Ing. Josefa Novotného,
starostu Bystřice nad Pernštejnem
JSTE SPOKOJEN S PŘÍPRAVOU PODMÍNEK PRO PŘEVOD AGEND NA OBCE III. TYPU?
Hlavním nedostatkem reformy veřejné správy je časová tíseň. Pověřená města mají velmi krátkou dobu na přípravu prostor, přípravu finanční i na vzdělávání budoucích zaměstnanců, pokud nezajistí obsazení všech delimitovaných míst současnými zaměstnanci okresních úřadů (OkÚ). Problém se týká hlavně pověřených měst, která jsou vzdálena od současných okresních měst. Zaměstnanci OkÚ nemají zájem o daleké dojíždění. Tak rozsáhlá akce, jakou reforma veřejné správy bezesporu je, měla mít v časovém předstihu minimálně dvou let schválenou zákonnou podobu.
Hlavní problém tkví dle našeho názoru ve financování přechodu veřejné správy z okresních úřadů na pověřená města III. stupně, neboť finanční příspěvek na delimitovaného úředníka OkÚ, který přejde na město, je zajištěn pouze pro roky 2002 a 2003. Na další období již financování státní správy není garantováno. V roce 2003 by údajně měl být dostatečný časový prostor pro řešení této problematiky. V tomto smyslu je reforma zajištěna nedostatečně, neboť pověřená města mají garanci financí pouze na rok a půl a dále se patrně předpokládá pouze příspěvek obcím podle počtu obyvatel v regionu, což podstatně znevýhodňuje města s malými správními obvody. Navíc není jisté, zda v souvislosti s volbami do krajských zastupitelstev v roce 2004 nebudou vyslyšeny požadavky obcí o přeřazení do správního obvodu jiného města či kraje.
V případě kladného vyřízení takových žádostí a změny zákona o krajích by některým městům hrozil úbytek spádových obyvatel a zmenšení celého správního obvodu, které by vedlo i ke snížení příspěvku na výkon státní správy podle počtu obyvatel ve správním obvodu. Byly pozdě schváleny příslušné zákony, není jasně garantováno financování státní správy a nejsou známy další podmínky reformy ostatních institucí a úřadů vykonávajících státní správu. Klamná je představa, že při nedodržení tabulkových míst města na reformě ještě něco vydělají. Opak je pravdou. Úředník "stojí" ne 320 tisíc Kč, ale "se vším všudy" skoro 500 tisíc Kč, přípravu prostor nelze zatím vzhledem k neujasněnostem ani zadat. Neznáme velikost, způsob financování v dalších letech, vývoj velikosti správního obvodu ani osud samostatnosti malých obcí v podmínkách EU.
Za těchto podmínek je přijetí další státní správy pro pověřená města hazardem, proti kterému se nám vzhledem k blízkosti voleb problematicky protestuje. Spoléháme se, že to "nějak" dopadne. Jisté je podle mě pouze zvýšení zaměstnanosti úředníků a pokles investičních aktivit měst a obcí.
|