01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

PRAKTICKÉ MINIMUM

PRO ČLENY PŘEDSTAVENSTEV A DOZORČÍCH RAD (IV) Doposud jsme se zabývali koncepty, které de facto předcházejí převzetí role neexekutivního člena představenstva nebo dozorčí rady. Nelze však opominout řadu podnikatelských aspektů, které sebou členství ve správním orgánu přináší. Po nástupu do funkce...

PRO ČLENY PŘEDSTAVENSTEV A DOZORČÍCH RAD (IV)

Doposud jsme se zabývali koncepty, které de facto předcházejí převzetí role neexekutivního člena představenstva nebo dozorčí rady. Nelze však opominout řadu podnikatelských aspektů, které sebou členství ve správním orgánu přináší.

Po nástupu do funkce je důležité rychle minimalizovat rizika spojená s funkcí. Nejde jen o pojištění odpovědnosti, ale spíše o "rychlé ohledání terénu" v prvním období po převzetí funkce.

Dříve než začneme uvažovat o kvalitativních změnách ve způsobu výkonu správy, o takových nástrojích jako jsou výbor pro audit, odměňovací výbor atd., musíme si být schopni prověřit účinnost základních podnikatelských a exekutivních funkcí v dané firmě. Ve vyspělé firmě, kde pracují standardní složky správy podle zásad řádné praxe správy a exekutiva jedná v souladu se zákonem, to obvykle není problém.

Stačí se sejít s vedoucím interních auditorů a položit mu své otázky. Většinu jich zodpoví na místě a zbytek doloží ve velmi krátké době. Ve firmách, které mají určité existenční potíže nebo nemají interní audit, pak ale takový "quick fix" (rychlý test firmy) může vyvolat u exekutivy až nepřátelské znepokojení.

Protože odpovědnost člena právního orgánu je ze zákona objektivní a úplná, nezbývá než tento pro neexekutivního člena představenstva či dozorčí rady někdy nepříjemný proces navzdory reakci exekutivy podstoupit.

Získá tím hned několik důležitých výhod: pozná firmu a principy jejího fungování, pozná kolegy, ochrání sebe a vytvoří si dobrou výchozí informační pozici pro změny ve formách práce správního orgánu. Projdeme základní pohledy na firmu a zdůrazníme, co prověřovat, čeho si všímat a jaké akce v případě zjištěných nedostatků exekutivě doporučit.

FINANCE

Věrohodnost dat: je nutné provést analýzu struktury rozvahy, určit a vysvětlit zjištěné disproporce včetně provedení kontroly všech aspektů úvěrových smluv. Po interpretaci závěrů analýzy následuje stanovení hodnot "má být" pro jednotlivé položky.

Poté je třeba zpracovat finanční plán na rok a dohodnout s exekutivou způsob stanovení zpětné vazby pro představenstvo či dozorčí radu o procesech vedoucích ke změnám v položkách rozvahy. V tomto kroku je nezbytné přimět exekutivu k určení osobních odpovědností za jednotlivé části finančního plánu dle pozice v organizační struktuře.

OBCHODNĚPRÁVNÍ ASPEKTY

Jedním z klíčů k úspěšnému rozvoji firmy, zvláště v českých podmínkách, jsou dobré obchodní smlouvy - jejich objem a kvalita, a to jak u dodavatelských, tak i u odběratelských smluv. Dalším, zcela zásadním klíčem k úspěšnému podnikání je platební schopnost firmy. Tu ovšem nevytváří, jak se mylně řada českých manažerů domnívá, finanční úsek, nýbrž úsek obchodní.

Tam také musíte hledat základní informace a tam je i jediná možnost k nápravě stavu. Je třeba provést analýzu struktury pohledávek a závazků a dále přesně zjistit dosahovaný týdenní cash prodej-nákup.

Po interpretaci závěrů vyzvěte exekutivu k určení objemu obchodního plánu na rok v pravděpodobnostním ocenění. Exekutiva musí přistoupit k určení osobní odpovědnosti za týdenní cash, uložit standardní podmínky pro dodavatelské i odběratelské smlouvy a určit osobní odpovědnosti za náklady na nákup a prodej dle finančního plánu.

JANA KLÍROVÁ,

partner Inventa Consulting, s. r. o.,

konzultant v oblasti správy a řízení a. s.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down