01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Posílit cestovní ruch v regionech může i gastro-turistika

Regionální potravinářské výrobky a regionální gastronomie v rámci komplexního turistického konceptu jsou jedním z možných způsobů prezentace dané lokality. Zároveň je to významný hospodářský faktor sloužící rozvoji obcí či regionů.

Tuto filozofii vyznává občanské sdružení Společnost Gastronomia Bohemica zaměřující se na udržitelný rozvoj regionů prostřednictvím cestovního ruchu a s využitím jedinečných regionálních produktů, výrobků, zvyků a tradic.

»Zvláštní pozornost věnujeme rozvoji regionální gastronomie,« vysvětluje prezident Společnosti Gastronomia Bohemica Daniel Meller. »Dnes je už dost lidí, kteří v regionech znovu navazují na odkaz našich předků, ať je to obnova místních tradic a svátků, nebo vytváření nových gastronomických projektů. Jenže dosud chybí komplexní koncept hospodářského ozdravění venkova s cílem povzbudit jej ke svépomoci. Lidé na venkově, kteří se s entuziasmem věnují regionální gastronomii, vlastně nevědí, do čeho jdou, neboť mnohdy chybí potřebná infrastruktura, státní podpůrné programy a připraveni na to u nás nejsou ani mnozí organizátoři turistického ruchu. Nyní je proto na tahu český stát.«

MÍSTNÍ SPECIALITY OŽÍVAJÍ

Na v zahraničí už zavedenou, leč u nás dosud nedoceněňovanou kategorii gastro-turistů pamatuje Jihočeský kraj v nových propagačních materiálech. Jsou k dispozici v infocentrech, a jak připomíná hejtman Mgr. Jiří Zimola, turisté v nich najdou tipy na výlety. Třeba na prohlídku rodinné palírny v Poněšicích či návštěvu Borovanského borůvkobraní, na němž se každoročně prodávají čerstvé borůvky spolu s borůvkovými koláči, likéry a dalšími dobrotami z tohoto bohatství jihočeských lesů. V brožuře nechybí ani pozvánka do českokrumlovského pivovaru, stejně jako na tradiční českou kuchyni na Lipensku. Představeny jsou i přehlídky Sýry a víno (červen) a Ryby a víno (září) v Prachaticích a také Pečení chleba v Lenoře, kde každou poslední sobotu v měsíci od dubna až do prosince pekař Augustin Sobotovič veřejně peče chléb, housky, placky i koláčky v peci - hliněnce. Tábor už proslavily Slavnosti piva a minerálních vod, na Výstaviště v Českých Budějovicích zase lákají Pivní slavnosti atd.

Podobně hovoří primátor Olomouce Martin Novotný: »Naše nová marketingová strategie počítá i se speciální linií na gastronomii a kulinářské zážitky. Na veletrzích cestovního ruchu a zahraničních prezentacích představujeme (nejen) originální loštické tvarůžky, které doporučujeme i na webu města. Ostatně, na radničním infocentru na ně nově funguje už i automat.«

Na neotřelý, a pro turisty atraktivní způsob prodeje místní speciality, jaký už řadu let praktikují v Jindřichově Hradci, upozorňuje starosta Ing. Karel Matoušek. Ti, kdo si toto město už z dávných let spojují i s plachetnicí na etiketě tuzemáku od místní firmy Fruko-Schulz, si rádi tento v Česku vyhlášený tuzemák načerpají na benzinové pumpě ze zvláštního zařízení.

»Dnes již nestačí mít krásnou krajinu, romantickou zříceninu nebo cyklostezku. To už je totiž běžný standard. Turisté chtějí víc: Něco zajímavého prožít a spojit si to i s nějakou chutí a vůní. Municipality mají ideální šanci iniciovat vznik a propagaci gastronomicko-turistických konceptů a při obnově místních tradic podporovat regionální potravinářské produkty. Nezapomínejme na marketing, ani na to, že i tyto akce musí přinést do obcí peníze. Zkrátka, bude-li se dařit regionům, povede se dobře celé zemi,« shrnuje Daniel Meller, prezident Společnosti Gastronomia Bohemica.

Slavnosti pražské šunky jako inspirace

Tento projekt se do české metropole připravuje na 16. až 19. září souběžně s festivalem Česká chuťovka - Originální chuťový festival regionů Čech, Moravy a Slezska. V centru mají být pro Pražany i návštěvníky města připraveny ochutnávky pražské šunky, ale i jiných šunek vyráběných odlišnou technologií. Ta »pražská« začala psát svou historii už v roce 1857, kdy uzenář František Zvěřina poprvé nechal proležet nevykostěnou vepřovou kýtu a následně ji zaudil a ovařil. Na průmyslovou úroveň pozvedl výrobu pražské šunky Antonín Chmel, jenž roku 1879 založil svoji firmu v Praze v ulici U Zvonařky. To už pražská šunka byla známa rovněž v řadě zemí Evropy a záhy si našla cestu také do zámoří. Po 1. světové válce však v důsledku zejména levnější polské konkurence její export slábl. V současnosti pražská šunka opět zažívá renesanci.

Slavnosti pražské šunky by se měly stát novou pražskou pouliční tradicí a zároveň posloužit jako pilotní projekt, ze kterého mohou čerpat i jiná města, obce či regiony. Občanské sdružení Společnost Gastronomia Bohemica má v úmyslu ve spolupráci se Svazem měst a a obcí ČR iniciovat koncepty pro rozvoj regionální gastronomie a cestovního ruchu včetně marketingu. Slavnosti pražské šunky připravuje Společnost Gastronomia Bohemica spolu s Českým svazem zpracovatelů masa, reralizátorem akce bude společnost Sympex Group.

»Naším cílem je stát se otevřenou platformou pro propagaci místních produktů a nápadů - a ne diktovat a hodnotit z Prahy, co je a co není místní specialita. Rádi bychom spolupracovali s obcemi a regiony a pomáhali jim vytvářet i uskutečňovat jejich vlastní projekty. Jsme zatím jediní, kdo v souvislosti s gastronomií hovoří o tzv. městském či místním marketingu. Zde je opravdu co dělat ve srovnání s našimi bavorskými, ale i rakouskými sousedy. Zkuste s námi hovořit a konzultovat, jistě z toho něco prospěšného vzejde!« vzkazuje municipální sféře Daniel Meller, prezident Společnosti Gastronomia Bohemica.

Díky spolupráci Evropského centra pro ekologiii a turismus (ECEAT) se Společností Gastronomia Bohemica bylo i letos na brněnském veletrhu SALIMA možné ochutnat výtečné regionální speciality.

Daniel Meller, prezident Společnosti Gast-ronomia Bohemica: Naším cílem je moci nabízet obcím, městům a mikroregionům pomoc při rozvoji gastro-turistiky.

FOTO: ARCHIV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down