Kdo a v jakých věcech se může obrátit se žádostí o pomoc na policistu a policejní útvary? Mají obdobnou povinnost též strážníci obecní policie?V souladu s § 43 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších...
Kdo a v jakých věcech se může obrátit se žádostí o pomoc na policistu a policejní útvary? Mají obdobnou povinnost též strážníci obecní policie?
V souladu s § 43 zákona č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů, má každý právo obrátit se na policistu a policejní útvary se žádostí o pomoc. Policista a policejní útvary jsou povinni, v rozsahu své působnosti, tuto pomoc poskytnout.
Záležitost vnitřního pořádku
Na policistu nebo na policejní útvar se může obrátit každá osoba. Není zde stanoveno žádné omezení s ohledem na věk, státní občanství, místo pobytu či jiné skutečnosti. Zákonodárce, v citovaném ustanovení, nijak nevymezuje okruh záležitostí, s nimiž se lze na policii o pomoc obrátit. Musí to však být záležitost spadající do oblasti věcné působnosti policie, která je stanovena § 1 a 2 zákona o policii. To znamená, že jde o záležitost vnitřního pořádku a bezpečnosti (například tehdy, kdy je nutno zakročit proti pachateli trestného činu nebo přestupku či kdy se musí vyhlásit pátrání po pohřešované osobě).
Půjde-li o problém, který do okruhu věcné působnosti policie nenáleží, je nutné, aby policisté žadatele poučili, na koho by se měl obrátit. Žadatel není povinen se obrátit přímo na příslušnou službu policie. Pokud by se obrátil na službu, do jejíž věcné nebo místní působnosti poskytnutí pomoci v konkrétním případě nepatří, jsou policisté takové služby povinni žadatele poučit o tom, která služba je k poskytnutí pomoci příslušná.
Forma, kterou se lze na policii obrátit, není předepsána. Může se tak stát ústně, písemně, telefonicky i jinak. Způsoby, jimiž má být pomoc poskytnuta, musí být adekvátní okolnostem případu. Ústavní soud konstatoval v nálezu sp. zn. IV ÚS 639/2000, že možnost policie poskytnout tuto pomoc končí tam, kde začíná ústavně garantovaná svoboda jednotlivce. Policie tedy nesmí na základě shora citovaného ustanovení zákona o policii zasahovat tam, kde nehrozí nebezpečí zákonem chráněným statkům1).
V souladu s § 1 odst. 3 zákona číslo 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů, mají tuto povinnost i strážníci. Ti však požadovanou pomoc poskytují v rozsahu svých úkolů, které jsou ve smyslu § 2 cit. zákona dány především rozsahem místních záležitostí veřejného pořádku (např. dohledem nad dodržováním občanského soužití či přispíváním k ochraně a k bezpečnosti osob a majetku).
Poskytnutí ochrany osobám
Za jakých podmínek jsou policejní útvary povinny poskytnout ochranu osobám pověřeným výkonem rozhodnutí soudu či jiného orgánu? Týká se tato povinnost i strážníků?
Na základě § 44 zákona o policii, jsou policejní útvary povinny poskytnout ochranu soudním exekutorům při výkonu exekuční činnosti a osobám, pověřeným výkonem rozhodnutí soudu nebo jiného státního orgánu anebo orgánu obce, nemohou-li tyto osoby z důvodu ohrožení života nebo zdraví výkon rozhodnutí provést a požádají-li o poskytnutí této ochrany. Policejní útvary poskytnou za stejných podmínek ochranu též správci konkursní podstaty při výkonu jeho pravomoci.
Asistence neboli ochrana osobám pověřeným výkonem rozhodnutí se poskytuje zejména při výkonu rozhodnutí prodejem movitých věcí a nemovitostí podle § 321 a následujících občanského soudního řádu, prodejem podniku podle § 338f a následujících občanského soudního řádu, vyklizení podle § 340 a následujících občanského soudního řádu a odebrání věci podle § 345 a následujících občanského soudního řádu, kde jednotlivé konkrétní úkony provádí vykonavatel nebo u prodeje podniku soudem ustanovený správce konkursní podstaty. Jestliže je život nebo zdraví vykonavatele ohrožen (zejména útoky těch, vůči nimž výkon rozhodnutí směřuje), může požádat nejbližší policejní orgán o poskytnutí ochrany. Nejbližším policejním orgánem se rozumí místně příslušný policejní útvar (obvodní oddělení policie a v hl. městě Praze místní oddělení policie)2). O poskytnutí ochrany může za stejných podmínek jako vykonavatel požádat též správce konkursní podstaty (zákon č. 328/1991 Sb., o konkursu a vyrovnání, ve znění pozdějších předpisů). Asistenci mohou žádat též osoby provádějící výkon rozhodnutí podle správního řádu (zákon č. 71/1967 Sb.), stavebního zákona (zákon č. 50/1976 Sb.) či podle zákona o správě daní a poplatků (zákon č. 337/1992 Sb.), jde-li například o vyklizení bytu nebo stavby či o prodej věcí. Policejní ochrana se poskytuje též soudním exekutorům při provádění nuceného výkonu exekučních titulů (zákon č. 120/2001 Sb., o soudních exekutorech a exekuční činnosti /exekuční řád/ a o změně dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů).
Co se týká strážníků, povinnost asistence zákon o obecní policii výslovně nestanovuje.
Poznámky
1) Viz též Mates, P. - Čechmánek, B. - Hromádka, M. - Kramář, K. - Rajman, J.: Policejní právo. Právní předpisy s komentářem. Druhé aktualizované vydání podle stavu k 1. 5. 2004. Praha, Linde 2004, s. 130.
2) Viz tatáž publikace, s. 131.
Důležitá ustanovení:
ust. § 1, 2, 43 a 44 zák. č. 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů,
ust. § 1 odst. 3 zák. č. 553/1991 Sb., o obecní policii, ve znění pozdějších předpisů,
ust. § 10 zákona č. 124/1992 Sb., o Vojenské policii, ve znění pozdějších předpisů.
odborný asistent katedry veřejné správy
Policejní akademie ČR