V souvislosti s výkladem zadávacího řízení (§ 25 a násl. zákona č. 40/2004, o veřejných zakázkách - dále jen zákon) je nezbytné si ujasnit dva podstatné pojmy: nadlimitní a podlimitní veřejná zakázka pro zadavatele, kterým je obec. Nadlimitní zakázka: Zakázka, u níž...
V souvislosti s výkladem zadávacího řízení (§ 25 a násl. zákona č. 40/2004, o veřejných zakázkách - dále jen zákon) je nezbytné si ujasnit dva podstatné pojmy: nadlimitní a podlimitní veřejná zakázka pro zadavatele, kterým je obec.
Nadlimitní zakázka: Zakázka, u níž předpokládaná cena předmětu veřejné zakázky dosáhne anebo přesáhne finanční limity:
- 200 tisíc eur (orientačně 6 mil. Kč)1),
- 5 mil. eur u veřejných zakázek na stavební práce (orientačně 150 mil. Kč)2).
Podlimitní zakázka: Zakázka, u níž předpokládaná cena předmětu veřejné zakázky uvedených finančních limitů nedosáhne, tj. situace, kdy předpokládaná cena veřejné zakázky je:
- do 200 tisíc eur,
- do 5 mil. eur u veřejných zakázek na stavební práce.
ZADÁVACÍ ŘÍZENÍ
Zadavatel je povinen zadat nadlimitní i podlimitní veřejnou zakázku v zadávacím řízení, pokud zákon o veřejných zakázkách nestanoví jinak. To znamená, že vlastně každá veřejná zakázka v obci by měla být zadána podle zákona o veřejných zakázkách.
V zadávacím řízení je zadavatel povinen dodržovat:
- zásady stejného zacházení se všemi zájemci a uchazeči3),
- zákaz diskriminace a transparentnosti.
Tyto obecné požadavky jsou velmi důležité pro pochopení účelu zákona o veřejných zakázkách. Často na ně nebývá brán ohled a obec se může dostat do problémů, přestože jinak zákon bezezbytku naplní.
Zásady stejného zacházení: Všichni se o podmínkách zadání dozvědí ve stejný okamžik či stejným způsobem. Proto je proti účelu zákona a zároveň s ním v rozporu situace, kdy se o veřejnou zakázku ucházejí členové rady či zastupitelstva, kteří nepochybně mají informace o zakázce ve velkém předstihu. Obdobně to platí o jejich rodinných příslušnících. Proto nemůžeme přijmout argumentaci, že i zastupitel a jeho firma mají právo se o zakázku ucházet. S ohledem na ustanovení o rovném zacházení rozhodně ne. Druhý příklad: pouze jednomu ze zájemců se umožní prohlédnout si stavbu, kde se uskuteční rekonstrukce, zatímco ostatní tuto možnost nedostanou. Taková či jiná podobná praktická jednání mohou zcela ohrozit správnost průběhu zadání veřejné zakázky.
Zákaz diskriminace a transparentnosti: Když opomineme úsměvný protimluv, kdy text zákona jako by zakazoval transparentnost, pak jde o další požadavky, které jsou sice obecné, ale jejich porušení může mít konkrétní a nepříznivé důsledky pro zadavatele. Jde o obecný návod k tomu, jak vytvářet zadávací podmínky.
Zákaz diskriminace znamená, že nelze například omezit účast subjektů místně (např. požadavkem, že zájemce musí mít sídlo na území zadavatele) či jinak (např., že zájemce musí být právnickou osobou se základním kapitálem nad 1 mil. Kč, nebo že fyzické osoby jsou vyloučeny apod.).
Požadavek transparentnosti je dalším obecným pokynem, jak má zadavatel zakázku zadávat, aby průběh zadání byl přezkoumatelný, jasný, srozumitelný. Slabinou uvedených formulací je jejich obecnost. Posouzení diskriminace sice bývá poměrně snadné, ale posoudit transparentnost (zda byla dostatečná) někdy závisí na subjektivním úsudku (např. kontrolního orgánu). Praktická podoba těchto zákonných požadavků však bude jistě postupně nalezena v praxi4).
DRUHY ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ
Obec jako zadavatel může pro zadání veřejné zakázky zvolit:
Otevřené řízení: Zadavatel oznamuje neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení; oznámení je výzvou k podání nabídek a zadavatel je povinen je uveřejnit.
Užší řízení: V oznámení užšího řízení oznamuje zadavatel neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení; oznámení je výzvou k podání žádosti o účast a zadavatel je povinen je uveřejnit. Počet zájemců, kteří budou vyzváni k podání nabídky, nesmí být nižší než 5 a vyšší než 20.
Jednací řízení s uveřejněním, jsou-li splněny následující podmínky5):
a) Jestliže v předchozím otevřeném řízení nebo užším řízení byly podány pouze neúplné nabídky a zadavatel podstatně nezmění zadávací podmínky - jde tedy o možnost dotáhnout do konce ne zcela "povedené" otevřené nebo užší řízení. Pokud navíc zadavatel vyzve k jednání všechny uchazeče, nemusí jednací řízení "s uveřejněním" už ani zveřejňovat.
b) ve výjimečných případech, jestliže povaha stavebních prací nebo služeb, nebo povaha rizik s nimi spojených neumožňuje stanovit celkovou cenu předmětu předem.
Jednací řízení bez uveřejnění, jsou-li splněny podmínky uvedené v § 27 nebo § 28 zákona. Mezi ně například patří:
a) v předchozím otevřeném řízení nebo užším řízení nebyly podány žádné nabídky nebo nabídky splňující zadávací podmínky a zadavatel podstatně nezmění zadávací podmínky,
b) veřejná zakázka může být plněna z technických či uměleckých důvodů nebo z důvodu ochrany práv z průmyslového a jiného duševního vlastnictví pouze určitým dodavatelem,
c) veřejnou zakázku je nezbytné zadat v naléhavém případě z důvodu krizového stavu a není možno veřejnou zakázku zadat v jiném zadávacím řízení,
d) jde-li o dodatečné stavební práce nebo dodatečné služby, které nejsou obsaženy v původní veřejné zakázce a jejichž potřeba vznikla v naléhavém případě, za předpokladu, že současně:
- zakázka bude zadána témuž dodavateli,
- dodatečné stavební práce nebo dodatečné služby nemohou být technicky nebo ekonomicky odděleny od původní zakázky, aniž by toto oddělení způsobilo újmu zadavateli, anebo toto oddělení je možné, ale dodatečné práce nebo dodatečné služby jsou nezbytné pro dokončení původní zakázky,
- celkový rozsah dodatečných stavebních prací nebo dodatečných služeb nepřekročí 20 % ceny původní zakázky.
Poznámky
1) § 14 odst. 2 písm. b) zákona
2) § 14 odst. 3 zákona
3) S výjimkou § 87 zákona: Účastní-li se otevřeného nebo užšího řízení dodavatel zaměstnávající více než 50 % zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, z celkového počtu svých zaměstnanců a jde-li o podlimitní veřejnou zakázku na dodávky nebo o podlimitní veřejnou zakázku na služby, musí být nabídková cena předložená tímto dodavatelem hodnocena jako nejnižší, jestliže nepřekročí nejnižší nabídkovou cenu předloženou ostatními uchazeči o více než 20 procent. Skutečnost, že dodavatel zaměstnává více než 50 % zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, musí být v nabídce uchazeče doložena potvrzením místně příslušného úřadu práce.
4) Podle mého názoru v okamžiku, kdy například orgán dohledu žádá vysvětlit, co vedlo každého člena hodnotící komise k tomu kterému udělení bodů, jde o překročení mezí zákona. Hodnotící komise samozřejmě musí umět vysvětlit a obhájit, proč některé zájemce vyřadila, hodnocení musí probíhat podle daných kritérií, ale nelze požadovat po jejích členech, aby vysvětlovali, proč té které kolonce udělili určitý počet bodů. Jejich hodnocení může být v daném kontextu subjektivní, přičemž subjektivita se eliminuje kolektivním rozhodováním více lidí podle poměrně přesně stanovených kritérií.
5) § 26 zákona
Vysvětlení základních pojmů
Zadávací podmínky: Veškeré požadavky zadavatele, obsažené v oznámení zadávacího řízení, případně dále upřesněné v zadávací dokumentaci, které musí být uchazečem v nabídce splněny.
Zadavatelská činnost: Činnost vykonávaná podle tohoto zákona za účelem zadání veřejné zakázky včetně činností souvisejících.
Zadání veřejné zakázky: Rozhodnutí zadavatele o přidělení veřejné zakázky.
advokátka,
spolupracovnice redakce