Stavby obsahují souhrn činností, jejichž výsledkem bude zvýšení únosnosti, životnosti, výkonnosti a kapacity původní dvoukolejné trati. Vlakům bude umožněna jízda o rychlosti do 160 km/h obousměrně. "Součástí je i rekonstrukce trakčního vedení, výpravní budovy jsou adaptovány pro modernizované sdělovací a zabezpečovací zařízení, v rámci ochrany životního prostředí se provádí rozsáhlá výstavba protihlukových stěn a protihluková individuální opatření na vytipovaných objektech. Jednotlivé stavby v Pardubickém kraji jsou rozděleny po traťových úsecích, které umožňují i průběžnou železniční dopravu při prováděných rozsáhlých stavbách," uvádí Jan Joza, zástupce Českých drah pro Pardubický kraj.
MEZI KOLÍNEM A PŘELOUČÍ
V současné době se provádí modernizace trati Kolín - Přelouč. V Přelouči bude vybudován na silnici II/333 silniční nadjezd včetně přístupových komunikací a přeložek sítí. Součástí je i nová povrchová úprava ulice Boženy Němcové a křižovatky s ul. Dukelských hrdinů. Protihlukové stěny jsou v délce dohromady 12,3 km. Bude zrušen úrovňový přejezd.
Dále pak bude realizována rekonstrukce stávajících podchodů pro cestující v železničních stanicích Řečany n. L., Záboří n. L. s vybavením zvedacími plošinami, tří podchodů. V rámci ochrany proti hluku jsou prováděna i individuální protihluková opatření na pozemních objektech. Pouze stavební náklady vyjmenovaných objektů činí celkem 483 mil. Kč.
Zcela dokončen je úsek trati mezi železničními stanicemi Pardubice a Uhersko. Práce, které byly dokončeny 31. října loňského roku, si vyžádaly rekonstrukci 17 mostních objektů, dvou železničních stanic - Moravany a Kostěnice a dvou zastávek - Pardubice-Pardubičky a Černá za Bory. Dále pak rekonstrukci podchodu u nemocnice, výstavbu dvou nových podchodů na Slovanech v Pardubicích, podchodu v Moravanech a podchodu v železniční stanici Kostěnice a Moravany. Významnou investicí byla výstavba tří silničních nadjezdů - Moravany, Kostěnice a Černá za Bory jako náhrada za zrušené železniční přejezdy.
"Vzhledem k možné trase druhé části jihovýchodního obchvatu Pardubic (průmyslová zóna Černá za Bory - Sezemice) je velkou škodou, že naddjezd v Černé za Bory byl dokončen pouze v šířce vozovky S 7,5 m. V blízké době budou totiž Pardubice projednávat změnu územního plánu města v části pokračování tohoto obchvatu do napojení na silnici I/36 u Sezemic. Vzhledem k tomu, že i druhá část obchvatu by měla být silnicí I. třídy, je škoda, že nový nadjezd nemá odpovídající parametry," uvedl Jiří Kubínek, člen Rady Pardubického kraje, zodpovědný za dopravu.
NÁKLADY
Pouze stavební náklady použité na výstavbu těchto podchodů, nadjezdů, protihlukových stěn a individuálních protihlukových opatření v tomto traťovém úseku, na práce prováděné v rámci výstavby pro potřeby měst a obcí byly vyčísleny na 395 miliónů korun.
V rámci I. železničního koridoru byla přestavěna železniční stanice Přelouč, zřízena byla další nástupiště a úpravy pro bezbariérový přístup. Následoval úsek Přelouč - Pardubice. Ve Svítkově byl postaven silniční nadjezd a přeložena část silnice na Srnojedy, Byl zrušen úrovňový přejezd a nahrazen podchodem pro pěší. Ve Valech, Přelouči a Svítkově byly postaveny protihlukové stěny v celkové délce 1,6 km. Rekonstrukce mostních objektů a tzv. propustů počítala se zřízením biokoridorů pro obojživelníky.
Byly zmodernizovány železniční zastávky Valy u Přelouče, Opočinek a Svítkov. Dále ČD provedly úpravu označení silnic a zastávek dle nových názvů v kraji.
Na traťovém úseku Uhersko - Choceň došlo mimo rekonstrukčních prací na svršku, spodku, mostech, propustech apod., ke zřízení nového podchodu pro pěší v Zámrsku a lávky pro pěší v Uhersku. Na této stavbě bylo přísně dbáno na zachování krajinotvorných prvků a na ochranu životního prostředí. Pro cestující byly zrekonstruovány zastávky Sedlišťka, Sruby a Dobříkov, v železničních stanicích Uhersko a Zámrsk byly zřízeny nové ostrovní nástupiště s přístřešky.
- oi -
|