Nápoje v plechovkách jsou v Česku velmi oblíbené, několikrát do měsíce si je podle nového sociologického průzkumu zpracovaného pro neziskovou organizaci Každá plechovka se počítá dopřeje 69 % lidí, každý týden dokonce 44 % lidí. Většina respondentů z tisícového vzorku uvedla, že si nejčastěji v plechovce kupují ochucená piva (90 %) a energetické nápoje (94 %). Co se však týká jejich třídění, vedeme si jako země podstatně hůře.
Jak potvrdily výsledky průzkumu, který v květnu 2025 na reprezentativním vzorku 1010 respondentů ve věku 18 a více let provedla agentura PerfectCrowd, přestože jsou Češi ve třídění odpadu obecně svědomití, ale dojde-li na nápojové plechovky, úplnou shodu nenajdou. U těchto plechovek jako nekonečně recyklovatelného obalu sice 65 % obyvatel deklaruje, že je do příslušných kontejnerů vhodí, celková míra sběru hliníkových plechovek k recyklaci v České republice však podle mezinárodních statistik činí pouhých 30 %.
Méně se třídí tam, kde kontejnery na kov chybějí v docházkové vzdálenosti – 38 % respondentů pak nápojové plechovky skladuje doma a následně je do šedé popelnice odnese najednou, jen 20 % do nich vyhazuje plechovky rovnou. V 16 % případů lidé absenci nádoby na kov v docházkové vzdálenosti řeší netříděním a 26 % lidí třídění plechovek neřeší bez ohledu na to, zda u nich v okolí kontejnery na kov jsou.
Podle Terezy Gyurjánové, koordinátorky iniciativy Každá plechovka se počítá, by recyklaci hliníkových nápojových obalů výrazně usnadnil zálohový systém, který dokáže koloběh nápojových plechovek uzavřít. „Jeho zavedení podle našeho nejnovějšího průzkumu podporuje 69 % obyvatel Česka. Lidé by neměli problém se zálohou přes pět korun, největší shodu ale Češi našli na ceně tři koruny – zvolilo ji 27 % respondentů,“ tvrdí Tereza Gyurjánová.
I když zkušenosti ze světa ukazují, že zavedení zálohového systému plechovek zvyšuje míru jejich recyklace, podle vyjádření ministra životního prostředí Petra Hladíka takový zákon v tomto volebním období přijat nebude. Všechny naše sousední země zálohování plechovek zavedly (Německo, Slovensko, Rakousko) nebo se na něj aktuálně chystají (Polsko).
Pro zálohování plechovek je 69 % Čechů (určitě ano 38 %, spíše ano 31 %). Jako důvody lidé nejčastěji uvedli zlepšení recyklace, tedy více plechovek vrácených do oběhu (88 %), nižší zatížení skládek odpadem (85 %), ušetření energie na výrobě nových plechovek (85 %), ale i to, že se nebudou povalovat mimo popelnice (84 %).
Důvody proti zavedení zálohování plechovek byly nejčastěji negativní dopad na malé výrobce (64 %), promítnutí nákladu do ceny (61 %), obavy z nákladnosti celého systému (61 %), neochota doma skladovat plechovky podobně jako skleněné lahve (58 %), ale také menší pohodlí, tedy jejich odnos zpět (49 %) a nutný dočasný výdaj navíc při koupi nápoje (48 %).
Jako obalový materiál představuje hliník nejen praktickou, ale také ekologickou volbu. „Hliníkové plechovky je možné recyklovat takřka neomezeně, a pokud jsou správně vytříděny a zrecyklovány, mohou se vrátit do dvou měsíců zpět do oběhu v podobě nové plechovky. Protože ale většina těchto nápojových obalů v Česku stále končí ve směsném odpadu, a tedy na skládkách, zůstává jejich ekologický i ekonomický potenciál do velké míry nevyužitý,“ komentuje výsledky průzkumu Tereza Gyurjánová, která společně s iniciativou Každá plechovka se počítá usiluje o změnu směrem k vyšší návratnosti hliníkových nápojových obalů do oběhu.
„Posláním naší iniciativy je zvyšovat povědomí o pozitivních dopadech třídění hliníkových nápojových obalů na životní prostředí prostřednictvím rozmanitých osvětových aktivit. Letos, podobně jako loni, jsme proto vyrazili na oslavy Světového dne životního prostředí na náměstí Míru v Praze 2. Před kostelem svaté Ludmily měli návštěvníci akce možnost diskutovat s našimi ambasadory a vhodit svoji vypitou plechovku do jejich recyklačních batohů. A také přiložit ruku ke vzniku šestimetrové PixelCan – velkoformátového obrazu z téměř dvou tisíc plechovek. PixelCan tentokrát zobrazila kriticky ohroženého ledního medvěda,“ vysvětluje Tereza Gyurjánová.
Tak dnes v Praze na náměstí Míru z téměř dvou tisíc plechovek vznikalo šestimetrové PixelCan – velkoformátového obrazu kritiky ohroženého ledního medvěda. Foto: iniciativa Každá plechovka se počítá
Akce probíhala v tradiční spolupráci s městskou částí Praha 2. „Akce u příležitosti Světového dne životního prostředí je už tradiční akcí v naší městské části. Od místních obyvatel na to máme skvělé ohlasy a lidé se aktivně zapojují, z čehož mám radost, protože v naší centrální městské části je otázka životního prostředí hodně důležitá. Kromě toho bych rád oznámil, že ke sběru nápojových plechovek bude i letos sloužit také velké kovové srdce umístěné v Riegrových sadech, a to až do konce srpna,“ říká k akci místostarosta Prahy 2 Jan Recman, pod jehož záštitou akce na náměstí Míru proběhla.
Šířit informace o třídění plechovek je stále žádoucí: Téměř pětina (19 %) lidí ve věku 30 až 39 let totiž v průzkumu přiznala, že neví, jak plechovky správně třídit, a pouze 26 % respondentů průzkumu si bylo vědomo skutečnosti, že jsou plně recyklovatelné. Cesta ke skutečně efektivnímu nakládání s hliníkovými nápojovými obaly však podle Terezy Gyurjánové vede nejen přes angažovanost veřejnosti, ale i přes nutné systémové změny. *
/tz/
Na snímku nahoře: Na pražském náměstí Míru před kostelem sv. Ludmily dnes vznikl velkoformátový obraz kriticky ohroženého ledního medvěda, a to z téměř dvou tisíc plechovek. Foto: iniciativa Každá plechovka se počítá