Na česko-polské hranici je pro další rozvoj regionů nutné zlepšit systém hraničních přechodů. Přechod Orlické Záhoří-Mostowice na Rychnovsku měl již téměř deset let sloužit pro pěší, cyklisty, motocykly, osobní auta a...
Na česko-polské hranici je pro další rozvoj regionů nutné zlepšit systém hraničních přechodů.
Přechod Orlické Záhoří-Mostowice na Rychnovsku měl již téměř deset let sloužit pro pěší, cyklisty, motocykly, osobní auta a nákladní vozy do 3,5 tuny. Mnohé se pro to již také udělalo, a to za nemalé peníze. Přístupové komunikace na české straně byly zrekonstruovány za devět miliónů eur, přičemž částkou šest a čtvrt miliónu eur přispěla Evropská unie. Dalších patnáct miliónů korun poskytl Královéhradecký kraj. Za ně byl vybudován nový most. Jeho kolaudace se uskutečnila za přítomnosti vládních představitelů v září loňského roku.
Zdálo by se, že je vše hotové a nic by provozu bránit nemělo. Chybějí tam však odbavovací buňky pro cizineckou policii, což je záležitost Generálního ředitelství cel. Je politováníhodné, že i přes příslib ministra zahraničí Cyrila Svobody a ministra dopravy Milana Šimonovského doposud nejsou vyjasněny vztahy v celní oblasti a tento přechod tak přes dokončení stavebních prací nemohou občané využívat. Doufejme, že se tato situace nebude opakovat a přísun a využívání evropských peněz nebudou váznout na naší byrokracii.
Přeshraniční spolupráce je jednou z priorit Evropské unie, která chce pomezní, zpravidla chudé oblasti, pozvednout. Tímto směrem proudí nemalé částky ze společného rozpočtu, zatím však bez očekávaného výsledku.
Vzhledem k tomu, že se na již zmíněném hraničním přechodu Orlické Záhoří-Mostowice prakticky nic nového neděje, interpeloval jsem písemně ministra zahraničí Cyrila Svobodu. Vždyť již před půl rokem sliboval dořešit veškeré související problémy tak, aby mohl být do konce roku 2004 zprůchodněn.
Požádal jsem ministra Svobodu také o informace týkající se dalších důležitých hraničních přechodů včetně představy jejich rozvoje a přestaveb, případně budování nových. S touto situací jsem seznámil také prezidenta Václava Klause při jeho nedávné návštěvě Královéhradeckého kraje. Zabývali jsme se otázkou propustnosti česko-polské hranice, kdy některé hraniční přechody dosud nejsou uvolněny pro automobilovou a kamiónovou dopravu. To pana prezidenta velice zajímalo a zdůraznil, že pro turistiku i vzájemnou výměnu zboží je nutné přechody co nejdříve zprůchodnit. Jsem přesvědčen, že právě po vstupu České republiky do Evropské unie je nutné odstranit veškeré bariéry uvnitř EU, zvláště pak mezi nově přistoupivšími členy.
Věřím, že podpora rozvoje příhraničních regionů patří mezi priority i Ministerstva zahraničí České republiky, tak jako je této problematice věnována mimořádná pozornost v Evropské unii.
poslanec Evropského parlamentu
a předseda Svazu měst a obcí ČR