Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se dohledem nad dodržováním právních předpisů upravujících zadávání veřejných zakázek zabývá od roku 1995. Od této doby platí již třetí norma - zákon č. 137/22006 Sb., o veřejných zakázkách. Úřad přezkoumává postupy zadavatelů při zadávání veřejných...
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) se dohledem nad dodržováním právních předpisů upravujících zadávání veřejných zakázek zabývá od roku 1995. Od této doby platí již třetí norma - zákon č. 137/22006 Sb., o veřejných zakázkách. Úřad přezkoumává postupy zadavatelů při zadávání veřejných zakázek a sleduje, zda se dodržují zásady transparentnosti, zákazu diskriminace a rovného zacházení.
Správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele může ÚOHS zahájit buď z vlastního podnětu, většinou však na písemný návrh stěžovatele. Aby se zabránilo podávání nedůvodných návrhů, je stěžovatel povinen složit s podáním návrhu kauci, která obvykle činí jedno procento z nabídkové ceny stěžovatele. Jestliže se zjistí, že zadavatel nedodržel postup stanovený pro zadání veřejné zakázky, přičemž tento postup podstatně ovlivnil nebo mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a dosud nedošlo k uzavření smlouvy, uloží nápravné opatření a zruší zadání veřejné zakázky nebo jen jednotlivý úkon zadavatele. Kauci vrátí zpět stěžovateli. Pokud neshledá porušení zákona, správní řízení se zastaví a kauce je příjmem státního rozpočtu. V roce 2008 činila výše složených kaucí více než 22 milionů korun, z toho 16 milionů šlo do státního rozpočtu.
CO SE SLEDUJE
Úřad zjišťuje v postupu zadavatelů porušení zákona, která ovlivnila nebo mohla podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky. Pokud již byla uzavřena smlouva s vybraným uchazečem, je uložena pokuta. Ta plní vedle funkce represivní také funkci preventivní. Obecně platí, že ÚOHS dbá zejména na prevenci, jejíž součástí je i ukládání pokut.
"Většina správních řízení se zahajuje na návrh uchazečů o zakázku, ostatní z podnětu našeho úřadu. Výsledkem správního řízení je rozhodnutí. Jestliže zadavatel nepochybil, řízení zastavíme, Najdeme-li chyby, dáváme opatření k nápravě. Když je již zakázka realizována, teprve tehdy sankcionujeme. Samostatnou kontrolní činnost uskutečňujeme jen několikrát do roka," vysvětluje Filip Vrána z tiskového odboru ÚOHS.
ROZMEZÍ UDĚLENÝCH POKUT
Výše pokut se pohybuje od tisíce po několik milionů korun. Nejvyšší finanční sankce udělená městu činila 3 miliony korun. V letech 1996-2006 bylo městům dáno 187 pokut, obcím 86 a městysům čtyři. Městské části hl. města Prahy obdržely 14 pokut, obvody města Ostravy tři. Z celkového počtu zhruba 630 udělených pokut jich bylo asi 173 ve výši 10 tisíc Kč, okolo 90 ve výši 20-25 tisíc Kč a zhruba 65 ve výši 30-35 tisíc Kč, asi 45 ve výši 50 tisíc Kč a 27 ve výši 100 tisíc Kč. "Pokuty v oblasti veřejných zakázek rozdělujeme na dvě kategorie. Na ty, kde se pochybení dopustil úředník, tj. došlo k formálnímu pochybení. V tomto případě dáváme takovou pokutu, aby obec po něm její výši mohla vymáhat. Pokud se například obec rozhodla nevypisovat výběrové řízení nebo došlo třeba k pochybné manipulaci v průběhu losování, potom pokutu udělujeme nikoliv symbolickou ve výši několika desítek tisíc korun, ale ve vyšší sazbě," uvedl Martin Pecina, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
Ze statistiky ÚOHS vyplývá, že počet pokut udělených městům a obcím je více méně podobný s mírně klesající tendencí. Udělování finančních sankcí i jejich výše se vždy pečlivě zvažují. A jak je to s vymáháním pokuty po viníkovi? "Úřad pro ochranu hospodářské soutěže je správní orgán, který vede správní řízení s právnickou osobou, pokutu může dát pouze zadavateli. Nemůže rozlišovat, zda se pochybení dopustil úředník nebo starosta. Právnická osoba ale může vymáhat náhradu škody na základě pracovněprávního vztahu se svým zaměstnancem, a to do výše čtyřnásobku jeho měsíční mzdy. K tomu však obecně příliš často nedochází, což je určitě škoda," konstatoval Martin Pecina.
PŘÍPRAVA NOVELY
Uplynulý rok nepřinesl u veřejných zakázek žádné podstatné legislativní změny. Současný právní rámec odráží platné evropské směrnice, avšak tak jako u většiny poměrně nových právních úprav, i stávající zákon vyžaduje změny, které vyplývají z jeho praktické aplikace, píše se ve výroční zprávě ÚOHS za rok 2008. V současné době jsou již některé nejasnosti zákona vyřešeny výkladovými stanovisky ÚOHS v jeho pravomocných rozhodnutích. Nicméně stále existuje neprovázanost jednotlivých ustanovení zákona nebo jejich logické nesrovnalosti. Úřad při své kontrolní činnosti sbírá zkušenosti, které jsou podkladem pro věcnou novelizaci zákona, na níž spolupracuje s Ministerstvem pro místní rozvoj ČR. Návrh novely sleduje zvýšení transparentnosti zadávacích řízení, zjednodušení postupu v některých druzích řízení; zpřesnění ustanovení upravujících prokazování kvalifikace, zmenšení formalistického přístupu zákona o veřejných zakázkách (například odstranění povinnosti podepisovat nabídku na dvou místech nebo větší důraz na skutečnou ekonomickou výhodnost použitých hodnotících kritérií) atd. Podstatné jsou rovněž změny týkající se zvýšení účinnosti přezkumného řízení, které vyplývají z transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady 2007/666/EE z prosince 2007, na základě které bude do zákona zavedena možnost, aby ÚOHS v závažných případech ukládal zákaz plnění ze smlouvy uzavřené na veřejnou zakázku.
/ev/