbor umožnit ostatním občanům přístup na své jednání a vyjádřit se k projednávaným záležitostem?

Osadní výbor nemá povinnost umožnit občanům přístup na své jednání. Jeho jednání není veřejné jako například jednání zastupitelstva. To, zda občany přizve či nikoliv, je na vůli výboru jako kolektivního orgánu.

Jaká je možnost vyjádřit nesouhlas nebo nespokojenost s prací nebo doporučeními k určitým záležitostem, která osadní výbor předkládá zastupitelstvu?

Občané nespokojení s činností osadního výboru by se měli obrátit na zastupitelstvo obce, které jeho členy určilo. Podle § 16 odst. 2 písm. g) zákona o obcích je občan obce oprávněn podávat orgánům obce návrhy, připomínky a podněty. Zastupitelstvo by mělo podnět vyřídit bezodkladně, nejpozději do 90 dnů. Pro úplnost - zastupitelstvo není vázáno doporučeními osadního výboru, a je-li tedy zásadní nesouhlas s tím, co výbor zastupitelstvu předkládá, má smysl jej dát najevo, aby stanovisko osadního výboru nebylo například v zásadním rozporu s vůli většiny obyvatel daného místa apod. Výbor se asi nemusí zavděčit všem, ale rozdíl mezi názorem osadního výboru a většinou občanů dané oblasti by neměl být tak markantní, aby bylo možné označit stanovisko osadního výboru za minoritní, respektive v podstatě třeba za osamělé.

Kdo může navrhovat členy osadního výboru? Lze rozhodovat o volbě v referendu?

V zásadě kdokoli. Podněty zvenčí mohou přijít ve smyslu § 16 odst. 2 písm. g) zákona o obcích. Zastupitelstvo je může a nemusí brát v potaz. Odvolání člena osadního výboru nemusí být nijak zdůvodňováno (ale může a bývá to pravidlem), a k výměně může dojít kdykoli. Avšak odvolání ani volba nemohou být předmětem referenda - je to výhradní pravomoc zastupitelstva.

JANA HAMPLOVÁ
advokátka a členka redakční rady Moderní obce

PRÁVNÍ ÚPRAVA ČINNOSTI OSADNÍCH VÝBORŮ V ZÁKONĚ O OBCÍCH

§ 120

(1) V částech obce může zřídit zastupitelstvo obce osadní nebo místní výbory (dále jen »osadní výbor«). Osadní výbor má minimálně 3 členy. Počet členů osadního výboru určí zastupitelstvo obce.

(2) Členy osadního výboru jsou občané obce, kteří jsou přihlášeni k trvalému pobytu v té části obce, pro kterou je osadní výbor zřízen, a jsou určeni zastupitelstvem obce.

(3) Předsedu osadního výboru zvolí zastupitelstvo obce z řad členů osadního výboru.

§121

(1) Osadní výbor je oprávněn

a) předkládat zastupitelstvu obce, radě obce a výborům návrhy týkající se rozvoje části obce a rozpočtu obce,

b) vyjadřovat se k návrhům předkládaným zastupitelstvu obce a radě obce k rozhodnutí, pokud se týkají části obce,

c) vyjadřovat se k připomínkám a podnětům předkládaným občany obce, kteří jsou hlášeni k trvalému pobytu v části obce, orgánům obce.

(2) Požádá-li předseda osadního výboru na zasedání zastupitelstva obce o slovo, musí mu být uděleno.

Poznámka autorky: Osadní výbor zřizuje zastupitelstvo, které má při jeho obsazení poslední slovo. Pokud jsou k práci výboru výhrady, například jeho členové nehájí zájmy dané oblasti, nebo podávají zkreslené informace a stanoviska, aniž mají oporu většiny občanů příslušné části obce, je to bezpochyby vážný signál pro zastupitele, aby se připomínkami odpovědně zabývali. Jestliže tak neučiní, jsou svým způsobem sami proti sobě. Důsledkem jsou nejen nespokojení občané, ale i popření smyslu osadních výborů - být spojovacím článkem mezi občany a zastupitelstvem, »hlídačem« zájmů dané části. Není nic horšího, než když se osadní výbor a jeho činnost dostane do jasného rozporu s většinou občanů, které by měl hájit a zastupovat. Osadní výbory, které fungují příkladně, je naopak nutné ocenit.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. Můj dotaz: Dobrý den,
    můžete mně, prosím, odpovědět, jestli většina osadních výborů - tedy obcí( naše obec má 300 obyvatel), které jsou spojeny s městem ( město má 7300 obyvatel) - mají od města určenou částku o které mohou sami rozhodovat? Jak velká bývá ta částka a na co jí mohou použít tak, aby o tom mohli členové osadního výboru sami rozhodovat? Na co jí mohou používat? Je to částka, která je v rozpočtu města na hlavu v průměru? Nebo to určuje na návrh OV zastupitelstvo? Byla bych ráda, kdyby jste mně odpověděli jak ve většině při našem počtu obyvatel fungují jiné osadní výbory, jaké mají kompetence od zastupitelů, tedy co mohou požadovat a o čem rozhodovat? Náš OV má 7 členů . Může požádat předseda OV o informaci jak byli uvolnění zastupitelé ( starostka a místostarosta) odměňováni za rok , a také všichni zastupitelé jednotlivě, neuvolnění( to jsou všichni) a jaké odměny dostávali členové komisí/výboru nevolení?. Tedy aby bylo možné porovnat jak se zvědly, či snížily odměny všem uvolněným i neuvolněným Musel by předseda OV za tuto informaci plati městu, nebo mu ji musí vyhotovit aposlat zdarma? Prosím o co nejvíce informací z praxe o které víte. Předem děkuji za vaši brzkou odpověď a za váš čas.

    Přeji pěkný den a mnoho úspěchu v Novém roku 2017 Hýbelová

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down