01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Parkovací domy mohou pomoci

Snad v každém městě se hledají stále další a další parkovací místa pro automobily. Téměř nikde, zejména v historických centrech, je však radnice nenacházejí. Povrchová parkoviště - navzdory zvyšujícím se poplatkům, již tuto neúnosnou situaci neřeší. Proto se města začínají zajímat o možnost výstavby parkovacích domů (PD), zejména pak automatizovaných parkovacích domů (APD).

Kde však na stavby tohoto druhu vzít finanční prostředky? Samotná města bohužel nejsou schopna sama problematiku parkování automobilů řešit bez dotací a vhodných půjček s dlouhodobou splatností. Problematika parkingu totiž není pouze věcí měst, ale vzhledem k závazkům České republiky v oblasti čistoty ovzduší je to i záležitost státu.

Když však představitelé měst nebo potenciálních soukromých investorů sondují u bank možnost získat na parkovací domy úvěry, zejména u zahraničních peněžních ústavů se setkávají s opatrným přístupem. Nikoli proto, že by peníze nebyly, ale kvůli tomu, že z pohledu bank uvažované parkovací domy nejsou zasazeny do systému komplexního řešení parkingu ve městě. Právě tento systém by totiž měl spolehlivě zajistit návratnost investice v plánovaném čase.

A CO EVROPSKÉ FONDY?

Byla by ovšem možná ještě jedna cesta k penězům: V závislosti na typu parkovacího domu by bylo zřejmě reálné získat finanční prostředky z programů Evropské unie, pokud by se ovšem na základě požadavků měst a regionů (a měly by o to velmi hlasitě žádat!) podařilo zahrnout APD do Operačního programu Infrastruktura (OPI) a Integrovaného regionálního operačního programu na léta 2007-2013. V letos končícím plánovacím období EU se totiž problematika výstavby APD poněkud mnohomluvně v textu skrývala, ale v konkrétních výstupech programů se už podpora těchto staveb, sloužících ekologii měst, zřetelně neobjevila.

Bohužel je tomu tak i v návrzích na léta 2007-2013. I když se v Národním plánu rozvoje 2007-2013 (NRP) kritizuje "pomalé řešení dopravy v klidu v městech včetně moderních systémů", není tento požadavek opět specifikován v cílech.

Podobně tomu je i ve specifických cílech regionálních operačních programů (NRP, str. 171), odkud vyjímám z blízkých obecných cílů:

zlepšení regionální dopravní i informační struktury při respektování životního prostředí;

zlepšení stavu životního prostředí v regionech a obcích.

APD VERSUS VNĚJŠÍ PARKOVIŠTĚ

Mnohá velká města u nás už o výstavbu APD projevují zájem. Současné konvenční vjezdové parkovací domy a velká vnější parkoviště v centrech totiž představují mohutné bodové zdroje až šestkrát větších rakovinotvorných, toxických a mutagenních emisí. Prozíraví reprezentanti radnic vědí, že řešení existuje v budování APD a v komplexním pojetí parkingu ve městech. To by mělo zahrnout také nižší, a tedy i přitažlivější výši poplatků za parkování v APD, než jaká je stanovena na vnějším parkovišti.

Pro činnost automatizovaných parkovacích domů (APD) je zásadní:

nepřítomnost řidičů a jejich spolucestujících či jakýchkoli dalších osob uvnitř APD;

veškeré operace s vozidly při parkování i při výjezdu se provádějí s vypnutými motory;

za APD nelze považovat takové hybridní uspořádání vjezdového parkovacího domu, kde se přesunují vozidla s řidiči do etáží pomocí výtahů.

O CO BY SE MĚL OPŘÍT KOMPLEXNÍ PŘÍSTUP

Bez nároku na úplnost uveďme některé přístupy, které vedou ke komplexnímu řešení parkování ve městech:

A. Je účelné si ujasnit, kterou oblast příslušného města považujeme za centrum, kam chceme zastavit, nebo kde hodláme zásadně omezit vjezd vozidel z ekologických i dalších důvodů. Omezení a povolení vjezdu kvůli dovozu zboží (například na pěších zónách) může být termínováno před otevřením obchodů a po jejich uzavření.

B. Uvnitř a v nejbližším okolí centra města (kde chceme zastavit či zásadně omezit vjezd vozidel) je žádoucí, aby z ekologických důvodů byly povolovány a realizovány APD, které mohou být nadzemní a podzemní, a to různých typů.

C. APD je účelné dislokovat do míst s největší frekvencí pohybu vozidel při jejich parkování, což zajistí i rychlou návratnost investice. Poznané frekvenci pohybu vozidel pro danou lokalitu musí odpovídat i volba optimálního systému a typu APD z nabízených různými výrobci. Požadavek rychlosti odbavování vozidel v čase v APD pro příslušnou lokalitu se považuje za jedno z hlavních kritérií.

D. Záměr by měl upřednostňovat projekty, u nichž je předpoklad odlehčení městského centra prostřednictvím APD napojených na dopravní uzly s možností přestupu na městskou hromadnou dopravu. Vyloučena by neměla být ani možnost napojení na parkoviště vybavená zónami upravenými pro parkování jednostopých vozidel.

E. Součástí systému komplexního řešení musí být i vytěsnění vozidel z centra města a jeho okolí. To lze především zajistit tím, že poplatky za povrchové parkování budou vyšší než poplatky v APD a že na povrchových parkovištích bude placení poplatků důsledně kontrolováno a neukáznění řidiči budou postihováni. Poplatky majitelů vozidel, kteří bydlí poblíž APD, lze snížit. Tito občané totiž jsou možnými stabilními rezidenty v příslušných parkovacích domech. Tato opatření je třeba provázet rozmístěním dopravních značek zákazů parkování, kontrolou jejich plnění a postihy za jejich nedodržování.

F. V zahraničí některá sídla, která mají městskou hromadnou dopravu, na svých vnějších okrajích budují záchytná parkoviště a na nich parkovací domy různých typů, přičemž doklad o uložení automobilu v PD slouží řidiči i jako celodenní jízdenka v MHD.

G. Průjezdy některých měst (například Londýnem) stojí řidiče značné poplatky. Také některá naše města by měla při své snaze o snížení množství vjezdů a průjezdů vozidel uvažovat o podobných organizačních opatřeních (například stanovit trasy nezpoplatněných objezdů).

H. Na zásadních vjezdech do města je nezbytné vybudovat informační systém, který řidičům sdělí, jaká je výše poplatků za průjezd centrem, způsob platby a výše postihu za jejich nezaplacení; kde je nejbližší odstavné parkoviště pro daný vjezd do města a jaká je jeho stávající obsazenost; kde jsou umístěny nejbližší APD a jak jsou v danou chvíli obsazeny.

CH. V příloze dokumentu systému komplexního řešení parkingu ve městě by měl být plán a v něm zakreslena vytypovaná místa s vysokou frekvencí parkujících vozidel. Zakreslena by měla být také plánovaná realizace odůvodněně vybraných typů APD se stanovenou parkovací kapacitou a s plánovanými termíny jejich výstavby. Nemělo by chybět ani zakreslení povrchových parkovišť a záchytných parkovišť na vnějších okrajích měst s plánovanou kapacitou vozidel. Plán by měl také obsahovat zákres prvků plánovaného informačního systému s termíny realizace v návaznosti na postupnou realizaci APD.

RUDOLF KUNZMANN
Brno

Itálie problém začala řešit už před 17 roky

Již v březnu 1989 byl v Itálii přijat zákon č. 122, který stanovil tříletý program výstavby parkovišť pro hustě zalidněné městské oblasti. Mj. byl tímto zákonem založen fond pro investice na zřizování parkovišť (200 miliard lir na první tři roky od nabytí účinnosti zákona, mimo 2000 miliard lir státních půjček navíc pro obce na období let 1989-1991 s dobou splatnosti 15 roků). Zákon přesně specifikoval postupy, povinnosti a práva obcí i regionů pro výstavbu parkovišť, jakož i pro předkládání a schvalování dotací a příspěvků. Zákon rovněž výslovně uložil 16 městům (počínaje Římem a konče Palermem) do 150 dnů vypracovat a předložit program pro tříleté období výstavby parkovišť. V něm musely být mj. určeny lokality a uvedeny kapacitní údaje, priorita projektů a vypsáno,které práce a akce jsou plánovány na pro každý jednotlivý rok.Tyto městské programy musely upřednostňovat projekty, u nichž byl předpoklad odlehčení městských center prostřednictvím parkovišť napojených na dopravní uzly s možností přestupu na prostředky veřejné městské dopravy a vybavených rovněž zónami upravenými pro parkování jednostopých vozidel.

Princip automatizovaného parkovacího domu (APD)

Automatizovaným parkovacím domem (APD) rozumíme parkovací dům, kde z místa odstavení vozidla a po vypnutí jeho motoru je vozidlo po signálu řidiče na terminálu převzato a výtahovým systémem řízeným počítačem umístěno do stání bez přítomnosti řidiče (i jakýchkoli dalších osob). Řidiči je vydána magnetická karta se zašifrovanými údaji o uložení vozidla. Vyjímání vozidla v obráceném postupu je umožněno po zaplacení parkování v automatu nebo v hotovosti, a to po vložení magnetické karty do čtecího zařízení terminálu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down