Třebaže také Dopravní podnik města Pardubic a. s. (DPMP) letos k 1. dubnu upravil své ceníky, zvýšení jízdného ve »městě perníku« nebylo dramatické. DPMP si totiž vytvořil úspory z provozu autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a díky této pětimilionové sumě nemusel od...
Třebaže také Dopravní podnik města Pardubic a. s. (DPMP) letos k 1. dubnu upravil své ceníky, zvýšení jízdného ve »městě perníku« nebylo dramatické. DPMP si totiž vytvořil úspory z provozu autobusů s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG) a díky této pětimilionové sumě nemusel od cestujících nebo od svého jediného akcionáře - Statutárního města Pardubice, vyžadovat více peněz.
PODÍL CNG BUSŮ VE MĚSTĚ ROSTE
Flotila městského dopravního podniku čítá 128 vozidel. Z nich je 55 trolejbusů, 59 autobusů s klasickým dieselovým motorem a 14 autobusů s pohonem na CNG. Podíl »plynových« vozidel se na přelomu května a června ještě zvýší. Dopravní podnik převezme zbývajících šest z celkem dvaceti autobusů Irisbus Citelis CNG, které mu společnost IVECO Czech Republic rozloženě dodává od roku 2009 na základě svého tehdejšího vítězství ve výběrovém řízení.
Ředitel DPMP Ing. Tomáš Pelikán neskrývá, že preference CNG autobusů byla motivována z ryze ekonomických důvodů, konkrétně cenou paliv. »V roce 2009 rozdíl mezi cenou 1 kg CNG (zhruba 12,50 Kč) a litrem nafty (20 Kč) byl méně než 50%. V roce 2011 cena 1 kg CNG činí přibližně 13 Kč, ale naftu nakupujeme za 27 Kč. Spočítáme-li si tedy rozdíl nákladů na pohonné hmoty, musí se taková investice vyplatit,« říká ředitel.
PŘESVĚDČIVÁ ŘEČ ČÍSEL
Ing. Tomáš Pelikán na nedávné panelové diskusi, uspořádané Českou plynárenskou unií k využití CNG v dopravě, porovnával variabilní náklady na zemní plyn a naftu u autobusů v MHD za rok 2010. V Pardubicích podle jeho slov autobusy s pohonem na naftu dosahovaly průměrné spotřeby 42,17 l/100 km, zatímco autobusy s pohonem na plyn pouze 35,7 kg CNG/100 km. Při jednotkových nákladech na palivo - 22,47 Kč/ l nafty a 12,37 Kč/kg CNG - tak jednotkový náklad na vozokilometr vyšel na 9,47 Kč pro autobusy s dieselovými motory a na 4,42 Kč pro autobusy s motory na zemní plyn. Autobusy DPMP ročně najezdí průměrně 80 tisíc km.
Počítejme však dále. DPMP ještě loni a předloni dosáhl na dotaci podprogramu Ministerstva dopravy Obnova vozidel MHD, který mj. podporuje rozvoj ekologických pohonů. Během těchto dvou let ministerská dotace na nákup CNG busů celkem činila 16 mil. Kč. Letos podprogram otevřen nebyl, takže dopravní podnik musí vzít zavděk »jen« dotací RWE 0,2 mil. Kč na každý CNG bus, byť i tuto podporu velmi vítá. Nezapomeňme ani na fakt, že management DPMP dokázal předloni, pravda v době teprve začínající krize, vyjednat u dodavatele CNG busů slevu při konečné ceně 5,1 mil. Kč (srovnatelné dieselové autobusy tehdy DPMP nakupoval po 5,9 mil. Kč). Sluší se dodat, že nákupy nových autobusů dopravní podnik hradí čistě z vlastních prostředků, které si vytváří na obnovu a modernizaci majetku.
DPMP na období let 2009-2011 už dokonce zastavil nákup autobusů s naftovým pohonem. Limitním faktorem pro další větší nákupy CNG busů se tak stává už jen kapacita podnikové plnicí stanice.
Od listopadu 2009 DPMP provozuje plnicí stanici CNG pro vlastní potřebu i pro smluvní zákazníky s čipovou kartou RWE.
FOTO: DAGMAR BRAUNOVÁ / BUSPORTÁL