Poslanci znovu nenápadně otevřeli cestu rušení železničních lokálek

Dolní parlamentní komora schválila v minulém týdnu novelu zákona o drahách, do které poslanci na poslední chvíli propašovali také institut tzv. přerušení provozuschopnosti dráhy (v dřívějších návrzích také jako „konzervace dráhy“).

Proti tomuto záměru už v minulosti hlasitě vystupoval Svaz měst a obcí ČR i provozovatelé lokálních železničních tratí (https://www.smocr.cz/cs/media/tiskove-zpravy/a/blizi-se-konec-vlakove-regionalni-dopravy).

Novela umožní vlastníkovi dráhy, kterým je v drtivé většině případů Správě železnic, na základě rozhodnutí Drážního úřadu tzv. přerušení provozuschopnosti málo používaných železničních tratí. Toto „přerušení“ se však fakticky příliš neliší od jejich úplného a nenávratného zrušení. Podmínkou pro takové rozhodnutí, v jehož důsledku bude možné např. vytrhat koleje, je provoz méně než 300 spojů ročně v období uplynulých dvou let. Tuto podmínku nenaplní celá řada turistických tras. Podmínka může odradit i dopravce na dalších méně využívaných trasách.

Jak ve své dnes vydané tiskové zprávě uvádí Svaz měst a obcí ČR, skandální je způsob schvalování tohoto návrhu. Už v minulosti se jej pokusili poslanci prosadit formou pozměňovacího návrhu k novele zákona, která má přitom jen transponovat evropskou směrnici. Následně si návrh v roce 2022 osvojilo Ministerstvo dopravy. Na základě připomínek Svazu měst a obcí ČR a dalších připomínkových míst ale ministerstvo tento návrh stáhlo, aby jej následně nenápadně znovu předložili poslanci. Ba co víc, mezi navrhovateli je i sám ministr dopravy Martin Kupka. Předložením návrhu touto pokoutnou cestou se ministr vyhnul kritice legislativních připomínkových míst i veřejnosti.

Svaz měst a obcí ČR nyní apeluje na senátory, aby tento návrh odmítli.*

/tz/

Ilustrační foto: web SMO ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down