01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

OSTRAVA!!! Energie, sebevědomí, humor

Města a obce mají své tradiční heraldické znaky, které využívají zejména při slavnostních příležitostech. I přesto začínají stále častěji využívat loga. Průkopníkem byl Zlín, následovaly Praha, Brno, Olomouc, Karlovy Vary, Kroměříž a další. Letos se k nim přidala Ostrava.

Město Ostrava využívá jako svůj erb heraldického stříbrného kůň. Je to znak tradiční a oblíbený. Proč tedy hledalo nové logo, které by doplňovalo koně? "Již v minulém volebním období jsme se pokoušeli vybrat logo, protože je výhodné mít vedle oficiálního heraldického znaku i značku, která reprezentuje město i při méně oficiálních příležitostech," uvedl primátor Ostravy Petr Kajnar.

DLOUHÉ HLEDÁNÍ

Proto předchozí vedení města vypsalo soutěž na nové logo města Ostravy. V roce 2005 byla vyhlášena dvoukolová soutěž, které se mohly zúčastnit firmy i jednotlivci. Zapojilo se do ní 72 uchazečů, z nichž každý mohl poslat maximálně tři návrhy. Ze 154 přihlášených nápadů postoupila do druhého kola desítka nejzajímavějších. Nakonec ale žádný z návrhů nebyl natolik přesvědčivý, aby získal podporu rady města. Poté město na popud tehdejšího primátora Aleše Zedníka začalo využívat slogan City in motion - Město v pohybu.

"Ukázalo se ovšem, že toto spojení má již zaregistrováno Ústí nad Orlicí a na mezinárodních veletrzích obdobný slogan používá každé druhé město," konstatoval bývalý Zedníkův náměstek a dnešní primátor Petr Kajnar.

Speciální logo využívalo město před referendem ke vstupu do Evropské unie. Heslo Ostrava říká ANO se hojně objevovalo na tiskovinách i propagačních materiálech, tužkách, čokoládách apod.

Po předchozích zkušenostech oslovilo proto vedení města konkrétní společnost, pražské Studio Najbrt. Vycházelo při tom z renomé, které si studio vydobylo mezi firemní klientelou, městy i veřejností.

NETRADIČNÍ, TROCHU PROVOKATIVNÍ

Tři vykřičníky, které jsou za názvem Ostrava, vyjadřují vlastnosti typické pro tento region - sebevědomí, energii a současně i nezaměnitelný smysl pro humor. Modrá barva vychází z heraldické tradice města. Jednoduchost symbolu umožňuje jeho samostatné využití. Před symbol tří vykřičníků bude možné doplňovat různá jiná slova. "Každý si může za tento abstraktní logotyp dosadit své pocity, nálady a zkušenosti," doplňuje Aleš Najbrt, který je spolu s Borisem Melušem autorem loga.

Schválení moderního znaku radou města a posléze i zastupitelstvem předcházela zhruba roční práce. Město zaplatí za nové logo 1,8 milionu korun. Tato částka nezahrnuje jen návrh loga samotného, ale i licenční práva pro jeho neomezené používání a vytvoření jednotného vizuálního stylu. Grafický manuál stanoví pravidla a bude vodítkem pro používání loga na propagačních tiskovinách, vizitkách, dopisních obálkách a dalších materiálech. Najbrt připraví rovněž aplikaci nového loga pro zhruba 40 společností, jichž vlastníkem je město. A také pro 23 městských obvodů. Heraldický znak nadále zůstává hlavním symbolem města, nové logo jej bude pouze doplňovat.

/sk/

Ostrava, chce-li být vidět, musí na sebe upozornit

Z dílny studia Najbrt pochází řada log českých firem i organizací. Pravidelně spolupracuje s Karlovarským filmovým festivalem, jeho designéři vytvořili například logo hlavního města Prahy atd.

Co pro Aleše Najbrta znamená spolupráce s Ostravou?

Byla to velká výzva a prestižní záležitost. Práce to ale nebyla jednoduchá, protože město si stanovilo velmi tvrdé podmínky. Mimo jiné jsme museli přijít s minimálně pěti návrhy. Předložili jsme jich nakonec šest a jsem rád, že si radní vybrali ten s vykřičníky.

Byli jste někdy před tím, než jste logo navrhli, v Ostravě?

Ještě před tvorbou návrhu loga jsme hovořili s lidmi z magistrátu a dalšími. Strávili jsme tam spoustu času, získávali informace o městě a jeho obyvatelích. Nebyl to pochopitelně náš první kontakt s Ostravou. V roce 2004 jsme navrhovali logotyp a plakát pro Colours of Ostrava, který se v určitých obměnách používá i dnes. Velmi rád také spolupracuji s Jarkem Nohavicou.

Ostrava se třemi vykřičníky je celkem netradiční a možná provokující nápad. Proč jste doporučili vykřičníky?

Tři vykřičníky za názvem Ostrava vyjadřují energii, sebevědomí a humor, který je typický pro obyvatele Ostravy. Proto ne jeden vykřičník, ale hned tři. Využití modré barvy vychází z heraldické tradice města. Každý si může za tento abstraktní logotyp také dosadit své vlastní pocity, nálady a zkušenosti. Vyjadřuje také vzdálenost Ostravy od Prahy nebo Brna. Ostrava, chce-li být vidět, musí na sebe upozornit.

Jaké možnosti nové logo nabízí?

Jeho využití je široké. Od oficiálních materiálů města Ostravy - hlavičkových papírů, vizitek přes vlajky až po nápisy na budovách. Pro nás je důležité, aby logo sloužilo také obyvatelům města i jeho návštěvníkům. Chceme vytvořit návrhy orientačního systému ve městě, informačního systému městské hromadné dopravy a dalších nosičů tohoto vizuálního stylu. Vykřičníky bude možné v budoucnu používat i samostatně jako symbol a zároveň před ně dosazovat různá jiná slova nebo sdělení.

Nové logo vyvolalo živou diskusi odborníků i laiků. Očekával jste to?

Zajímavá byla určitě již samotná diskuse na jednání zastupitelstva. Pozitivní ohlas mezi zastupiteli mne překvapil. Reakce veřejnosti jsou závislé na vizuálních zkušenostech toho kterého člověka. Nejhorší je, když logo nezaujme, nevyprovokuje žádnou reakci. Ať kladnou nebo zápornou. U nového loga Ostravy mám pocit, že je to mezi příznivci a odpůrci zatím půl na půl. To je u zcela nového logotypu pozitivní.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down