01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Poskytování informací o platech zaměstnanců obcí

V poslední době se v médiích i v odborných kruzích stále častěji hovoří o poskytování informací o výši platu, mzdě či odměně konkrétního úředníka veřejné správy. Podáváme proto stručný přehled o podmínkách, za nichž se taková informace může, musí nebo naopak nesmí zpřístupnit. /Text rozvádí...

V poslední době se v médiích i v odborných kruzích stále častěji hovoří o poskytování informací o výši platu, mzdě či odměně konkrétního úředníka veřejné správy. Podáváme proto stručný přehled o podmínkách, za nichž se taková informace může, musí nebo naopak nesmí zpřístupnit. /Text rozvádí stanovisko Ministerstva vnitra a Úřadu pro ochranu osobních údajů (dostupné na http://www.mvcr.cz). Pro zjednodušení se dále hovoří jen o platu - pozn. autora./

PRÁVNÍ ÚPRAVA

Údaj o výši platu zaměstnance obce bezpochyby představuje osobní údaj ve smyslu § 4 písm. a) zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů. Tento zákon pro zpracovávání osobních údajů, které zahrnuje též jejich zveřejňování nebo zpřístupňování (poskytování) konkrétním osobám /§ 4 písm. e)/, obecně vyžaduje souhlas subjektu daného údaje, tj. zaměstnance, jehož výše by měla být zveřejněna nebo zpřístupněna (§ 5 odst. 2). Zpracovávání osobních údajů bez tohoto souhlasu je možné jen na základě zákonných výjimek. Tyto výjimky vyplývají ze zákona o ochraně osobních údajů /§ 5 odst. 2 písm. b) až g)/ nebo ze zvláštního právního předpisu /§ 5 odst. 2 písm. a)/.

Ke zpřístupnění informace o výši platu bez souhlasu zaměstnance obce neopravňuje přímo žádný z důvodů stanovených zákonem o ochraně osobních údajů. Tento údaj zejména nelze považovat za údaj vypovídající o »úřední činnosti« zaměstnance, jenž je poskytnutelný podle § 5 odst. 2 písm. f) zákona o ochraně osobních údajů. Stejně tak nejde o zveřejněný osobní údaj ve smyslu § 5 odst. 2 písm. d) téhož zákona, neboť - přestože plat většiny pracovníků obcí vyplývá z právního předpisu (nařízení vlády č. 564/2006 Sb.) - určení jeho konkrétní výše je závislé na rozhodnutí zaměstnavatele.

Jinou povahu ale mají odměny zastupitelům (uvolněným či neuvolněným), které povahu informace zveřejněné mají (v nařízení vlády č. 37/2003 Sb. ve spojení s příslušným usnesením zastupitelstva obce), byť nejde o »zaměstnance obce«. Ve vztahu k zaměstnancům obce proto zbývá posoudit, zda zpřístupnění údaje o výši platu bez souhlasu zaměstnance umožňuje jiný zákon, jímž je (resp. může být) zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím (dále též InfZ).

POSKYTNUTÍ INFORMACÍ PODLE INFZ

Zákon o svobodném přístupu k informacím upravuje poskytování informací, které mají povahu osobních údajů, především v § 8a. (Do pojmu poskytování informace InfZ zahrnuje její zveřejnění, které se odehrává předem neurčenému okruhu osob, a její zpřístupnění na základě žádosti, které znamená poskytnutí konkrétní osobě na základě jejího vyžádání - pozn. autora.)

Podle uvedeného ustanovení informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje povinný subjekt poskytne jen v souladu s právními předpisy, upravujícími jejich ochranu. Zákon tedy umožňuje poskytnout jen osobní údaje, které lze zpřístupnit podle zákona o ochraně osobních údajů, a navíc jen za podmínek jím stanovených. Samotný § 8a ale obec neopravňuje, aby osobní údaje zpřístupňovala bez souhlasu jejich subjektů (u platů bez souhlasu zaměstnanců).

Z jinak povinného souhlasu subjektu osobního údaje s jeho zpracováváním (poskytnutím) však InfZ obsahuje »speciální« výjimku (nad rámec důvodů plynoucích ze zákona o ochraně osobních údajů), a to v souvislosti s informacemi o poskytnutých veřejných prostředcích. Podle § 8b povinný subjekt poskytne základní osobní údaje o osobě, které poskytl veřejné prostředky, přičemž těmito osobními údaji jsou jméno, příjmení, rok narození, obec, kde má příjemce trvalý pobyt, výše, účel a podmínky poskytnutých veřejných prostředků. Od přijetí tohoto ustanovení přitom bylo sporné, zda umožňuje, resp. zda ukládá i zpřístupnění údaje o přesné výši platu zaměstnance povinného subjektu.

Tuto otázku nedávno posuzoval Nejvyšší správní soud. V rozsudku ze dne 27. 5. 2011, č. j. 5 As 57/2010-79 (http://www.nassoud.cz), zjednodušeně řečeno, zahrnul výdaje na odměny (a tím i platy) zaměstnanců povinných subjektů do rozsahu pojmu veřejné prostředky. /Soud tento pojem vyložil v souladu s § 2 písm. g) zákona o finanční kontrole (zákon č. 320/2001 Sb.) - pozn. autora./ S odkazem právě na ustanovení § 8b InfZ dovodil povinnost povinného subjektu poskytnout na základě žádosti o informace, podané podle InfZ, tento údaj i bez souhlasu dotčeného zaměstnance. /Soud se vyjadřoval ve vztahu k odměně vedoucího odboru zlínského magistrátu, zaujaté závěry jsou nicméně aplikovatelné na odměny jakéhokoli zaměstnance státu či samosprávy a většiny (nikoli ovšem všech!) veřejných institucí. Závěry soudu sice hovoří výslovně o odměně, s ohledem na výklad § 8b InfZ se však uplatní i ve vazbě na »základní« plat (všechny jeho složky) - pozn. autora./

Zmíněný rozsudek sice vyvolal v laických (novinářských) kruzích potlesk, v kruzích odborných však četné diskuse, především proto, že až dosud nebylo ustanovení § 8b (s drobnými výjimkami) akceptováno jako právní důvod pro poskytnutí údaje o výši platu konkrétního zaměstnance. Rozhodnutí soudu je přitom vytýkána především absence hodnocení ústavního střetu práva na informace ve smyslu čl. 17 Listiny a práva na ochranu soukromí a osobních údajů ve smyslu čl. 10 odst. 3 Listiny, tedy absence tzv. testu proporcionality. /Blíže srov. nález Ústavního soudu ze dne 9. 10. 1996, sp. zn. Pl. ÚS 15/96 (http://nalus.usoud.cz) - pozn. autora.) Jeho podstata přitom spočívá - zjednodušeně řečeno - v tom, že při střetu dvou ústavně zaručených práv (zde práva na informace a práva na ochranu osobních údajů) bude nutné na základě posouzení všech relevantních skutečností jedno právo »upřednostnit« při současném maximálním zohlednění druhého, »do pozadí ustupujícího« práva. Z hlediska střetu práva na informace a práva na ochranu osobnosti a osobních údajů to znamená, že podle konkrétní povahy musí být poskytnutí informace o výši platu odmítnuto tam, kde by v testu proporcionality právo na ochranu osobnosti a osobních údajů zjevně převážilo, tedy tam, kde by s ohledem na konkrétní okolnosti věci bylo nutné upřednostnit ochranu subjektu údaje (v našem případě zaměstnance).

Uplatnění zásady proporcionality sice přísluší v první fázi zákonodárci, ve fázi druhé však nutně i orgánům (soudním či správním), které příslušný zákonný text aplikují, neboť zákon vzhledem ke své obecnosti nemůže postihnout individuální okolnosti všech v praxi se vyskytujících konkrétních situací.

To, že soud v konkrétním jím řešeném případě střet mezi právem na informace a právem na ochranu osobních údajů výslovně neprovedl (ve skutečnosti jeho provedení učinil jen zčásti, neboť střet obou práv považoval za vyřešený již zákonodárcem tím, který do právního řádu »zavedl« § 8b a deklaroval tak prioritu práva na informace), ale neznamená, že by jeho provedení při vyřizování konkrétní podané žádosti bylo s odkazem na zmíněný rozsudek vyloučeno. Test proporcionality se totiž při střetu práva na informace a práva na ochranu osobních údajů musí jako ústavní princip uplatnit vždy, i kdyby text zákona zdánlivě jeho aplikaci nepředpokládal (tedy i tam, kde by zdánlivě již byl proveden zákonodárcem). To vyplývá kromě jiného i z § 5 odst. 3 a § 10 zákona o ochraně osobních údajů. Jakkoli tedy judikatura působí »precedentním« způsobem i pro řešení obdobných případů, tam, kde by ve vztahu ke konkrétnímu zaměstnanci a ke konkrétním podmínkám zcela zjevně převažovala potřeba ochrany osobního údaje o výši platu nad právem na informace (nad potřebou veřejné kontroly), bude nutné žádost o poskytnutí této informace podle § 15 InfZ, ve spojení s čl. 10 Listiny, správním rozhodnutím odmítnout.

Takové rozhodnutí však musí být náležitě odůvodněno, zejména musí vyložit, proč v daném případě ochrana osobních údajů převážila. Je jiná situace ve vztahu k náměstkovi ministra a jiná v případě referenta odboru obecního úřadu (veřejný zájem na poskytnutí takové informace bude v případě náměstka zjevně intenzivnější než v případě referenta obecního úřadu). Relevantními hledisky pro řešení střetu práva na informace (zde v podstatě redukovatelné na veřejnou kontrolu činnosti povinných subjektů) a práva na ochranu osobnosti může být funkční zařazení zaměstnance, jeho oprávnění jménem obce jednat v závažnějších majetkoprávních záležitostech (např. o veřejných zakázkách) nebo oprávnění realizovat jménem orgánů obce navenek veřejnou moc (vydávat rozhodnutí). Jinak řečeno čím výše v hierarchii úřadu zaměstnanec je, tím spíše musí snést větší míru publicity své pracovní činnosti. V praxi se zdá postupné prosazení kompromisu, podle něhož je nutné poskytnout informaci o každém vedoucím zaměstnanci a o každém zaměstnanci, jenž může disponovat s prostředky zaměstnavatele (povinného subjektu), např. ve výši nad 500 000 Kč (srov. porušení povinností při správě cizího majetku z nedbalosti podle § 221 trestního zákona).

K této otázce se v nedávné době vyjádřilo společné stanovisko Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) a Ministerstva vnitra ČR (MV ČR), které pro poskytnutí informace o výši platu rozdělilo zaměstnance do tří skupin (citace závěrů viz rámeček).

Při vyřizování žádosti o informace je nutné zaměstnance (i bývalého) kontaktovat (viz § 20 odst. 4 InfZ a § 4 odst. 4 správního řádu) a umožnit mu vyjádřit se (vyjádření by mělo být součástí spisu). Zaměstnanec má právo znát identitu osoby, která se o »jeho« osobní údaj zajímá. Nepodaří-li se bývalého zaměstnance kontaktovat nebo nevyjádří-li se, učiní se o tom záznam do spisu.

Informaci o výši platu může žádat i člen zastupitelstva obce. Nejde však o informaci vztahující se k výkonu jeho funkce, na niž by měl nárok podle § 82 písm. c) zákona o obcích (zastupitel ani zastupitelstvo nemají pravomoci v oblasti pracovněprávní). Proto se i zastupiteli informace o výši platu zaměstnance dané obce poskytne za podmínek shodných s jinými žadateli.

ZVEŘEJNĚNÍ PLATU

Od poskytnutí informace na základě žádosti je nutné odlišit (dobrovolné nebo povinné) zveřejnění informace o platech předem neurčenému okruhu osob (na internetu) bez souhlasu dotčených zaměstnanců.

Ustanovení § 5 odst. 7 InfZ umožňuje obci, aby sama zveřejnila informace za podmínek stanovených InfZ. Zjednodušeně řečeno, aby zveřejnila jakoukoli informaci, kterou by jinak byla povinna poskytnout na základě žádosti, a v podobě, v níž by ji musel vydat.

V této souvislosti je ovšem nutné připomenout stanovisko ÚOOÚ (viz http://www.uoou.cz), které upozorňuje na povinnosti plynoucí z § 5 odst. 3 a § 10 zákona o ochraně osobních údajů a které v zásadě odmítá plošné zveřejňování údajů o platech konkrétních zaměstnanců bez jejich souhlasu (ledaže výjimečně převáží veřejný zájem na tomto zpřístupnění).

Zvláštní »zveřejňovací« povinnost předvídá § 5 odst. 3, jenž povinnému subjektu ukládá zveřejnit informaci poskytnutou na základě konkrétní žádosti způsobem umožňujícím dálkový přístup. Obec by tedy měla poskytnutou informaci o výši platu zaměstnance též zveřejnit na svých webových stránkách. I zde se ale musí důsledně uplatnit ústavní rozměr ochrany osobních údajů a danou povinnost splnit tím, že obec zveřejní údaj o výši platu »anonymně«, tzn. bez možnosti identifikace konkrétní osoby.

ADAM FUREK

právník

Při vyřizování žádosti o informace je nutné zaměstnance (i bývalého) kontaktovat (viz § 20 odst. 4 InfZ a § 4 odst. 4 správního řádu) a umožnit mu vyjádřit se (vyjádření by mělo být součástí spisu). Zaměstnanec má právo znát identitu osoby, která se o »jeho« osobní údaj zajímá.

Společné stanovisko ÚOOÚ a MV ČR, které pro poskytnutí informace o výši platu rozdělilo zaměstnance do tří skupin:

1. Veřejné funkcionáře s klíčovou odpovědností a rozsáhlou řídící a rozhodovací pravomocí. Údaje o jejich příjmech mohou být bez zásadních omezení poskytovány a následně předmětem kontroly a veřejné diskuse (analogicky k § 2 odst. 1 zákona o střetu zájmů).

2. Další vysoce postavené úředníky vybavené podstatným oprávněním nebo vlivem ve spojitosti s nakládáním s veřejnými prostředky (analogicky § 2 odst. 2 zákona o střetu zájmů ve spojení s odst. 3 cit. ustanovení), v jejichž případě je potřebné provádět test proporcionality.

3. Nižší úředníky, u nichž není vůbec dán zákonný důvod poskytovat údaje bez jejich souhlasu, neboť ke kontrole veřejných procesů, na nichž se tito úředníci podílejí, v zásadě postačí souhrnné informace (vč. souhrnu částek vynaložených na odměňování) a nikoliv osobní údaje.

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

  1. Pokud je úředník placen z našich daní, máme právo vědět, kolik z těch daní jde na jeho plat.
    Nikde nemusí být zveřejněno jeho jméno. Stačí napsat předseda komisariátu má plat takový, jeho soupostelnice bere tolik atd. Pokud nám je toto odpíráno, proč máme platit těmto tajnejm daně?

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down