V prosincovém čísle Moderní obce byl zveřejněn další z případů, kdy si obec, konkrétně město Jablonec nad Nisou, nepřálo zřídit hernu (kasino), ale přes několikerý nesouhlas tam provozovna s hazardem je. Z uvedeného případu vykrystalizovaly na závěr tři otázky, na něž nyní přinášíme odpověď....
V prosincovém čísle Moderní obce byl zveřejněn další z případů, kdy si obec, konkrétně město Jablonec nad Nisou, nepřálo zřídit hernu (kasino), ale přes několikerý nesouhlas tam provozovna s hazardem je. Z uvedeného případu vykrystalizovaly na závěr tři otázky, na něž nyní přinášíme odpověď. Legislativní rozbor zaslal ředitel Státního dozoru nad sázkovými hrami a loteriemi Ministerstva financí Ing. Karel Korynta.
Který zákon a jak definuje, co je kasino? Je jedinou podmínkou, aby se v něm provozovala živá hra?
Současně platný zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon) nedefinuje pojem kasino. V ustanovení § 17 jsou vyjmenována místa, kde se provozuje hazard, a to kasino, herna a místo se zvláštním provozním režimem. V ustanovení § 21 odst. 1 zákona je uvedeno zvláštní místo pro příjem kurzových sázek podle § 2 písm. h) zákona, a to je sázková kancelář.
V ustanovení § 2 písm. i) zákona se uvádí, že se podle tohoto ustanovení provozují sázkové hry provozované ve zvláště k tomu určených hernách (kasinech).
Dále v části čtvrté zákona jsou definovány sázkové hry v kasinu. To znamená, že Ministerstvo financí nepovoluje kasina, ale sázkové hry podle ustanovení § 2 písm. i) zákona na konkrétní adresu, a to při splnění zákonem stanovených požadavků. Z hlediska procesního ministerstvo postupuje podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
Zákon také nedefinuje pojem »živá hra«.Tento výraz vznikl odvozením od ustanovení § 35 zákona, kde se definují tzv. hodnotové žetony a jejich používání. Vzhledem k tomu, že se hodnotové žetony používají pouze u her, kde hraje hráč proti krupiérovi, vžil se pojem »živá hra«. Tím, že ustanovení § 35 zákona stanoví povinnosti pro provozovatele při nakládání s hodnotovými žetony, lze z toho dovodit, že jednou z podmínek pro provoz sázkových her v kasinu je, aby v tomto prostoru byla provozována tzv. živá hra za pomoci hodnotových žetonů.
Jak rozumět tvrzení, že pokud provozovatel nezíská kolaudaci (kolaudační souhlas), Ministerstvo financí provozovnu nepovolí?
Jedním z rozhodujících faktorů pro správní orgán při povolování provozu sázkových her podle ustanovení § 2 písm. i) zákona je předložení kolaudačního souhlasu stavebního úřadu k účelu užití stavby. V případě, že stavební úřad vydal kolaudační souhlas k užití stavby pro účely provozování loterií a jiných podobných her a žadatel naplnil všechny další zákonem stanovené podmínky, ministerstvo nemá jinou zákonnou možnost než povolení k provozování sázkových her podle ustanovení § 2 písm. i) zákona vydat. Pouze v případě, že žadatel nepředloží pravoplatně vydaný kolaudační souhlas stavebního úřadu na užití stavby pro účely provozování loterií a jiných podobných her, ministerstvo povolení nevydá, i když ostatní náležitosti žádosti jsou splněny.
Ministerstvo vyžaduje kolaudační souhlas stavebního úřadu na základě zásady maximální ochrany veřejných zájmů (§ 2 odst. 4 a § 50 odst. 3 správního řádu).
Stavební úřad při posuzování žádosti o kolaudaci objektu nebo žádosti o změnu užití objektu musí respektovat i speciální zákony, například zákon č. 202/1990 Sb., o loteriích a jiných podobných hrách. Tím, že se každé kolaudační řízení posuzuje z hlediska souladu s územním plánem, je obec vždy účastníkem stavebního řízení.
Pokud jeden státní orgán, stavební úřad, vydá ve správním řízení rozhodnutí o tom, že je objekt určen pro účely provozování loterií a jiných podobných her a účastníkem tohoto správního řízení je vždy obec, jiný správní orgán, ministerstvo, nemá právo pravoplatné rozhodnutí jiného státního orgánu, stavebního úřadu, ignorovat. Jinak se vystavuje riziku porušení správního řádu při správním řízení.
Při vydání obecně závazné vyhlášky, kterou obec v souladu s ustanovením § 50 odst. 4 zákona reguluje provozování výherních hracích přístrojů, je nutné, aby v prvním kroku obec působila na stavební úřad ve smyslu zrušení kolaudačního souhlasu u těch objektů, ve kterých hodlá obec regulovat výherní hrací přístroje a ke kterým stavební úřad vydal souhlas k určení objektu pro účely provozování těchto her. Když nebude objekt určen k provozování loterií a jiných podobných her na základě kolaudačního souhlasu stavebního úřadu, ministerstvo povolení nevydá.
Pro správní řízení ve věci povolení provozu loterií a jiných povolených her je tedy důležitá informace z kolaudačního rozhodnutí, že stavba je svým účelem využitelná k provozování loterií a jiných podobných her jako herna. Je věcí žadatele o povolení provozování loterií a jiných podobných her, aby si požadovaný dokument zabezpečil.
Jak lze chápat požadavek Ministerstva financí, aby provozovatelé měli souhlas obcí s umístěním herny či kasina, a zároveň tvrzení, že povolení jsou ze zákona nároková (viz odpověď z Jablonce nad Nisou v prosincovém čísle)?
Představitelé města Jablonec nad Nisou mají v daném případě již neplatnou informaci. Od 16. 8. 2010 platí nové podmínky. Jsou zveřejněny na webových stránkách Ministerstva financí http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/podminky povolovani.html.
Ministerstvo svým původním stanoviskem ze dne 1. 6. 2009 mělo snahu vyjít vstříc požadavkům obcí regulovat provozování sázkových her na svém území. Toto stanovisko však bylo pouze interním opatřením; ministerstvo po určité době zhodnotilo jeho opodstatněnost z hlediska platné právní úpravy loterií a jiných podobných her a rozhodlo je nahradit postupem popisovaným na uvedené webové adrese. Je nicméně nutné konstatovat, že i tento nový postup ministerstva k posuzování žádostí o povolení provozování sázkových her je veden především snahou vyjít maximálně vstříc úsilí obcí o regulaci hazardu na svém území.