Poměrně nenápadně začal probíhat proces, který lze označit za revoluční změnu dosavadního rozmístění a fungování poštovní sítě. Dotkne se téměř poloviny míst, v nichž dnes působí zhruba 3400 pošt. Důvodem je řešit nynější nevyváženost této sítě, založenou v historii.
Projekt pobočkové sítě České pošty, zpracovaný na základě zcela nových parametrů, vychází z toho, že historicky vzniklá síť už dnes nevyhovuje. Na jedné straně často existuje pošta tam, kde není tak potřebná, na druhé straně chybí v místech, kde je poptávka po základních službách vysoká. Projekt se snaží tuto nerovnováhu řešit. O tom, jakým způsobem toho chce podnik dosáhnout, informoval ředitel odboru architektury pobočkové sítě České pošty Ing. Rastislav Horáček.
HLAVNÍM HLEDISKEM NENÍ EKONOMIKA
V první fázi projektu se nepracovalo s ekonomickými daty, tj. rozhodující nebyla ziskovost či ztrátovost příslušné pošty. Základními hledisky byly dostupnost, spádovost a vybavenost. V prvním případě se tedy posuzovalo, jak lze pošty dosáhnout - nakolik je přístupná pěšky, autem po silnici, vlakem, autobusem, metrem či jinými dopravními prostředky.
Spádovost znamená mimo jiné splnit požadavek regulátora, Českého telekomunikačního úřadu, aby služby pošty byly poskytovány rovnovážně a všem za stejných podmínek. Vybavenost je parametr, který hovoří o tom, co se v okolí pošty nachází - banka, bankomat, obchodní centrum, firma apod.
Nejde tedy o rozhodnutí, kde pošta má či nemá být, nehovoří se o rušení pošt. Rozhoduje se o tom, zda zachovat v daném místě poštu v plném rozsahu či nikoli, a jakým způsobem služby poskytovat. Zároveň se hledá partner pro spolupráci. Jde tedy o změnu struktury a provozování pošty pod jejím jménem. Z toho vyplynulo budoucí rozdělení pobočkové sítě na tři stupně: Místa, kde bude pošta poskytovat své služby v plném rozsahu, vlastními silami a pod vlastní značkou, dále prostřednictvím modelu Partner a konečně formou výdejního místa.
VÝDEJNÍ MÍSTA
Začněme od konce, výdejními místy. Jde o místa, kde je poptávka po službách pošty minimální a je předpoklad, že taková zůstane i v budoucnu. Počítá se zde proto s nejnižším rozsahem služeb. Pošta tu zachová jen ty základní, spojené s dodáním a příjmem listovních zásilek, balíků a poukázek. Nedoručené zásilky uloží v obci na místě vymezeném mandátní smlouvou. Mandátní smlouva se uzavírá s právnickou osobou nebo osobou, která má živnostenský list s příslušným oprávněním. Nejpřirozenějším partnerem je logicky obec. Konkrétně to znamená, že obec obslouží motorizovaný pracovník pošty, který doručí poštu, a pokud adresáty nezastihne, uloží zásilky na vymezeném místě, kde si je pak mohou zákazníci vyzvednout. Tato změna se má dotknout zhruba 20 % obcí, v nichž nyní působí pobočky České pošty.
PROJEKT PARTNER
Rozsah služeb pošty, která bude působit podle zásad uvedeného projektu, je v tomto případě výrazně vyšší než u výdejních míst. Lze říci, že až na několik výjimek jde o jejich téměř plnohodnotnou nabídku. Rozdíl je v tom, že praktickou činnost vykonává osoba, která není zaměstnancem České pošty. Nejpřirozenějším partnerem je opět obec a její pracovníci. Je totiž možné využít synergie - obec může mít například pracovníka na půl úvazku, který vykonává určitou agendu, a obec se rozhodne, že ji rozšíří o poštovní činnost. Tento člověk zůstává nadále zaměstnancem obce, která ho tudíž i platí. Pošta zároveň vyplácí na základě smlouvy odměnu obci. Ta má dvě složky - paušální, vycházející z rozsahu hodin poskytovaných jako služba veřejnosti, a variabilní, odvíjející se od počtu transakcí, jež se na příslušném místě uskuteční.
Pošta se dále ve smlouvě zavazuje k tomu, že dodá potřebný mobiliář včetně informačních technologií; ten nadále zůstává jejím majetkem. Zaškolení pracovníka, který bude poštovní činnost vykonávat, je rovněž povinností a nákladem pošty.
Poskytování poštovních služeb v rámci formy Partner by se mohlo dotknout necelých 30 % existujících pošt.
CO LETOS A CO NAPŘESROK
Podle pracovníků pošty budou tedy ve více než polovině existujících pošt nyní i v budoucnu zachovány služby v plném rozsahu, případně se určitým způsobem zkvalitní či rozšíří.
Pokud jde o zbývající část, hodlá Česká pošta do konce letošního roku uskutečnit v síti svých poboček 60 změn. V této době probíhají intenzivní jednání na úrovni regionů, tam, kde se uvažuje o zřízení výdejních míst. V závěru roku se začne jednat v obcích, kde přichází v úvahu aplikace programu Partner. Část smluv je už podepsaná, další se nacházejí ve stadiu těsně před podpisem a o dalších se jedná.
Příští rok budou změny pokračovat. Seznam obcí (například na webu), jichž se konkrétně změny dotknou, pošta nepublikuje. S každou obcí se jedná individuálně, případně je možné dostat podpůrnou informaci od Komory obcí Svazu měst a obcí ČR. Svou roli v rozhodování mohou hrát různé faktory, například to, zda se s příslušnou obcí už dříve uskutečnilo nějaké jednání, byly tu určité problémy, majitel objektu neúměrně zvýšil nájemné, objekt nenaplňuje hygienické nebo bezpečnostní normy apod.
Reakce obcí jsou prý různé. Obec, v níž po celá léta pošta existovala, se ovšem logicky těžko smiřuje s tím, že ji nahradí jiná forma obsluhy, či přijímá argument, že třeba tři kilometry od ní leží dvojnásobně velká obec bez pošty.
Do optimalizace pobočkové poštovní sítě bude nutné začlenit i obec Boží Dar, kde už nějakou dobu probíhá obdoba programu Partner. Ten jako pilotní projekt poněkud předběhl dobu zrodu nového projektu. Česká pošta má zájem na tom, aby i tuto první vlašťovku do projektu zařadila.
Co říká o projektu starosta Božího Daru Ing. Jan Horník
Zkušenosti spolupráce města Boží Dar s Českou poštou, s. p., na projektu Pošta Partner potvrdily předpoklad, že je to správná cesta jak pro Českou poštu, tak pro místní samosprávy. V případě pošty Boží Dar se například zásadně rozšířila otevírací doba z původních 3 hodin denně (13.00-16.00) na 10 hodin denně (8.00-18.00) včetně sobot, nedělí a svátků! Umožnilo to umístění samostatné přepážky projektu Pošta Partner ve společných prostorách s Infocentrem Boží Dar, ve kterých se ještě nachází podatelna městského úřadu, služby Czech POINTu a směnárenské služby. V této souvislosti nás překvapila skutečnost, že služeb České pošty začali využívat i občané sousedních obcí, které buďto poštu nemají nebo mají méně flexibilní otevírací dobu.
Pihou na kráse celého projektu je fakt, že zatím nejsou poskytovány bankovní služby, výplaty poukázek a podávání obchodních balíků. Věříme, že i tyto služby bude naše pošta v budoucnosti svým klientům nabízet k jejich plné spokojenosti.
ILUSTRAČNÍ FOTO: DAGMAR HOFMANOVÁ