Aby šéf měl dobré výsledky, musí si především "vychovat" schopné podřízené. Takové, kteří nejen umějí, ale také chtějí (byť z nejrůznějších důvodů) být v práci dobří. Svěřené týmy však bývají co do způsobů chování svých jednotlivých členů pestrobarevné, a tak v nich nalezneme "lišky", "sovy", "ovce" i "oslíky".
Na pracovištích se setkáváme s jednotlivými skupinami, které mají společné zájmy a podílejí se na plnění společného úkolu, spolupracují, předávají si zkušenosti. Najdeme tam však i jednotlivce, kteří se soustředí jen na svůj specifický úkol a k ostatním kolegům nepociťují žádné závazky. Šéf může pro fungování svého oddělení potřebovat oba přístupy - jak spolupracující, tak ryze dravý a individualistický.
Podívejme se, s jakými přístupy se jako šéfové setkáváme, a pokusme se v tomto smyslu roztřídit své podřízené.
LIŠKA: DOKÁŽE SE "PRODAT"
Nejviditelnější jsou chytří, ba někdy i vychytralí "lišáci". Vykazují dobré výsledky a své práci rozumějí. Zpravidla pracují samostatně a nové úkoly jim nemusíme dlouze vysvětlovat. Jsou si ovšem vědomi toho, že jsou dobří - a dokáží zajistit, že se o jejich úspěších rychle dozvíme. Očekávají přitom uznání a časem si řeknou o výhody pro sebe, ale i o finanční ocenění. Nečekejte však od nich, že dokáží přiznat chybu.
Bývá obtížné je řídit. Lišky nerady přijímají novinky, a budeme-li na změnách trvat, asi se setkáme s "kyselými obličeji" a námitkami. Je proto dobré v pozici šéfa se na odmítavé reakce předem připravit.
Liška umí velmi dobře předávat své úkoly na jiné členy v oddělení a pak už jen výsledek této práce "prodá" šéfovi jako svůj. Lišky bývají manipulátoři - a nejsou-li dostatečně vytížené a uznávané šéfem i svým okolím, mění se v intrikány. Mají-li momentálně volnější chvilku, nečekejte, že přetíženým spolupracovníkům nabídnou pomoc.
SOVA: TICHÁ A PRACOVITÁ
Jistě ve svých týmech máte i "sovu". Je tichá, pracovitá a ve své kanceláři řeší jeden spis za druhým. S překážkami si až na výjimky poradí sama a uspokojivé řešení si dokáže vyhledat v písemných podkladech, postupech a zákonech, či se poradí s kolegy. Sova nikdy nechce udělat chybu. Touží po pověsti kvalitního odborníka a většinou ji opravdu získá. Často se však domnívá, že dobrá práce se prodává sama. Jenže dnešní přetížení šéfové si všímají pouze toho, co se připomene samo, nikoliv toho, co funguje. Sově začnou věnovat pozornost, až když ztrácí zájem o práci nebo až dokonce přijde s výpovědí.
OVCE: BEZHLAVĚ SE HRNE DO PRÁCE
Určitě jste se už také setkali s "ovcí". Ta dává najevo svůj zájem o práci. Chce patřit k úspěšným a schopným lidem v oddělení, ale ještě nemá dostatek zkušeností, znalostí a dovedností. Potřebuje podporu, vysvětlování, pomoc. Do nové práce se leckdy hrne bezhlavě. Při setkání s překážkou ovce nevědomě riskuje, takže často následuje průšvih, chyba. Když pak právem sklidí kritiku, vyleká se. Ovšem ještě se dál snaží, chce uplatnit to, co zatím stačila pochytit, a ukázat se v dobrém světle. Ale tato snaha často končí další chybou. Proto se tato situace opakuje tak dlouho, dokud šéf neřekne: Nemáš na to.
OSLÍK: TĚŽKO SE ROZHÝBÁ K ČINŮM
Čas od času se v týmu najde i "oslík". Pracovník, jenž byl buď špatně vybrán na pozici, kterou zastává, nebo se v určité době přestal učit, vyvíjet se a dnes už na svoji práci nestačí. To však nedokáže přiznat ani sobě, ani druhým. Vždyť ve hře je jeho pracovní místo a jeho obživa. Jeho výhodou je, že zná prostředí a umí se v něm pohybovat. Bývá to mnohdy chytrý a vzdělaný člověk, který dříve dosáhl jistých úspěchů, ale v dnešních změněných podmínkách je už nedokáže nebo nechce zopakovat. Slyšíte ho stěžovat si na nové "pořádky", odmítá novinky odmítá nebo je sice v tichosti přijme, ale sám nevyvine žádné výraznější aktivity k tomu, aby novou situaci zvládnul. Ke kritice bývá laxní, apatický nebo jde do obrany. Je velmi těžké ho získat, nadchnout - a stejně tak těžké rozhýbat jej k činům.
ÚKOL DOBRÉHO VEDOUCÍHO
Úkolem dobrých šéfů je ovlivňovat, vést a řídit pestrobarevné týmy "lišek", "sov", "ovcí" i "oslíků" tak, aby všichni měli chuť do práce, kvalitně plnili své úkoly a vzájemně si ku prospěchu společné věci pomáhali. Důležité je přitom vědět, že každý z nás má v repertoáru všechny, různou měrou zastoupené výše zmíněné způsoby chování. Záleží na situaci, ve které právě jsme - co řešíme, co se po nás požaduje. Správný vedoucí si tento fakt vždy uvědomuje.
ALENA JÁCHIMOVÁ
lektorka společnosti M.C.TRITON
Pohled z praxe
Ing. Oldřich Felgr, vedoucí finančního odboru, Krajský úřad Pardubického kraje
Každý správný šéf by měl usilovat o to, aby do svého kolektivu získal především sovy a lišky. Mohlo by se zdát, že lepší je mít pouze co nejvíce sov. To je však jen zdání. Sovy totiž drtivou většinu úkolů řeší samy, o problémech, které přitom překonávají, příliš nemluví, takže pak má šéf - pokud si to sám nezjistí - méně informací.
Řízení lišek není jednoduché. Jsou chytré, někdy opravdu vychytralé, a své výsledky dokáží prodat. Zpravidla mají schopnost problém rychle pochopit, rozebrat, stanovit si priority a pak jej vyřešit. Dávají ovšem přednost "zaběhlým pořádkům". Neuspějí-li u šéfa, vybírají si na pomoc sovy. Kolektiv ostatních zaměstnanců pak sleduje: Vyřeší to liška, nebo sova? Prakticky jsem tuto situaci řešil oddělením obou zaměstnankyň typu sova a liška a důsledně trval na splnění úkolu liškou. Výsledek jsem nechal prezentovat na společné poradě. Byl dobře přijat a hlavní podíl na jeho vyřešení měla liška. Ta dnes "novinky" přijímá mnohem vstřícněji než dříve.
Jak s nimi jednat, aby ze sebe vydali to nejlepší, co v nich je
Liška má ráda odpovědnost (ovšem sama za sebe). Získáte ji pro náročné (ideálně samostatné) úkoly, pokud oceníte její silné stránky, schopnosti. Nebojte se jejích poznámek, útoků a ironie. Jednejte s ní přímo, bez obalu a jednoznačně. Dáte-li jí možnost se z povinnosti vyvléci, udělá to. A chytře! Uplatňujte v rovnováze jak pochvalu, tak konstruktivní kritiku.
Sova pracuje ráda v týmu a ráda pomáhá - umožňujte jí to. Svěřte jí dohled nad nováčky. Podpořte ji a najděte si alespoň pět minut denně na to, abyste se u ní zastavili a všimli si jí. Zapojte ji do spolurozhodování o věcech v oddělení, odboru. Poskytnete jí tím důkaz, že se kvalitní práce pro úřad, stát, občana vyplácí a že si jako šéf dobré práce ceníte. Pomozte ovci "prodat se" - na poradě jí občas dejte slovo (ať se vyjádří k něčemu, co zná a druhé může zajímat), oceňte ji před ostatními. Občas si zjistěte, zda jí někdo nedává další práci a nepřetěžuje ji více, než je zdrávo.
Ovečky "neházejte do vody". Dávejte jim menší úkoly a ty rozdělte na části. Zátěž postupně zvyšujte. Opřete se přitom o sovy, které mohou vysvětlovat, kontrolovat a oceňovat jejich první a zpočátku drobné úspěchy. Dbejte na to, abyste ovce nerozvíjeli pouze kritikou, hledejte i to, co můžete ocenit, co už zvládly (i maličkosti). Jinak ztratí chuť se učit.
Oslík ztratil chuť do práce a ztrácí i kvalifikaci (nebo ji neprokazuje v praxi). Nezbývá než s ním promluvit o jeho pracovním chování a výsledcích. Zjistit, zda má skutečný a řešitelný důvod, který mu brání podávat výkon, jaký od něho očekáváte. Pokud ano, řešte to společně. Pokud ne, uplatněte status šéfa a trvejte na aktivitách a kvalitě, které odpovídají jeho místu. Oslíka častěji kontrolujte a vyžadujte od něho akci.