01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Potenciál samospráv a role bank v příštích sedmi letech

Programovací období 2007 - 2013 se stane unikátní příležitostí pro možnosti využívání fondů EU ze strany měst a obcí, která se s největší pravděpodobností již nebude opakovat.

Vrámci regionální politiky EU se základní jednotkou pro využívání strukturálních fondů stanou kraje, respektive tzv. NUTS 2. Nicméně v každém z navrhovaných Regionálních operačních programů (ROP) se s projekty ve prospěch rozvoje měst a obcí poměrně významně počítá. V uvedeném období bude možné pro regionální rozvoj získat celkem až 4,7 mld. eur (při dnešním kursu přibližně 133 mld. Kč).

A TO ZDALEKA NENÍ VŠE

Vedle regionálních operačních programů pak ČR přímo pro účely regionálního rozvoje připravuje Integrovaný operační program. Z něho by se měly financovat projekty zaměřené na rozvoj a lepší výkon institucí veřejné správy, kulturního dědictví či cestovního ruchu, a to s přímým dopadem na rozvoj měst a obcí. Jeho alokace na příští programovací období se blíží 1,6 mld. eur (při dnešním kursu přibližně 45,3 mld. Kč).

I nabídka tematických operačních programů přímo i nepřímo ovlivní rozvoj municipalit - dopravy, vzdělanosti, životního prostředí, dále zlepšení podnikatelského klimatu, výzkumného a vývojového potenciálu (což se zřejmě dotkne nejvíce větších městských sídel) nebo zajištění určitých sociálních standardů a funkcí na úrovni municipalit. V tematických operačních programech bude k dispozici přibližně 15,8 mld. eur (více než 447 mld. Kč).

Další možnosti se nabízejí v rámci cíle Evropské územní spolupráce, kde prostor pro města a obce je naopak značný a zcela bezprostřední. Samosprávy budou moci řešit projekty, které vykazují prvky partnerství a spolupráce s jinými obcemi, městy či regiony v rámci EU. A nemusejí to být pouze partneři geograficky blízcí na opačné straně hranice daného státu, ale i partneři z opačného konce EU.

A konečně, specifickým městem je i Praha. Zvláštnost hlavního města v tomto případě spočívá především v jeho nadprůměrné ekonomické vyspělosti, která činí v porovnání s průměrem EU při použití ukazatele HDP na obyvatele hodnotu vyšší než 150 %. S ohledem na to nemůže využívat fondy EU v rámci nejobjemnějšího cíle Konvergence, ale "pouze" z méně štědře dotovaného cíle Konkurenceschopnost; dva připravované operační programy pro Prahu - Konkurenceschopnost a Adaptabilita představují v součtu téměř 420 mil. eur (přibližně 11,9 mld. Kč).

JIŽ 25 TISÍC PROJEKTŮ

Při přípravě nového programovacího období, která v současné době spočívá především v pečlivé finální tvorbě strategických programových dokumentů, tj. Národního strategického referenčního rámce a jednotlivých zmiňovaných operačních programů, je možné se alespoň zčásti inspirovat a poučit z nynějšího programovacího období.

Nynější období je povětšinou líčeno v černějších barvách, než si ve skutečnosti zaslouží. Až doposud se uskutečnilo přibližně 25 tisíc projektů, jejichž rozpočet se ve větší či menší míře spoléhá na dotace z fondů EU. O nedostatku kvalitních projektů tak nelze vůbec hovořit. Ono kritizované váznoucí vlastní čerpání je primárně způsobeno faktem volby tzv. zpětného financování, tj. uvolňování vlastních finančních prostředků až poté, co se projekt v souladu se záměrem uskutečnil. Tento fakt spolu se zkušeností, že jsou to "tvrdé" investiční projekty, které vyžadují jistý čas na realizaci, následně vede k jistému časovému zpoždění. Lze se však domnívat, že v závěru "cílové rovinky" současného programovacího období české subjekty vyčerpají částku, která bude vyhlížet velmi uspokojivě.

VÝZVA PRO PORADENSKÉ A FINANCUJÍCÍ INSTITUCE

Je zřejmé, že značné zvýšení celkové alokace pro ČR, tj. sumy, kterou budou mít v období 2007 až 2013 české subjekty k dispozici, je atraktivním parametrem pro všechny poradenské i financující instituce, které se potenciálně mohou na celém programovacím a projektovém procesu podílet. Jsou to především banky a finanční instituce, pro které je příštích sedm let velkou výzvou k přípravě komplexního balíčku služeb, nabízeného všem případným projektovým řešitelům. Ten by měl obsahovat nejen vlastní finanční produkty, které by měly poskytnout odpovídající objem peněz potřebných pro případ nutného spolufinancování, ale i produkty, jež umožní překlenout finanční potřebu ve fázi mezi realizací projektu a jeho konečným završením.

Do budoucna pravděpodobně největší obchodní potenciál v rámci tohoto komplexního balíčku spočívá nicméně v rozmanitých formách poradenství. Toto poradenství se může zaměřit výlučně na úzkou oblast přípravy jednotlivých projektových součástí, ale také obsahově zajišťovat širší záležitosti (například výběr správného dotačního titulu, tvorba strategického programového dokumentu potřebného pro zpracování projektu), i na obsáhlé poradenství vztahující se k dalším souvisejícím otázkám aktuálního i očekávaného vývoje EU (například různých evropských politik či přípravy evropské legislativy, které ovlivňují konkrétní oblast, v níž potenciální projektový řešitel hodlá zpracovat svůj projekt).

Finišující příprava se tak zdaleka netýká pouze zodpovědných veřejných institucí. Rovněž soukromé subjekty - buď v roli příjemců, nebo jejich konzultantů - v průběhu příštích sedmi let rozhodnou, zda se podaří efektivně využít prostředky, které se nám touto cestou nabízejí a zda jejich využití pomůže dále změnit obraz i kvalitativní charakteristiky našich měst, obcí i celé České republiky.

Petr Zahradník

EU Office České spořitelny

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down