01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

OTÁZKA PRO...

Ing. MIROSLAVA UCHYTILA, starostu Chlumce nad Cidlinou Čeho se týka ústavní stížnost, kterou podalo vaše město k Ústavnímu soudu? Poslanci a senátoři Parlamentu ČR většinovým hlasováním neuváženě a nekompetentně schválili zákony týkající se druhé fáze reformy územní veřejné správy a prezident je...

Ing. MIROSLAVA UCHYTILA, starostu Chlumce nad Cidlinou

Čeho se týka ústavní stížnost, kterou podalo vaše město k Ústavnímu soudu?

Poslanci a senátoři Parlamentu ČR většinovým hlasováním neuváženě a nekompetentně schválili zákony týkající se druhé fáze reformy územní veřejné správy a prezident je bez připomínek podepsal. Soustava právních norem, které se bezprostředně dotýkají všech obyvatel našich obcí, však má mnoho závažných a nebezpečných chyb.

Zastupitelstvo města Chlumce nad Cidlinou se rozhodlo podat ústavní stížnost proti zásahu státu do práva na samosprávu v důsledku přijetí zákonné úpravy zřizující institut obcí s rozšířenou působností a stanovící jejich orgánům pravomoc vykonávat úkoly veřejné správy i na území jiných obcí bez ohledu na vůli těchto jiných obcí. K stížnosti se přidaly obce Veselí n. Lužnicí, Třebechovice p. Orebem, Police n. Metují, Týniště n. Orlicí a další.

Základním pilířem ústavní stížnosti je skutečnost, že zaměstnanci obecního úřadu obce s rozšířenou působností mohou skrytě zvýhodňovat zájmy této obce na úkor sousedních obcí (územní plánování, při lákání investorů, rozvoj školství apod.). Na čele tohoto úřadu stojí navíc starosta a městská rada, jakožto volený politický představitel a orgán obecní samosprávy.

Pro nás varovným příkladem jsou ničivé opakované povodně na velkém území ČR, které jsou typickou ukázkou krizového řízení eliminace potenciálních škod na zdraví a majetku obyvatel postižených obcí. Dnes je předsedou krizového štábu ze zákona přednosta příslušného okresního úřadu jako nezávislý státní úředník. Počátkem roku 2003 bude touto pravomocí vybaven starosta obce s rozšířenou působností výkonu státní správy, čili volený politický představitel města. Ve vypjatých situacích nemůže zákonitě rozhodovat nezávisle o poskytování pomoci svému městu a městům a obcím sousedním. Je vázán slibem své obci od okamžiku zvolení starostou. V těžkých chvílích krizového řízení je potom kvalifikovaná pomoc záchranářů, hasičů, lékařů, hygienických odborníků, vojáků a dalších profesionálů a příslušné techniky vždy nedostačující.

Byli bychom asi nekompetentními starosty svých obcí, kdybychom se nesnažili zákon, který handicapuje naše obce a jejich občany a jasně zvýhodňuje obce s rozšířenou působností, změnit k lepšímu, když již se o to přes opakované upozorňování z naší strany legislativci nepokusili. Také musím konstatovat smutný fakt, že se nás nezastal ani Svaz měst a obcí.

Byl bych rád, kdyby si tuto skutečnost uvědomily i ostatní obce a případně nás v našem úsilí podpořily. Věřím, že tuto bitvu musíme vyhrát pro naše obyvatele, kterým se ze své odvedené práce zodpovídáme.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down