01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

PLZEŇ ZÍSKALA DVĚ OCENĚNÍ

Do soutěže o nejlepší dopravní řešení, kterou vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy a spojů, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec, přihlásilo město Plzeň dva projekty. Oba získaly ocenění odborné poroty. Přestavba zastávky trolejbusů v ulici Na Dlouhých v Doubravce si...

Do soutěže o nejlepší dopravní řešení, kterou vyhlásily program Doprava pro 21. století, Ministerstvo dopravy a spojů, Svaz měst a obcí a časopis Moderní obec, přihlásilo město Plzeň dva projekty. Oba získaly ocenění odborné poroty.

Přestavba zastávky trolejbusů v ulici Na Dlouhých v Doubravce si odnesla částku 100 tisíc korun a Realizace obytné zóny na Nové hospodě finanční prémii ve výši 50 tisíc korun.

PRVNÍ PROJEKT

Plzeňská trolejbusová zastávka linky č. 10 Na Dlouhých je typickým příkladem dopravního zklidnění, které razantně, ale zároveň tak, aby nebránilo plynulosti provozu, vede ke zvýšení bezpečnosti chodců. Významná preference pěších byla na tomto místě nezbytná. V sousedství zastávky je základní škola a na druhé straně pak nástup k obchodnímu středisku.

Umístění zastávky trolejbusů v postranním parkovacím pruhu umožňovalo objíždění stojícího trolejbusu ostatními vozidly a zejména při přebíhání dětí z blízké školy docházelo k nehodám. Řidič viděl dítě vynořivší se zpoza trolejbusu na poslední chvíli, nestačil zareagovat a srazil je. Až petice rodičů žáků vedla k razantnímu zlepšení situace.

Zúžením silničních pruhů a vybudováním středového dělicího ostrůvku bylo zajištěno, aby v okamžiku, kdy trolejbus stojí v zastávce, jej nemohly předjíždět automobily. Byl tam také zřízen přechod pro chodce a osazeno zábradlí motivujícího chodce k přecházení pouze v místě nového přechodu. Dalším zklidňujícím elementem je v prostoru zastávky zakřivení vozovky způsobené umístěním ostrůvku.

V důsledku všech realizovaných opatření nyní musí vozidla čekat za trolejbusem stojícím v zastávce, a neohrožují tak přebíhající chodce. Celkové náklady na úpravy zastávky činily 1 250 000 Kč. Přestavbu financovalo město Plzeň z rozpočtu na opravy komunikací.

"Při zvažování, jakým způsobem zlepšit bezpečnost dětí u zastávky Na Dlouhých, jsme jako první zavrhli snížení povolené rychlosti dopravním značením, neboť ho podle našich zkušeností řidiči nerespektují. Světelná signalizace by zase byla příliš drahá a lze předpokládat, že někteří lidé by přebíhali i na červenou, takže by se v jejich případě toto opatření minulo účinkem. Nakonec jsme zvolili velmi účinné, ale netypické řešení, pro které bylo nutno získat výjimku z normy od Ministerstva dopravy a spojů, což se nám podařilo," vysvětlil okolnosti vzniku projektu Ing. Ondřej Vohradský ze Správy veřejného statku města Plzně.

Jak dále uvedl, není úprava zastávky Na Dlouhých jediným v Plzni realizovaným projektem ke zlepšení bezpečnosti lidí cestujících hromadnou dopravou. V posledních letech byly například zřízeny přechody pro chodce na zpomalovacích prazích k zastávce tramvaje č. 2 před dopravní průmyslovkou na Koterovské třídě.

DRUHÝ PROJEKT

Plzeň - Nová Hospoda je sídelní útvar vesnického charakteru. Před realizací projektu se zde nacházely prašné neuspořádané komunikace s výškově nekoordinovanými vjezdy a četnými výmoly, navíc v době dešťů rozbahněné.

V letech 1999 - 2001 byl tento prostor přebudován na obytnou zónu. Vznikl tak systém, který má na vjezdech okružní křižovatky, je v něm výborně zvládnuto parkování pro obyvatele a jeho detaily jsou v souladu s celkovým charakterem okolního prostoru. Vše je citlivě doplněno zelení. Srovnáme-li současný stav s původní podobou, jde o změnu opravdu markantní.

Náklady na úpravy sedmi ulic činily 8 613 693 korun. Projekt financoval Městský obvod Plzeň 3.

Další informace o soutěži lze získat na internetové adrese http://doprava21.ecn.cz/soutez.html.

- ob -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down