01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Postupovala rada správně?

Postupovala rada správně? Rada obce rozhodla v prosinci 2000, tedy po účinnosti zákona č. 128/2000 Sb., o částečné úhradě nákladů vynaložených nájemcem na opravu nebytového prostoru. Oprava se uskutečnila v roce 1997 se souhlasem obce a nájem skončil v srpnu 2000. Rada obce rozhodla o úhradě...

Postupovala rada správně?

Rada obce rozhodla v prosinci 2000, tedy po účinnosti zákona č. 128/2000 Sb., o částečné úhradě nákladů vynaložených nájemcem na opravu nebytového prostoru. Oprava se uskutečnila v roce 1997 se souhlasem obce a nájem skončil v srpnu 2000. Rada obce rozhodla o úhradě nákladů z rozpočtové kapitoly vnitřní správa v rámci rozpočtu na rok 2000. Je postup rady v souladu s novým zákonem o obcích? O odpověď na otázku jsme požádali JUDr. Josefa Vedrala, Ph.D., člena zastupitelstva Městské části Praha - Zbraslav.

"Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, který nabyl účinnosti 12. 11. 2000, vychází, stejně jako zákon č. 367/1990 Sb. z dělby kompetencí mezi zastupitelstvo obce a radu obce, když stanoví, co je vyhrazeno k rozhodování zastupitelstvu (§ 84 odst. 2 a § 85) a co je vyhrazeno radě (§ 102 odst. 2). Kromě toho obsahuje zásadu, v bývalém zákoně o obcích výslovně nevyjádřenou, že si zastupitelstvo může vyhradit další pravomoci v samostatné působnosti obce mimo pravomoci vyhrazené radě obce podle § 102 odst. 2.

Podle § 102 odst. 2 písm. a) zákona č. 128/2000 Sb. je radě obce vyhrazeno zabezpečovat hospodaření obce podle schváleného rozpočtu. Pojem "zabezpečování hospodaření obce podle schváleného rozpočtu" zákon o obcích ani zákon o rozpočtových pravidlech (do 31. 12. 2000 to byl zákon č. 576/1990 Sb., od 1. 1. 2001 to je zákon č. 250/2000 Sb.) výslovně nedefinují. Část druhá zákona č. 250/2000 Sb. je nazvána "Finanční hospodaření územních samosprávných celků" a § 15 tohoto zákona nese označení hospodaření podle rozpočtu (míní se hospodaření ÚSC a svazku obcí).

Rozhodnutí o úhradě (částečné nebo úplné) nákladů vynaložených na opravu nebytového prostoru, který byl předmětem nájemné smlouvy podle zákona č. 116/1990 Sb. nepatří mezi majetkoprávní úkony podle § 85 zákona o obcích, o nichž by bylo vyhrazeno rozhodovat zastupitelstvu obce. Vyhrazenou pravomocí zastupitelstva obce by toto rozhodnutí bylo jen v případě, pokud by zastupitelstvo využilo možnosti, kterou mu dává § 84 odst. 4 zákona o obcích a samo si svým usnesením rozhodnutí o této otázce vztáhlo na sebe. Domnívám se, že takové vyhrazení by nebylo v rozporu se zásadou, podle níž zastupitelstvu nepřísluší vztáhnout na sebe pravomoci vyhrazené radě podle § 102 odst. 2 (pojem "zabezpečování hospodaření obce podle schváleného rozpočtu je třeba vykládat restriktivně ve prospěch zastupitelstva, jakožto nejvyššího orgánu obce - čl. 101 odst. 1 Ústavy ČR).

Lze tedy konstatovat: pokud si samo zastupitelstvo rozhodnutí (ať již pro jeden konkrétní případ nebo pro všechny obdobné případy, jež v budoucnu nastanou) o úhradě nákladů vynaložených nájemcem na opravu nebytového prostoru, který měl v nájmu, výslovně nevyhradilo, je postup rady obce v souladu se zákonem č. 128/2000 Sb.

- Ob -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down