01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

"Povodňová" novela

Katastrofální povodně se promítly také do právní úpravy územního plánování a stavebního řádu, tj. do zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). Novela - zákon č. 422/2002 Sb. nabyl účinnosti letos 27. září. Do stávajícího textu stavebního zákona byla vložena dvě...

Katastrofální povodně se promítly také do právní úpravy územního plánování a stavebního řádu, tj. do zákona č. 50/1976 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon). Novela - zákon č. 422/2002 Sb. nabyl účinnosti letos 27. září. Do stávajícího textu stavebního zákona byla vložena dvě nová ustanovení: § 31a a § 137a., a dále byla změněna některá jeho stávající ustanovení.

Novela má tři "základní části". První se týká problematiky územního plánování v užším slova smyslu (bod 1 novely - nové ustanovení § 31a odst. 1 a 2 ). Druhá, která souvisí se stavebním řádem, "zužuje" okruh účastníků územního a stavebního řízení v uvedených případech (body 2 a 3 novely). Třetí část se dotýká společných ustanovení (bod 4 - nové ustanovení § 137a odst. 1 až 4).

Nová ustanovení

Podle § 31a odst. 1:

"V případě vzniku záplav může orgán územního plánování, který je příslušný ke schválení územně plánovací dokumentace, zrušit územně plánovací dokumentaci pro území dotčené záplavami (dále jen vymezené dotčené území). Orgán územního plánování současně rozhodne o pořízení změny územně plánovací dokumentace, která ve vymezeném dotčeném území zohlední důsledky záplav. Na zrušení územně plánovací dokumentace pro vymezené dotčené území se ustanovení § 31 odst. 2 nepoužije."

Podle § 31a odst. 2:

"Pokud nadřízený orgán územního plánování má za to, že orgán územního plánování, který je příslušný ke schválení územně plánovací dokumentace, měl podle odstavce 1 zrušit územně plánovací dokumentaci, a neučinil tak, vyzve jej, aby do 30 dnů územně plánovací dokumentaci zrušil a současně rozhodl o pořízení její změny. Pokud tak orgán územního plánování, který je příslušný ke schválení územně plánovací dokumentace, v uvedené lhůtě neučiní, nadřízený orgán územního plánování platnost územně plánovací dokumentace pozastaví. Na základě toho orgán územního plánování, který je příslušný ke schválení územně plánovací dokumentace, neprodleně rozhodne o pořízení změny územně plánovací dokumentace."

Podle § 34 odst. 2:

"Účastníkem každého územního řízení je obec. Účastníkem územního řízení je dále ten, komu zvláštní zákon, toto postavení přiznává; 1b) to neplatí v případech, kdy se postupuje podle § 137a."

Podle § 59 odst. 1:

"Účastníky územního řízení jsou a) stavebník, b) osoby, které mají vlastnická nebo jiná práva k pozemkům a stavbám na nich, včetně osob, které mají vlastnická nebo jiná práva k sousedním pozemkům a stavbám na nich, a tato práva mohou být stavebním povolením přímo dotčena, c) další osoby, kterým zvláštní zákon toto postavení přiznává, 1b) nejedná-li se o stavební řízení vedené podle § 137a odst. 3."

Podle § 137a odst. 1:

"Opatření na stavbách a pozemcích spočívající podle okolností i v provádění staveb, terénních úprav nebo odstraňování staveb, jimiž se předchází důsledkům živelních pohrom nebo náhlých havárií, čelí jejich účinkům a zabraňuje ohrožení života nebo zdraví osob, popřípadě jiným škodám, mohou se zahájit bez předchozího povolení podle tohoto zákona, nestanoví-li zvláštní právní předpisy jinak. Stavebnímu úřadu však musí být oznámeno, že jsou taková opatření prováděna."

Podle § 137a odst. 4:

"Jestliže se stavby nebo terénní úpravy zničené nebo poškozené živelní pohromou nebo náhlou havárií mají obnovit ve shodě s původními povoleními stavebního úřadu, postačí, že takové opatření bylo předem stavebnímu úřadu ohlášeno; pro tento postup platí ustanovení § 57 odst. 2 obdobně s tím, že lhůta pro písemné sdělení stavebního úřadu, že proti obnovení stavby nemá námitek, činí 7 dnů. V ohlášení se uvedou údaje o stavbě, která má být obnovena, jednoduchý technický popis prací a dále právnická nebo fyzická osoba, která bude stavbu provádět."

Podle § 137a odst. 3:

"U staveb a terénních úprav, které je nezbytné bezodkladně provést ke zmírnění nebo odvrácení důsledků živelní pohromy nebo náhlé havárie stavby, může být a) po projednání se stavebním úřadem omezen obsah návrhu (žádosti) a jeho příloh na nejnutnější míru nezbytnou pro rozhodnutí, b) po projednání se stavebním úřadem upuštěno od vydání územního rozhodnutí, popřípadě sloučeno územní řízení se stavebním řízením nebo s jinými řízeními podle tohoto zákona anebo stanoveno, že stavbu nebo terénní úpravy lze provést na základě jejich ohlášení, c) stanoveno v rozhodnutí že některé doklady předepsané jako přílohy k návrhu (žádosti), popřípadě jiné doklady budou předloženy ve stanovené lhůtě dodatečně, d) v odůvodněných případech vydáno předběžné povolení, v němž se stanoví lhůta dodatečného předložení podkladů; po jejich předložení se provede řízení a vydá rozhodnutí, e) zkrácena lhůta pro provedení právního úkonu účastníků řízení, nejvíce však na polovinu tímto zákonem nebo zvláštním právním předpisem stanovené lhůty; o zkrácení lhůt musí stavební úřad informovat účastníky řízení při oznámení zahájení řízení."

Podle § 137 odst. 4:

"Odvolání proti rozhodnutím vydaným v řízeních podle odstavce 3 nemají odkladný účinek."

Postihují občanská sdružení

První dvě změny, které se týkají "zúžení" okruhu účastníků řízení (podle § 137a) a stavebního řízení (podle § 137a odst. 3), "postihují" občanská sdružení (ekologické iniciativy), které tak jsou z okruhu účastníků řízení vyloučeny. Občanská sdružení nemohou být účastníky řízení ani v těch případech, kdy zájmy, které v oblasti životního prostředí obhajují, mohly být prokazatelně vydaným rozhodnutím, popřípadě učiněným opatřením dotčeny.

Významná je také možnost zahájit "stavební činnost" i bez povolení stavebního úřadu. Ovšem s tím, že její provádění musí být stavebnímu úřadu dodatečně oznámeno (§ 137a odstavec 1 stavebního zákona). Domnívám se, že v tomto ustanovení měla být stanovena lhůta, dokdy nejpozději musí být oznámení stavebnímu úřadu doručeno, popřípadě upraven postup stavebního úřadu v případě, kdy se způsobem (rozsahem) provádění dodatečně oznámené "stavební činnosti" nebude souhlasit.

Podstatnou "úlevou" proti "řádnému" postupu je možnost pouze ohlásit obnovování staveb či terénních úprav, které zničila nebo poškodila živelní pohroma či náhlá havárie, budou-li obnovovány ve shodě s původním povolením vydaným stavebním úřadem, když lhůta pro "reakci" stavebního úřadu (může jít pouze o souhlas s provedením ohlášených "prací", nikoli o sdělení, že bude v daném případě třeba stavební povolení - viz § 57 odst. 2 stavebního zákona), je zkrácena z "řádných" 30 na pouhých 7 dnů (§ 137a odst. 2 stavebního zákona).

Posledním důležitým ustanovením je vyloučení odkladného účinku případných odvolání proti jakýmkoli rozhodnutím vydaným v řízeních podle § 137a odst. 3 stavebního zákona (§ 137a odst. 4 stavebního zákona).

Stanislav Malý,

právník,

odborný asistent na katedře společenských věd

Stavební fakulty ČVUT

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down