01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pracovní místo vedoucího úředníka

Právní poradna

Lze do tzv. nabídkové povinnosti zahrnout i volné pracovní místo vedoucího úředníka?

Zákon č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a o změně některých zákonů, ve znění zákona č. 46/2004 Sb. (dále jen "zákon o úřednících") v ustanovení § 7 odst. 1 písm. a) stanoví, že výběrové řízení je podmínkou pro jmenování do funkce vedoucího úřadu a vedoucího úředníka.

Ustanovení § 46 odst. 2 zákona č. 65/1965 Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen "zákoník práce") zakotvuje tzv. nabídkovou povinnost zaměstnavatele, jejíž splnění je hmotněprávní podmínkou platnosti výpovědi. Povinnost obsažená v ustanovení § 46 odst. 2 zákoníku práce spočívá v povinnosti zaměstnavatele učinit nabídku směřující k uzavření dohody o převedení na jinou práci (změně sjednaných pracovních podmínek) ve smyslu ustanovení § 36 odst. 1 zákoníku práce.

Jestliže zaměstnavatel v místě, které bylo sjednáno jako místo výkonu práce, nebo v místě bydliště zaměstnance má volné takové pracovní místo, které je pro zaměstnance vhodné, je povinen tuto práci zaměstnanci nabídnout, a to i za předpokladu, že by se zaměstnanec musel podrobit přiměřené předchozí průpravě. Vhodnost této práce je třeba posuzovat podle § 37 odst. 5 zákoníku práce, podle něhož je zaměstnavatel povinen přihlížet k tomu, aby jiná práce byla vhodná s ohledem na zdravotní stav zaměstnance a jeho schopnosti (tzn. nesmí se jednat o práci, k níž zaměstnanec nemá předpoklady stanovené právními předpisy, nebo u níž nesplňuje požadavky, které jsou nezbytnou podmínkou pro její výkon) a pokud možno i jeho kvalifikaci (nesmí se tedy jednat o práci, k níž zaměstnance nemá potřebnou kvalifikaci a nemůže ji získat zaškolením nebo jinou průpravou). Rozhodnutí, zda této nabídky bude využito, závisí výlučně na zaměstnanci, který může tuto pracovní příležitost odmítnout.

Jak vyplývá z výše uvedeného, je třeba výběrové řízení považovat za předpoklad pro výkon funkce vedoucího úředníka a vedoucího úřadu. To znamená, že není možné v rámci plnění tzv. nabídkové povinnosti nabízet volné pracovní místo vedoucího úředníka (nebo vedoucího úřadu), neboť tato pracovní místa nejsou pro žádného zaměstnance vhodná (nejde o práci, pro kterou zaměstnanec splňuje předpoklad stanovený právním předpisem, tzn. předpoklad výběrového řízení podle zákona o úřednících - srov. Rozhodnutí Nejvyššího soudu uveřejněné ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek, ročník 1995, pod č. 14).

Jak totiž vyplývá z § 9 odst. 4 zákona o úřednících, do funkce vedoucího úřadu nebo vedoucího úředníka může být jmenován jen uchazeč uvedený v seznamu podle § 9 odst. 2 písm. c) cit. zákona a pracovní smlouva může být uzavřena jen s uchazečem uvedeným v témže seznamu (lze tedy dovodit, že pracovní místo nemůže být bez výběrového řízení platně obsazeno). I když výběrové řízení není právním úkonem, stalo by se jmenování do funkce nebo pracovní smlouva neplatnými pro porušení § 9 odst. 4 zákona o úřednících, protože právní úkon (jmenování nebo pracovní smlouva) by obcházel zákon [srov. § 242 odst. 1 písm. a) zákoníku práce], protože by ignoroval výběrové řízení.

Mgr. KRISTINA CHRÁSTKOVÁ
Ministerstvo vnitra ČR

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down