V době celosvětové hospodářské krize a sestavování státního rozpočtu ČR, kdy ministerstvo financí již predikovalo maximálně dvouprocentní nárůst sdílených daní proti skutečnosti roku 2008, byly schválené hodnoty sdílených daní v rozpočtech měst přiměřené, či dokonce vytvářely solidní rezervu pro...
V době celosvětové hospodářské krize a sestavování státního rozpočtu ČR, kdy ministerstvo financí již predikovalo maximálně dvouprocentní nárůst sdílených daní proti skutečnosti roku 2008, byly schválené hodnoty sdílených daní v rozpočtech měst přiměřené, či dokonce vytvářely solidní rezervu pro případ horšího vývoje.
V březnu na vývoj krizové situace reagovala celá řada navržených a poté schválených opatření. Ministerstvo financí tak v dubnu připravilo nový daňový odhad, který předpokládal pokles hrubého domácího produktu (HDP) o 2 % proti roku 2008 (v květnu již o 2,3 %). V této predikci byla zahrnuta veškerá schválená protikrizová opatření.
Upravená výše daňových příjmů obcí v roce 2009 činila 142,2 mld. Kč, což představuje rozdíl zhruba 26 mld. Kč. Vztaženo ke skutečnosti roku 2008 se daňové příjmy obcí snížily zhruba o 8,3 %. Další upřesnění je z letošního srpna, které reaguje na makro- ekonomický odhad zveřejněný 22. července. Propad HDP se očekává o 4,3 % a s ním související pokles daňových příjmů již o nejméně 12 % proti skutečnosti 2008. V absolutních číslech to představuje další snížení o minimálně 5,5 mld. Kč.
POROVNÁNÍ SE STÁTNÍM ROZPOČTEM
V současné nelehké ekonomické situaci zajímá města a obce dopad poklesu vývoje sdílených daní do jejich rozpočtů. Pokusme se na tuto problematiku podívat z hlediska provázanosti státního rozpočtu a několika vybraných měst na konkrétních datech k 1. září letošního roku.
Do srovnání byly vybrány: Chomutov (49 926 obyvatel) - v tabulkách jako č. 1), Znojmo (34 759) - 2, Valašské Meziříčí (27 290) - 3, Šternberk (13 834) - 4, Uničov (12 098) - 5, Kyjov (11 707) - 6, Kraslice (7108) - 7, Kunovice (5500) - 8, Miroslav (3007) - 9, Velký Týnec (2351) - 10.
Porovnání se uskuteční ve dvou rovinách: Jednak v rovině porovnání se státním rozpočtem, jednak v rovině porovnání skutečných příjmů sdílených daní státního rozpočtu a vybraných územních samosprávných celků. K porovnání nám poslouží plnění rozpočtů vybraných měst a obcí ke stejnému datu roku 2008 (viz tab. 1).
Z tab. 1 vyplývá, že index 2009/2008 je v celkovém příjmu u všech měst a obcí vyšší, než vykazuje státní rozpočet, kterému vychází hodnota indexu 85,19 %. U vybraných municipalit má nejnižší hodnotu indexu město Kraslice (86,35 %), nejvyšší hodnotu pak dosahuje město Miroslav (90,42 %). Identifikované rozdíly v hodnotách jednotlivých měst jsou způsobeny uvolňováním finančních prostředků jednotlivými finančními úřady. Jde většinou o vratky zaplacených záloh, které zejména v období finanční krize dosáhly velkých hodnot.
Toto tvrzení lze dokumentovat na hodnotách měst Šternberka (4) a Uničova (5), které dosáhly naprosto stejných hodnot indexu, srovnávající příjem sdílených daní v roce 2008 a 2009. Rozdíl je patrný v plnění jednotlivých sdílených daní (viz tab. 2).
VÍCELETÉ HODNOCENÍ
Porovnání vychází z analýzy procentuálního měsíčního plnění sdílených daní za poslední čtyři roky a predikce naplnění rozpočtu těchto daní jednotlivých měst na konci roku. Výpočet se uskutečňuje na bázi odhadu sdílených daní podle ministerstva financí ze srpna letošního roku (viz tab. 3).
Tab. 3 ukazuje, jak postupem roku od dubna do srpna se současná ekonomická situace promítá do inkasa sdílených daní jednotlivých subjektů. U většiny trvale klesají sdílené daně, a to jak v absolutních hodnotách, tak v porovnání k účetním hodnotám loňského roku. Z červencových a srpnových dat vyplývá, že se v těchto dvou měsících pokles v příjmu sdílených daní ustálil. U některých municipalit dokonce mírně roste index porov- nání s rokem 2008.
ŠETŘIT A ZVAŽOVAT VÝDAJE NA ROZVOJ
Přestože vývoj v červenci a srpnu může svádět k mírnému optimismu, vyplývá pro územní samosprávné celky nutnost měsíčního vyhodnocování těchto nejdůležitějších příjmových položek. Podle poslední predikce ministerstva financí se očekává propad ve sdílených daních proti roku 2008 nejméně o 12 %. Tuto skutečnost dokládá i tab. 3, kdy je průměr indexu 2009/2008 za všechny vybraná města 11,7 %.
Z těchto závěrů vyplývá, že města i obce musí šetřit při vynakládání svých finančních prostředků, zvažovat náročné investice, které s sebou většinou přinášejí i nové provozní výdaje v budoucích obdobích. Územní samosprávné celky by se také měly zaměřit na účelné vynakládání stávajících provozních výdajů.
V návrhu státního rozpočtu na rok 2010 se odhaduje nárůst finančních prostředků přerozdělovaných obcím na sdílených daní o necelých 12 mld. Kč. Dále se očekává navýšení příjmu v rozpočtu obcí z daně z nemovitosti i příspěvku na výkon státní správy v přenesené působnosti. Přes tyto skutečnosti je však nevyhnutné, aby obce a města šetřily a smysluplně vynakládaly prostředky na svůj rozvoj.
JAN OBROVSKÝ
AQE advisors, a.s.
Tab. 1, 3