Na spolupráci v oblasti provozování systému sdílených kol se dnes Praha dohodla s místními provozovateli této služby. Při příležitosti Dne bez aut podepsali memorandum náměstek primátorky hl. m. Prahy Petr Dolínek a zástupci společností Rekola, Velonet, HomePort a Lime. Jejich společným cílem je zlepšit mobilitu obyvatel i návštěvníků hlavního města a zároveň zvýšit kvalitu životního prostředí.
Bikesharing je forma individuální sdílené dopravy, podobně jako carsharing – avšak s tím rozdílem, že potřebuje výrazně méně prostoru pro jízdu i parkování. V tom je pro přetížené části měst velmi přínosný. Přeprava na jízdním kole je sice vhodnější spíše pro kratší vzdálenosti, ale v případě elektrokol se jejich dojezdová vzdálenost výrazně prodlužuje. Významný přínos pro městskou mobilitu tvoří zejména kombinace systému sdílených kol s městskou hromadnou dopravou (MHD) a zajištění přepravy na tzv. poslední míli cesty.
„Systém sdílených kol je pro Prahu dalším krokem k vyšší kvalitě dopravy i trvale udržitelnému rozvoji města. Pražané i návštěvníci budou mít novou atraktivní možnost pohybu po městě a sníží se i množství škodlivých látek v ovzduší,“ tvrdí Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu.
Společnosti Rekola, Velonet, HomePort a Lime se v memorandu přihlásily k řádnému a bezkonfliktnímu provozování služeb bikesharingu na území hl. m. Prahy, zejména k motivování svých uživatel v odkládání kol na místa, kde nebudou překážkou pro ostatní účastníky veřejného prostoru, což je nejčastější obava. Město se naopak zavazuje k rozvoji městské infrastruktury, která umožní kolům na vybraných místech legálně a bezkonfliktně parkovat. Všichni signatáři pak svými podpisy stvrdili, že budou sdílet data potřebná k zefektivnění dopravy, oboustranné komunikaci a vzájemné podpoře ohleduplnosti mezi uživateli.
„Systém sdílených kol úspěšně funguje všude po světě. Jsme rádi, že jsme našli s magistrátem společnou řeč a můžeme vzájemně spolupracovat na zdokonalování této služby a přiblížit se v tomto ohledu západním metropolím, jako je třeba Amsterdam nebo Brusel,“ říká Vítek Ježek, zakladatel & CEO společnosti Rekola Bikesharing, jedné z podepisujících organizací, a dodává: „Samozřejmostí jsou pro nás povinnosti jako například informování veřejnosti o správné a bezpečné jízdě, odklízení nepojízdných kol do 24 hodin i řešení všech problémů s koly spojenými.“
K memorandu se připojuje také společnost Velonet, které se letos podařilo v městské části Praha 4 instalovat několik stojanů, které jsou veřejně přístupné k využití i ostatním uživatelům jízdních kol. O rozšíření stanovišť pro parkování jízdních kol jedná i s dalšími městskými částmi.
Homeport byl do letošního roku k vidění pouze jako stanicový systém v Karlíně. Firma se však nově stává nejen poskytovatelem systému, ale také provozovatelem, a plánuje vstup mezi silnou konkurenci bezstanicových bikesharingových operátorů.
Lime Network se chystá vstoupit do Prahy s flotilou městských koloběžek na elektrický pohon. I na ně se memorandum vztahuje, neboť koloběžka je podle zákona chápána jako jízdní kolo a platí pro ni stejná pravidla.*
/zr/
K foto:
Společnost Rekola letos najdete v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Liberci, Olomouci, Ostravě a Teplicích.
Ilustrační foto: archiv Rekola