Společnost TILI Czech Republic zvítězila ve výběrovém řízení na zhotovení studie proveditelnosti elektromobility (e-mobility) v Praze. Odborná studie je už před dokončením. Na jejím základě letos začne pilotní provoz elektromobilů (EV) na území města. I koordinací tohoto projektu byla pověřena TILI.
Studie vychází zejména ze zkušeností zahraničních partnerů z Amsterodamu, Londýna a Paříže, kde se komplexním zaváděním elektromobility zabývají už mnoho let. »Jejich informace porovnáváme s místními podmínkami v České republice a konzultujeme vše s odborníky z Dopravní fakulty ČVUT. Mluvit o závěrech studie je však zatím ještě předčasné,« říká Tomáš Studeník, ředitel TILI Czech Republic, s. r. o.
Nicméně mnohé ze zahraničních zkušeností mají obecnou platnost. Týká se to hlavně nutnosti zavádět e-mobilitu postupně. Například pokud jde o standardizaci dobíjení a od toho odvislé technologie infrastruktury, je trh stále ve vývinu. Zvolit jednu technologii a zavést ji hned ve velkém rozsahu by se mohlo stát velmi nákladnou slepou uličkou. Po vzoru západních metropolí chce TILI proto doporučit postupné testování vozidel a infrastruktury více typů.
»E-mobilita je více než pouhé zavedení šetrného vozového parku a instalace několika stojanů. To by mělo být cílem první pilotní fáze. Pokračovací fáze však musí vést k omezení dopravy v centru, možnému zavedení car-sharingu (sdílení vozidel podobně, jako se to již děje v některých městských částech Prahy s bicykly) či k vytvoření tzv. chytré sítě (Smart Grids) a skrze ni i k využívání přebytků energie akumulované v bateriích elektromobilů, které budou sloužit v síti jako obnovitelné zdroje energie,« dodává Tomáš Studeník a potvrzuje, že pilotní provoz v Praze bude mít dva hlavní cíle: Stát se příležitostí pro sběr ekonomických a technických dat pro účastníky projektu a zároveň seznamovat veřejnost s e-mobilitou v každodenním životě.
Čím pilotní projekt začne?
Nejprve půjde o sestavení seznamu konkrétních zájemců na straně nabídky a poptávky. Plánujeme zapojit přinejmenším desítku městských částí a několik strategických městem financovaných organizací typu technických a dopravních služeb. Jednáme i s řadou divadel či pražskou ZOO. Soukromníkům za zapojení a sdílení dat nabídneme některé z uživatelských výhod. Rozpočtové krytí bude z převážné části na straně magistrátu. Počet zapojené techniky bude ovlivněn i možností si ji kromě nákupu také pronajímat. Magistrát bude v obou případech přispívat až na polovinu nákladů. Předběžně počítáme se zapojením přinejmenším dvou desítek EV a dobíjecích stanic (DS). Velký důraz chceme klást na využití užitkových variant vozidel.
Vyhovuje rozvoji e-mobility u nás legislativa? A mohou pro e-mobilitu něco udělat i samotná města ?
Česká legislativa zatím na e-mobilitu zapomíná. Nástup e-mobility však mohou v lecčems usnadnit svými obecně závaznými vyhláškami i zastupitelstva. Tak třeba jednou z pobídek, kterou bychom rádi účastníkům pilotních projektů nejen v Praze rádi nabídli, je čerpat energii u DS zdarma, a zároveň tak získat parkovací místo. Diskutuje se též o tom umožnit elektromobilům používat autobusové pruhy či tramvajová tělesa.
Předpokládám, že jako propagátoři e-mobility nebudete zásadně ani proti jiným ekologickým pohonům v dopravě...
To rozhodně nebudeme. Důraz klademe na ekologičnost a návaznost. E-mobilita by dále neměla být pouze o dvoustopých vozidlech - existuje už totiž značná nabídka propracovaných jednostopých elektrokol a elektromotocyklů. Komplexnost e-mobility bych viděl zejména ve vyhrazení center měst těmto způsobům dopravy.
Jak velké musí být město, aby se v něm mohlo uvažovat o reálném, ekonomicky akceptovatelném projektu e-mobility?
Velikost města nehraje takovou roli. Jde spíše o to určit si priority a mít odhodlání vymýtit problémy místního znečištění z dopravy. Popelářský vůz vzbudí v neděli ráno stejný počet obyvatel v Praze i v pártisícové obci, nezávisle na výši rozpočtu obou těchto sídel. Provoz osobního EV je proti běžnému vozidlu 4-5krát levnější. Po rozpočítání vstupních nákladů vám vyjdou stejná nebo o něco lepší provozní čísla než v případě spalovacích verzí. Navíc, zatímco ceny paliv stále porostou, ceny lithiových baterií už dnes závratně padají. Co do přípravy na e-mobilitu bych zastupitelům hlavně doporučil přistupovat k ní koncepčně a vypracovat si komplexní model na míru dané obce. TILI se letos zaměří především na oslovení krajských měst. Přesto se nebudeme bránit nabídnout koncepční e-mobilitu i menším sídlům. Vedle studie proveditelnosti umíme zajistit i vypracování podmínek k využití dotací z EU.
Kdy pilotní projekt v Praze skončí a kdy by se tam mohly elektromobily využívat už ve větším měřítku?
Kvůli neschopnosti automobilek dostát objednávkám z celé Evropy odhadujeme, že se pilotní projekt prodlouží do druhé poloviny roku 2011. Budou-li pražský magistrát a všichni podílníci projektu spokojeni, jsem si jist, že pro rok 2012 budeme moci nastartovat další ambicióznější fázi. Důležitým prvkem vedle schopnosti komunikovat úspěchy projektu bude i schopnost vypořádat se s nastalými problémy. Je to pilotní projekt a bylo by bláhové se domnívat, že žádné nenastanou. Právě proto se však pražský magistrát rozhodl vydat rozumnou cestou testovacího provozu, aby možné omyly a přešlapy byly podchyceny hned v počátku.
Městský elektromobil italské značky Tazzari už na území Prahy jezdí v běžném provozu. Dosahuje nejvyšší rychlosti až 100 km/h a na jedno nabití ujede 150 km.
FOTO: ARCHIV TILI
Tomáš Studeník: Zejména v prvních fázích projektu chceme klást důraz na využití užitkových variant elektromobilů.
FOTO: ARCHIV