V tomto díle se budu věnovat způsobu zahájení zadávacího řízení (§ 41 a násl.) a dalším úpravám, které v této souvislosti přináší zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen zákon). Zadávací řízení je zahájeno: a) uveřejněním oznámení otevřeného řízení,1) b) uveřejněním oznámení užšího...
V tomto díle se budu věnovat způsobu zahájení zadávacího řízení (§ 41 a násl.) a dalším úpravám, které v této souvislosti přináší zákon č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách (dále jen zákon).
Zadávací řízení je zahájeno:
a) uveřejněním oznámení otevřeného řízení,1)
b) uveřejněním oznámení užšího řízení,2)
c) uveřejněním oznámení jednacího řízení s uveřejněním,3)
nebo
d) výzvou k jednání v jednacím řízení bez uveřejnění.
Zákon stanovuje pro dané druhy zadávacího řízení přesné náležitosti formuláře, který slouží k jejich oznámení.
Obsah formuláře pro oznámení otevřeného řízení a užšího řízení:
identifikační údaje o zadavateli včetně osobních údajů v rozsahu uvedeném v § 29 odst. 3,
informace o předmětu veřejné zakázky,
informace o nabídce,
informace o zadávacím řízení a jiných skutečnostech, které jsou důležité pro rozhodnutí dodavatele o jeho účasti v zadávacím řízení včetně příslušných kritérií a lhůt.
Podrobnosti - vzor formuláře, postup jeho vyplnění, formy odeslání - stanoví právní předpis.
V zásadě platí, že zadávací podmínky, tj. obsah formuláře schvaluje rada obce, a tam, kde rada není, starosta obce. Zastupitelstvo nemůže o daných věcech jednat a rozhodovat, protože by tak muselo činit veřejně, což je v rozporu s účelem zákona o veřejných zakázkách, zejména se zásadou rovného zacházení se všemi zájemci.
V menších obcích, kde není rada, však starosta obce často nechce nést takovou odpovědnost, a pak řeší věc neformálně. Své názory a návrhy projedná se zastupiteli na pracovní schůzce zastupitelů.
Zastupitelstvo samozřejmě nerozhoduje, ale pouze diskutuje, a starosta má možnost zjistit jejich názory. Seznámení zastupitelstva s problematikou je možné zachytit v následném zápisu ze zasedání zastupitelstva, kde může být uvedeno že starosta schválil zadávací podmínky pro zadání veřejné zakázky, s jehož obsahem seznámil na pracovní poradě členy zastupitelstva. Je to určité řešení situace, na kterou zákon o obcích nepamatuje.
Zákon dále stanoví podrobnější úpravu u užšího zadávacího řízení:
1. Počet zájemců, kteří budou vyzváni k podání nabídky, nesmí být nižší než 5 a vyšší než 20. Pokud by měl být počet jiný, je nutné použít jinou formu zadání.
2. Lhůta pro doručení žádosti včetně požadovaných dokladů k prokázání kvalifikace zájemců o účast v užším řízení nesmí být kratší než 37 dnů, v naléhavých případech ne kratší než 15 dnů. Naléhavost by měla být dána objektivně, nikoli subjektivně, a měla by být objektivně zjistitelná a odůvodnitelná. Kratší doba totiž znamená určité omezení zájemců, resp. je pro ně přísnější podmínkou.
3. Běh lhůty pro podání žádosti o účast počíná dnem následujícím po dni uveřejnění oznámení užšího řízení. Marné uplynutí lhůty nejde prominout, a to ani na žádost. To znamená, že ani starosta, ani rada či zastupitelstvo nemohou udělat výjimku. Kdyby ji přesto někdo z nich udělil, bylo by to napadnutelné dalšími zájemci.
KDY SE MUSÍ PODAT PŘEDBĚŽNÉ OZNÁMENÍ
Obcí a měst se týká rovněž povinnost zakotvená v § 29 zákona - dopředu oznamovat uvažované zadávání veřejné zakázky.4) To se však dotýká jen většího finančního objemu, konkrétně pokud celková předpokládaná cena všech těchto zakázek činí v souhrnu nejméně:
a) 750 tisíc eur, jde-li o veřejné zakázky na dodávky nebo na služby (se zákonnými výjimkami) nebo
b) 5 miliónů eur, jde-li o veřejné zakázky na stavební práce.
Pozor: Tyto finanční limity se netýkají jedné zakázky, ale všech veřejných zakázek, které hodlá zadavatel zadat v tom roce, tj. v součtu. Pokud tohoto součtu dosáhne (což je patrné z plánu výdajů v rozpočtu), je povinen splnit povinnost předběžného opatření. Náležitosti předběžného opatření stanoví zákon, a používá se též vzorový formulář.
CO SE ROZUMÍ KVALIFIKACÍ DODAVATELŮ
Kvalifikační předpoklady byly oříškem už v předchozím zákoně o zadávání veřejných zakázek. Rovněž v novém zákoně jde o podstatnou část právní úpravy. Pokud dodavatel nesplní kvalifikační předpoklady, nemůže být brán v potaz v kterémkoli druhu řízení. Zcela jasně to konstatuje § 30 odst.1: "Předpokladem účasti dodavatele v užším řízení a předpokladem hodnocení nabídek v otevřeném řízení je splnění kvalifikace."
Splnění kvalifikace: Jejím splněním se podle zákona rozumí:
1. Splnění základních kvalifikačních kritérií stanovených v § 31 (viz rámeček).
2. Splnění dalších kvalifikačních kritérií stanovených zadavatelem, jimiž zadavatel vymezí odpovídající úroveň finanční, ekonomické a technické způsobilosti dodavatele a zabezpečení jakosti podle druhu, rozsahu a složitosti zadávané veřejné zakázky.
Prokazování finanční a ekonomické způsobilosti (§ 32 zákona): Finanční a ekonomickou způsobilost prokazuje uchazeč nebo zájemce:
- vyjádřením banky, u níž má uchazeč nebo zájemce běžný účet, o schopnosti uchazeče nebo zájemce plnit své finanční závazky,
- účetní závěrkou v plném nebo zjednodušeném rozsahu včetně zprávy auditora, je-li zákonem uložena, sestavenou k poslednímu dni předcházejícího účetního období, je-li právním řádem platným v zemi sídla nebo bydliště uchazeče nebo zájemce stanovena,
- výkazem celkového obratu uchazeče nebo zájemce a obratu dosaženého za provedené práce, dodávky zboží nebo poskytnutí služeb za předcházející tři účetní období, nebo
- dokladem o pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu povolání.
Aby uchazeč věděl, jak má svou ekonomickou způsobilost prokazovat, je zadavatel povinen v oznámení nebo ve výzvě stanovit způsob prokázání finanční a ekonomické způsobilosti. Musí říci přesně, co žádá, jinak je jeho požadavek v rozporu se zákonem, neboť je neurčitý.
Uchazeč nebo zájemce může navíc prokázat svou finanční a ekonomickou způsobilost i jinými doklady než těmi, které byly zadavatelem požadovány, jestliže je zadavatel uzná. To znamená, že lze zaslat i jiné doklady, vždy však pouze ty, které zadavatel vyžaduje, pokud existují. Připuštění jiných dokladů je závislé na zadavateli.
Naopak sám uchazeč nebo zájemce se smí rozhodnout v případě podlimitní veřejné zakázky o tom, že prokázání požadované finanční a ekonomické způsobilosti nahradí prohlášením.
Prokazování technické způsobilosti (§ 33): Technickou způsobilost prokazuje uchazeč nebo zájemce různým způsobem, a to podle toho, zda jde o veřejné zakázky na:
- stavební práce,
- dodávky,
- služby.
Zadavatel je povinen v oznámení nebo ve výzvě stanovit způsob prokázání technické způsobilosti, aby uchazeč nebo zájemce věděl, co má přiložit.
Uchazeč nebo zájemce v případě podlimitní veřejné zakázky může nahradit prokázání požadované technické způsobilosti prohlášením.
Prokázání oprávnění k podnikání včetně předložení výpisu z obchodního rejstříku či jiné evidence ne starší než 90 dnů, má-li v ní být uchazeč nebo zájemce zapsán podle zvláštních právních předpisů; oprávnění k podnikání může uchazeč nebo zájemce doložit ve stejnopise nebo v úředně ověřené kopii o prokázání odborné způsobilosti nebo členství v určité profesní organizaci, je-li pro plnění veřejné zakázky vyžadována podle zvláštních právních předpisů.
V praxi to znamená, že uchazeč nebo zájemce předkládá vždy vydaná živnostenská oprávnění (koncese aj.), a je-li právnickou osobou (nebo fyzickou osobou zapsanou v obchodním rejstříku), předkládá rovněž výpis z obchodního rejstříku. Tedy nepostačuje pouze výpis z obchodního rejstříku. Požadavky na splnění kvalifikace včetně dokladů požadovaných k jejich prokázání uvede zadavatel v oznámení zadávacího řízení.
DŮLEŽITÁ USTANOVENÍ, KTERÁ NELZE OPOMINOUT
Zadavatel není oprávněn požadovat splnění kvalifikace nad rámec požadavků na splnění kvalifikace stanovených úplným výčtem v oznámení zadávacího řízení. To znamená, že je povinen respektovat plně to, co výslovně uvedl, a není oprávněn požadavky zvyšovat, nebo v širším výkladu přihlížet k tomu, přiloží-li uchazeč nebo zájemce více dokladů. Pokud by tedy vybral zájemce jen z toho důvodu, že poskytl doklady nad rámec toho, co zadavatel požadoval, toto odůvodnění by neobstálo.
Zadavatel je povinen omezit rozsah požadovaných informací o kvalifikaci dodavatelů pouze na informace bezprostředně související s předmětem veřejné zakázky. Nesmí tedy chtít informace, které nesouvisejí s předmětem zakázky. Je to určitá obrana proti tomu, kdyby zadavatelé chtěli zkoumat situaci pro některou další zakázku apod.
U veřejných zakázek na stavební práce mohou zájemci a uchazeči k prokázání splnění kvalifikačních kritérií využít osvědčení certifikačního orgánu o splnění kritérií národního kvalifikačního a klasifikačního systému stavebních dodavatelů. Takové osvědčení nahrazuje splnění kvalifikace v plném rozsahu. Tato náhrada závisí na vůli uchazeče či zájemce. Uvedený doklad nesmí zadavatel odmítnout.
Poznámky
1) Zadavatel oznamuje neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení; oznámení otevřeného řízení je výzvou k podání nabídek a zadavatel je povinen je uveřejnit.
2) V oznámení užšího řízení oznamuje zadavatel neomezenému počtu dodavatelů svůj úmysl zadat veřejnou zakázku v tomto zadávacím řízení; oznámení otevřeného řízení je výzvou k podání nabídek a zadavatel je povinen je uveřejnit. Počet zájemců, kteří budou vyzváni k podání nabídky, nesmí být nižší než 5 a vyšší než 20.
3) a) Jestliže v předchozím otevřeném řízení nebo užším řízení byly podány pouze neúplné nabídky a zadavatel podstatně nezmění zadávací podmínky - jde tedy o možnost dotáhnout do konce ne zcela "povedené" otevření nebo užší řízení. Pokud navíc zadavatel vyzve k jednání všechny uchazeče, nemusí jednací řízení "s uveřejněním" už ani zveřejňovat.
b) Ve výjimečných případech, jestliže povaha stavebních prací nebo služeb nebo povaha rizik s nimi spojených neumožňuje stanovit celkovou cenu předem.
4) Na počátku kalendářního roku, nejpozději však do 30 dnů po schválení příslušného rozpočtu, z něhož bude veřejná zakázka hrazena, je zadavatel povinen předběžně oznámit veřejné zakázky, které hodlá zadat v tomto kalendářním roce.
5) Má se na mysli "uchazeč nebo zájemce".
advokátka,
stálá spolupracovnice redakce
Základní kvalifikační kritéria a způsob jejich prokázání
Dodavatel5) není v likvidaci.
V uplynulých 3 letech nebyl na dodavatele prohlášen konkurs nebo konkurs nebyl zrušen pro nedostatek majetku.
Dodavatel nemá v evidenci daní zachyceny daňové nedoplatky.
Dodavatel nebyl pravomocně odsouzen pro trestný čin nebo došlo k zahlazení odsouzení trestného činu, jehož skutková podstata souvisí s předmětem podnikání, jde-li o fyzickou osobu. Prokazuje se výpisem z evidence Rejstříku trestů nebo jiným odpovídajícím dokladem ne starším než 6 měsíců, u podlimitních veřejných zakázek prohlášením.
Poznámka: Jde-li o právnickou osobu, musí tuto podmínku splňovat statutární orgán nebo každý člen statutárního orgánu, vedoucí organizační složky zahraniční právnické osoby nebo statutárním orgánem pověřený zástupce.
Nemá nedoplatek na pojistném a na penále na veřejné zdravotní pojištění, nebo na pojistném a na penále na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Prokazuje se prohlášením.
Poznámka: S výjimkou případů, kdy bylo povoleno splácení ve splátkách a není v prodlení se splácením splátek. Zadavatel může vyloučit uchazeče, který byl v posledních 3 letech disciplinárně potrestán podle zvláštních právních předpisů upravujících výkon odborné činnosti, jestliže tato činnost souvisí s předmětem veřejné zakázky, jde-li o fyzickou osobu, nebo o odpovědného zástupce.
Tzn. vyloučit ho nemusí, jde o jeho subjektivní úvahu.
Způsoby prokazování technické způsobilosti
Veřejné zakázky na stavební práce:
Osvědčením o vzdělání a profesní kvalifikaci uchazeče, zvláště osob, které odpovídají za provádění prací.
Seznamem nejvýznamnějších stavebních prací provedených za posledních 5 let s připojenými osvědčeními vyhotovenými objednatelem o řádném provedení nejdůležitějších staveb, případně prohlášením dodavatele o řádném provedení nejdůležitějších staveb, není-li možno takové osvědčení od objednatele získat; z těchto osvědčení musí vyplývat rozsah, doba a místo provedení prací obdobného charakteru, zda práce odpovídaly technickým požadavkům a zda byly řádně dokončeny.
Přehledem provozních a technických zařízení, jež má k dispozici pro provedení prací.
Přehledem průměrného ročního počtu zaměstnanců a průměrným počtem řídících zaměstnanců za poslední 3 roky, nebo přehledem techniků a technických útvarů podílejících se na provedení prací bez zřetele na to, zda jsou zaměstnanci uchazeče nebo zájemce.
Veřejné zakázky na dodávky:
Seznamem významných dodávek v posledních 3 letech s uvedením jejich rozsahu a doby dodání a připojením osvědčení vydaného veřejným nebo soukromým objednatelem, případně prohlášením dodavatele o provedení dodávky, není-li možno takové osvědčení od soukromého objednatele získat.
Popisem technického vybavení, opatření k zabezpečení jakosti a možností pro zabezpečení výzkumu a vývoje.
Vzorky, popisy a fotografiemi zboží určeného k dodání, jejichž pravost musí být prokázána, pokud to vyžaduje zadavatel.
Osvědčeními vystavenými příslušnými orgány pro kontrolu jakosti nebo uznávanými institucemi potvrzujícími shodu, která dosvědčí, že jsou dodržovány určité specifikace nebo normy u výrobků.
Kontrolou výrobní kapacity uskutečněnou zadavatelem nebo jeho jménem, a pokud je to nutné, také kontrolou opatření a vybavení pro zabezpečení jakosti, výzkumu a vývoje, jestliže zboží, které se má dodávat, je složité nebo je-li výjimečně požadováno pro zvláštní účel, nebo
přehledem techniků a technických útvarů podílejících se na dodávání zboží bez zřetele na to, zda jsou zaměstnanci uchazeče nebo zájemce.
Veřejné zakázky na služby:
Osvědčením o vzdělání a profesní kvalifikaci osob, které jsou odpovědné za poskytnutí služeb.
Seznamem významných služeb poskytnutých v posledních 3 letech s uvedením jejich rozsahu, doby plnění a připojením osvědčení o řádném poskytnutí služby vyhotoveného veřejným nebo soukromým objednatelem, případně prohlášením dodavatele o poskytnutí služby, není-li možno takovéto osvědčení od soukromého dodavatele získat.
Přehledem o technickém vybavení, kterým bude uchazeč disponovat při poskytování služeb.
Přehledem průměrného ročního počtu zaměstnanců a průměrným počtem řídících zaměstnanců za poslední 3 roky.
Opatřeními k zabezpečení jakosti.
Kontrolou výrobní kapacity uskutečněnou zadavatelem nebo příslušným úřadem státu, v němž má uchazeč nebo zájemce sídlo nebo bydliště, a jestliže je to nutné, také kontrolou opatření a vybavení pro zabezpečení jakosti.
Uvedením části veřejné zakázky, kterou uchazeč nebo zájemce zamýšlí zadat jiné osobě, nebo přehledem techniků a technických útvarů podílejících se na poskytování služeb bez zřetele na to, zda jsou zaměstnanci uchazeče nebo zájemce.