01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

PRAHA SE PŘIPRAVUJE NA PŘÍŠTÍ POVODEŇ

Ničivá povodeň loni v srpnu se svým průtokem 5300 kubíků za vteřinu a zvýšením hladiny o šest metrů zařadila mezi nejsilnější, které kdy hlavní město v jeho historii postihly. Obešla se beze ztrát na životech, materiální škody však dosáhly zhruba 26 miliard korun. Každá povodeň vždy ovlivnila...

Ničivá povodeň loni v srpnu se svým průtokem 5300 kubíků za vteřinu a zvýšením hladiny o šest metrů zařadila mezi nejsilnější, které kdy hlavní město v jeho historii postihly. Obešla se beze ztrát na životech, materiální škody však dosáhly zhruba 26 miliard korun.

Každá povodeň vždy ovlivnila myšlení politické reprezentace a koneckonců i názor odborných institucí na to, co může velká voda způsobit. Zlí jazykové tvrdí, že ta loňská musela nejdříve zdecimovat Prahu, aby si ji konečně někdo pořádně všiml. Mimořádné povodně však postihly hlavní město i v roce 1784, 1845 a 1890. Odpovědí Prahy byla výstavba nábřeží mezi lety 1830 až 1913. Podobně postupuje po loňské povodni i dnešní Magistrát hlavního města Prahy.
NOVÉ PLÁNY
Ukázalo se, že plány protipovodňové ochrany, založené na modelech vycházejících z dat poslední stoleté vody v roce 1890, nejsou dostatečné. Bylo třeba přepracovat povodňové modely a čáry záplavových území i změnit územní plán záplavových území. V lednu letošního roku Rada hlavního města Prahy rozhodla o harmonogramu přípravy a výstavby protipovodňových opatření a v únoru o zrušení části územního plánu pro část Malé Strany, Kampy, Karlína, Libně, Holešovic a dalších území. To otevřelo prostor pro rychlou výstavbu protipovodňových opatření. V polovině února pak padlo rozhodnutí, že protipovodňové ochrany budou postaveny s rezervou 30 centimetrů nad maximální hladinou srpnové povodně, což je podle odborníků dostatečné.
"Bylo by chybou myslet si, že teprve v roce 2002 po srpnové pětisetleté vodě se spustil systém přípravy a realizace protipovodňových opatření. Můžeme se vrátit do roku 1995, kdy byla namodelovaná počítačová simulace. Zrealizovala ji společnost DHI Hydroinform. K dispozici byla v roce 1997. Po povodni v roce 2002 byla zaktualizována a kalibrována na průtok 5300 kubíků plus nějaká rezerva. V roce 1997 začala první etapa protipovodňových opatření. Jsou rozdělena do sedmi částí. Jedna etapa je za námi, ostatní se připravují," vysvětluje primátor hlavního města Prahy Pavel Bém.
VÝSTAVBA JIŽ ZAČALA
Harmonogram prací maximálně urychluje inženýrsko-investorskou přípravu staveb i jejich realizaci. Stanovuje, že podstatná část prací na povodňových liniích bude ukončena do konce roku 2004. Výjimku tvoří stavby u Zbraslavi, Radotína a Tróje, kde práce skončí během roku 2005. Rovněž uzávěru Čertovky na Malé Straně bude možno zprovoznit až v září 2005. Investiční náklady na tuto výstavbu dosáhnout zhruba 1,4 miliardy korun.
V současné době je dokončena první etapa protipovodňových opatření Staré Město a Josefov. V prosinci 2002 se také uskutečnila závěrečná zkouška na dílčím úseku druhé etapy Malá Strana a Kampa v části Hergetova cihelna - zeď. Rozestavěn je úsek druhé etapy Hergetova cihelna - Kosárkovo nábřeží (viz snímek), který by měl být hotov letos v květnu.
DRUHÁ A TŘETÍ ETAPA
Další úsek Malá Strana a Kampa je rozdělen na dvě části. Část Říční ulice - Karlův most kombinuje výstavbu mobilního hrazení, včetně spodní stavby, s rekonstrukcí historické zdi. V trase dochází ke střetu s kanalizačním sběračem a dalšími sítěmi, část z nich musí být překládána.
Úsek je v památkově a turisticky velmi exponovaném území, předpokládány jsou problémy v souvislostí s vegetací parku na Kampě. Hlavní části úseku Čertovka bude unikátní pohyblivá ocelová hradicí konstrukce o šířce 22 metrů a spodní stavba pro její posun v ústí tohoto vltavského ramene.
Úsek Karlín-Libeň je rozdělen na dvě části. V části Štefánikův most Negrelliho viadukt vyroste mobilní hrazení, včetně spodní stavby, doplněné pevnými zídkami a čtyřmi hradlovými komorami na kanalizaci. Výstavbu komplikuje nutnost křížit frekventovanou komunikaci na nábřeží Ludvíka Svobody. V této části probíhá linie protipovodňové ochrany po vltavském břehu, nedochází ke kolizi s územním plánem, a proto může být příprava maximálně urychlena. V další části Rohanský ostrov - most Barikádníků vyroste na Rohanském ostrově zemní hráz. V prostoru Libeňských přístavů a Rokytky projektanti počítají se složitými železobetonovými konstrukcemi doplněnými pevnými zídkami, kombinovanými mobilním hrazením. Budou tam umístěny čtyři hradidlové komory na kanalizaci a v Povltavské ulici vodotěsné kanalizační šachty.
ČTVRTÁ A PÁTÁ ETAPA
V rámci etapy Holešovice - Stromovka bude postaven dlouhý úsek mobilního hrazení kombinovaný s novým zábradlím, které bude sloužit jako pevná zídka, na níž bude mobilní hrazení osazováno. Stejným způsobem bude využita i zídka u plotu okolo Holešovického přístavu. Úsek zahrnuje též osm hradidlových komor na kanalizaci a zahrazení průjezdů pod železniční tratí. Současně bude upravena již vybudovaná část protipovodňových opatření na Bubenském nábřeží na nově stanovenou úroveň ochrany pro tuto etapu.
Úsek Výtoň - Podolí a Smíchov počítá s kombinací pevných zídek, terénních úprav a mobilního hrazení, doplněnou výstavbou hradidlových komor na kanalizaci, které vyvolají nutnost přeložit některé inženýrské sítě.
ŠESTÁ A SEDMÁ ETAPA
Úsek Zbraslav - Radotín je rozdělen do dvou částí. Největší část úseku Zbraslav bude tvořit pevná zídka s mobilním hrazením a dále železobetonová zeď. Rozsáhlá budou opatření na kanalizaci. Výstavba bude probíhat v prostoru frekventované komunikace. Stavba by mohla být zahájena letos v září a dokončena v polovině roku 2005. V části Radotín budou většinou postaveny pevné zídky v kombinaci s mobilním hrazením. Zahrnuje i ochranu čerpacích stanic na kanalizaci, výstavbu hradidlových komor a vodotěsné kanalizační šachty. V této části se musí zpřesnit koncepce řešení ochrany Radotína v oblasti ústí Berounky.
Další etapa se týká Tróje. Její koncepce není zatím zcela jednoznačná. Největší část bude pravděpodobně tvořit zemní hráz. Odborníci počítají s vyššími hrázkami kolem ústřední čistírny odpadních vod a rozsáhlými opatřeními na kanalizační síti. Pro tuto etapu zpracovali studii, která posuzuje jednotlivé varianty technického řešení v prostoru mezi tramvajovým mostem a lávkou u Trojského zámečku z hlediska umístění na pozemcích. Po vyhodnocení srpnové povodně bude zpracována technickoekonomická analýza, která koncepci znovu posoudí jak z hlediska umístění linie protipovodňové ochrany, tak úrovně ochrany stanovené pro tuto část města. Na základě této analýzy bude upravena projektová dokumentace.
Ani realizací těchto sedmi etap ochrana Prahy před povodní neskončí. Odborníci uvažují zatím pracovně o etapě osmé, která by měla zahrnovat opatření na kanalizační síti v návaznosti na rozhodnutí o definitivním vystěhování čistírny odpadních vod v Tróji.
- kž -

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down