01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Péče o komunikace v České Lípě

Péče o komunikace v České Lípě Město se 43 000 obyvateli svou polohou na rozhraní Českého středohoří a Lužických hor a v blízkosti Kokořínska a Máchova jezera je z hlediska turistického velice příhodně umístěno, avšak z hlediska zimní služby na komunikacích nelze už pět tolik chvály. Nedaleké hory...

Péče o komunikace v České Lípě

Město se 43 000 obyvateli svou polohou na rozhraní Českého středohoří a Lužických hor a v blízkosti Kokořínska a Máchova jezera je z hlediska turistického velice příhodně umístěno, avšak z hlediska zimní služby na komunikacích nelze už pět tolik chvály. Nedaleké hory a velké jezero umějí připravit opravdu rychlé změny počasí.

Pobočka firmy RETHMANN-JEŘALA RECYCLING, s. r. o., v České Lípě se původně zabývala pouze nakládáním s komunálními odpady. Později se ujala též péče o čištění a zimní službu na komunikacích. Na území města provádí pravidelné letní čištění 50 000 m chodníků, 50 km vozovek a 50 km3 blokového čištění. Zimní údržba místních komunikací probíhá na zhruba 70 km komunikací.

Základním plánovacím materiálem je Zpráva o čištění města za I. a II. pololetí. Materiál obsahuje vyhodnocení uplynulého období a návrh zajištění následujícího pololetí včetně případných cenových změn. Součástí uvedené zprávy je i návrh programu čištění kanalizačních vpustí.

Zpráva je předkládána městskému úřadu a schvalována zastupitelstvem vždy v únoru (program jarních úklidů a letního čištění) a v září (program zimní služby a zimního čištění komunikací).

Navržené programy vycházejí z běžné meteorologické situace s variantami podle jejího reálného vývoje. To umožňuje například čištění komunikací při mírném vývoji zimy, intenzivnější kropení při extrémně suchém létě a podobně.

Zimní služba

Rozdělení léto - zima je klasické. Zimní služba a s ní spojená pohotovost je plánována od 1. 11. do 31. 3. běžného roku. Komunikace jsou též klasicky rozděleny do I., II. a III. pořadí se závaznými časy opět klasickými - 4, 12 a 48 hodin. Do komunikací I. pořadí patří trasy městské hromadné dopravy (MHD) a veřejné autobusové dopravy, příjezd k nemocnici, přístupy k zastávkám, úřadům a podobně.

Operačně nasazená vozidla jsou propojená vysílačkami nejen s vlastním dispečinkem, ale i s dispečinkem MHD. Personální zajištění představuje průběžně 19 zaměstanců. Používanými posypovými materiály jsou písek a drť (asi 180 t/rok - více než 90 %) a posypová sůl (10 t/rok - do 10 %). Nově jsou na území města v kritických místech (stoupání, zatáčky apod.) rozmístěny schránky s posypovým materiálem.

V rámci termínu zimní služby je operativně podle meteorologických podmínek prováděno strojní čištění komunikací. Intenzita této činnosti je rok od roku jiná. V každém případě se tyto zimní úklidy projevují pozitivně na životním prostředí ve městě, neboť se významně snižuje prašnost na komunikacích související s aplikací posypových materiálů.

Zimní úklidy probíhají v úzké součinnosti s úřadem města, který určuje ulice a lokality, jež budou takto operativně čištěny.

Jarní a letní úklid

Důkladnost jarního úklidu je dobrým odrazovým můstkem ke spokojenosti občanů s čistotou ve městě po celé jarní i letní období. Vlastní postup a seřazení komunikací podle důležitosti se provádějí v úzké spolupráci s městským úřadem.

Jarní úklid probíhá většinou v průběhu dubna. Jde vlastně o první etapu čištění, která spočívá v intenzivním odstranění hrubých nečistot, poté následuje přechod na běžné harmonogramy letního čištění.

Harmonogram pravidelného letního čištění pokrývá období od jarního úklidu po zahájení pohotovosti k zimní službě, tj. období květen - říjen. Harmonogram je schválen v rámci Zprávy o čištění města a jsou v něm upravovány pouze dílčí změny na podkladě přání městského úřadu.

Pro letošní rok je připraveno blokové čištění. Tato technologie neprobíhá podle pravidelného harmonogramu, ale podle pokynů městského úřadu. Město je rozděleno do pěti bloků a možná intenzita čištění je v intervalu minimálně pět týdnů.

Spolupráce s vedením města, s volenými orgány i s jednotlivými zainteresovanými odbory je na velice dobré úrovni. Systém je dlouhodobě prověřen praxí a umožňuje operativní zásahy do harmonogramů v případě potřeb města, mimořádných událostí, eventuálně významných celoměstských nebo regionálních akcí.

V Česká Lípě zajišťujeme též komplexní péči o komunální odpad. Vedle svozu směsného komunálního odpadu obsluhujeme na území města též 110 separačních hnízd. Jako jedni z prvních v ČR jsme zde zahájili mobilní svozy nebezpečných odpadů od občanů. Připravujeme Odpadové centrum, kde budeme třídit, dotřiďovat, skladovat a provádět další činnosti s cílem co nejvíce odpadů co nejefektivněji využít a vozit na skládky v sortimentech, které umožňují co nejlevnější ukládání.

Zajišťujeme také nakládání s živnostenskými odpady v celém regionu, s odpady nebezpečnými a jinými průmyslovými odpady v tuhém i tekutém skupenství. K tomu je firma vybavena moderní svozovou technikou, školenými a zkušenými posádkami. Navíc nabízíme odpadové poradenství, projekci a odborné konzultace. V ostatních regionech provádíme v některých městech též péči o veřejnou zeleň.

Jindřich Kalivoda,

vedoucí sekce komunálních služeb,

Rethmann-Jeřala Recycling, s. r. o.

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down