01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

PORADNA PRO HANDICAPOVANÉ

Málokdo z nás si uvědomuje, že v naší společnosti žije hodně handicapovaných lidí. Lidí, jejichž handicap nemusí vždy být zdravotní, přesto však dokáže nepříjemně ovlivnit každodenní život.

Handicapovaní nemají stejné výchozí podmínky, mají je naopak ztížené. A to nejen vlastním handicapem, ale též diskriminací, předsudky a častokrát i zbytečnými zábranami a nevhodným přijetím "ostatní společnosti". A přitom většinou stačí "tak málo": promluvit si o tom, naslouchat. Mají ztížený přístup k informacím a kontaktům. Mívají i menší sebedůvěru a jistotu, problémy s integrací.

Po mnoha předchozích jednání a vzájemném poznávání jsem se setkala se slovy jednoho vysoce postaveného manažera: "My máme zájem zaměstnávat zdravotně postižené, ale ty aktivní". Aktivita handicapovaných nebývá příliš viditelná, energii vynakládají především na již zmíněné přežití a "na ostatní již pak nemusí zbývat".

Vícekrát jsem se setkala s tím, že se hovoří (a to i na odborných akcích) o tom, že bychom měli handicapovaným život usnadnit. Já jsem však přesvědčená, že prvotní je neztěžovat ho. Stále je tu dělení: my a oni. To ne. My všichni.

Šťastný nápad

I handicapovaní mají právo prožít plnohodnotný a zajímavý život. Chceme pomáhat ve snaze to dokázat. Nabídnout možnosti, jak toho dosáhnout, podat pomocnou ruku a sílu při naplňování potřeb. Proto jsme založili občanské sdružení, abychom mohli iniciovat a v rámci možností podporovat činnosti, které vedou k rozvoji osobnosti, větší jistotě, možnosti náležitého uplatnění, zlepšení kvality a podmínek života, a tím napomohou i následné integraci do společnosti. Začali jsme počátkem tohoto roku provozovat v Praze 14 poradnu pro handicapované. Chceme handicapovaným napomáhat k získávání informací, které by pro ně běžně byly obtížně dostupné či zcela nedostupné. Víme, že není málo organizací i nestátních neziskových organizací, které se handicapovaným věnují. Většinou se však jedná o "sociální a zdravotní poradenství". Poznali jsme, že mezilidská komunikace je stále opomíjená. Ale právě zde, snad víc než kdekoliv jinde, je nezbytná. Dovolte mi, abych se s vámi podělila o svoje zkušenosti a dojmy z vedení poradny HARMONIE. To nedlouhé období, kdy poradna nabízí svoje služby ukázalo, že to byl "šťastný nápad". Zájemci se na nás obracejí s různými dotazy, přicházejí pro radu i povzbuzení. Mají zájem o kontakty. Těší nás, že přicházejí. Společně hledáme řešení problémů a předcházení novým. Nejčastěji se nás obrátili kvůli zaměstnání. Zajímají se o možnosti uplatnění na trhu práce, chtějí získat větší jistotu před pohovorem, zodpovědně se připravit na jednání.

Chceme pomáhat život usnadnit a zpříjemnit; nabídnout možnosti jak toho dosáhnout, dodat chuť a sílu rozvíjet se. Ukázat např. i to, že nelze spoléhat jen na "podporu zvenku", ale především aktivní snahou přispět ke kvalitě svého života, dosažení pozitivních změn.

Mezilidská komunikace

Naším přáním je také pomoci vytvořit "most" mezi handicapovanými a různými organizacemi, cestu k sobě navzájem, hledání společných cílů; napomáhat v komunikaci mezi handicapovanými a úřady, organizacemi, firmami, a to i s ohledem na konkrétní zdravotně postižené. Do poradny mohou přijít i ti občané, kteří nyní navštěvují úřady (např. sociální/zdravotní odbory apod. mohou "některé klienty svěřit do naší péče", například ty, kterým již poskytli odpovídající péči a zabezpečení - klienti je však stále vyhledávají třeba i proto, že se doma cítí osamělí, nepotřební, hledají porozumění a vlídné slovo, pozorné ucho). Úředníci si tím "uvolní ruce" pro jiné klienty a činnosti. Oblast poradenství: mezilidská komunikace a reprezentace; pomoc a podpora v "běžném životě" i nepříznivé situaci - hledání (pracovního) uplatnění; partnera a přátel, sebe sama; integraci; např. přijímací pohovory, jednání, vystupování; volba oblečení, představení sebe a svých dovedností; verbální i neverbální komunikace apod. Osobní rozvoj; jistota, samostatnost. Eventuální pomoc při zařizování interiéru včetně techniky. Ale také popovídání - spřízněná duše/pozorné ucho, empatie, porozumění.

Nabízíme i praktické rady a nápady, příklady "jak na to"; jak se cítit co nejlépe. Teoretickými informacemi, ale i praktickými radami a příklady, napomáháme řešení vašich problémů a předcházení novým. Chceme klientům pomáhat život usnadnit a zpříjemnit; dodat chuť a sílu rozvíjet se. Ukázat např. i to, že nelze spoléhat jen na "podporu zvenku", ale především vlastní aktivní snahou přispět ke kvalitě svého vlastního života; dosažení pozitivních změn. Poznat svoji hodnotu.

Pro organizace i soukromé firmy mohou být některé informace zajímavé i v souvislosti se zaměstnáváním zdravotně postižených. Bližší informace o poradně najdete na adrese: http: //www.HARMONIE.miria.cz.

Miroslava FILIPOVÁ,

jednatelka, o. s., Harmonie a styl

FOTO J. Šmíd

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down