01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pravidla pro přijímání usnesení

Orgány obce projednávají řadu věcí týkajících se záležitostí obce a přijímají usnesení. Zajímá mě, zda jsou k přijímání usnesení stanovena nějaká pravidla? Výsledkem jednání kolektivních (vícečlenných) orgánů obce je usnesení. Usnesení lze charakterizovat jako projev vůle orgánů obce...

Orgány obce projednávají řadu věcí týkajících se záležitostí obce a přijímají usnesení. Zajímá mě, zda jsou k přijímání usnesení stanovena nějaká pravidla?

Výsledkem jednání kolektivních (vícečlenných) orgánů obce je usnesení. Usnesení lze charakterizovat jako projev vůle orgánů obce (zastupitelstvo obce, rada obce) a orgánů, které jimi byly zřízeny - výborů zastupitelstva obce a komisí rady obce (dále jen orgány obce).

Forma usnesení není zákonem o obcích stanovena. S přijatými usneseními pracují orgány obce a ti, kterým jsou usnesení určena. Usnesením se mohou ukládat úkoly jen těm, kteří do působnosti orgánu obce patří - ostatním může doporučovat, souhlasit či jinak projevovat svoji vůli (nedoporučit, nesouhlasit).

Rozhodovat ve věci a úkoly příslušným subjektům může orgán obce ukládat jen v rozsahu své působnosti a v rozsahu pravomocí stanovených zákonem.

Orgán obce je schopen se usnášet, je-li přítomna nadpoloviční většina všech jeho členů. Usnesení je platné, pokud s ním souhlasila nadpoloviční většina všech jeho členů, účinné jeho přijetím, není-li v usnesení stanovena pozdější účinnost. Průběh hlasování lze upravit v jednacím řádu příslušného orgánu. Je možné například stanovit postupné hlasování o návrhu usnesení, které se skládá z více bodů, způsob hlasování o pozměňovacích návrzích, návrh usnesení ve variantách apod. Hlasovat lze veřejně nebo tajně - záleží na tom, jak příslušný orgán obce v konkrétním případě rozhodne. Hlasovat lze také pomocí hlasovacího zařízení.

Za přijaté usnesení nelze považovat usnesení, pro které nehlasovala nadpoloviční většina všech členů orgánu obce. Usnesení orgánu obce se uvádí v zápise z jeho jednání. Stává se, že o některém návrhu usnesení se vůbec nehlasuje, a přesto se v zápise z jednání orgánu obce uvede jako přijaté usnesení, například usnesení "bere na vědomí", které znamená, že orgán obce příslušnou věc projednal, ale ve věci nepřijal žádné další opatření nebo neuložil úkoly.

Je třeba zdůraznit, že usnesení je výsledkem jednání orgánu obce, a pokud je tak uvedeno, musí se o něm v souladu se zákonem o obcích hlasovat, bez ohledu na jeho obsah. Usnesení, o kterém orgán obce nehlasuje, není usnesením podle zákona o obcích.

S ohledem na to, že přijatá usnesení se uvádějí ve smlouvách a jiných listinách, které se opatřují doložkou podle § 41 zákona o obcích, je zapotřebí je jednoznačně označit a to nejlépe číslováním.

V obci, kde se rada nevolí, vykonává její pravomoc starosta, pokud zákon o obcích nestanoví jinak. Úkon, který starosta v působnosti rady obce učiní, by měl být písem-ný, mělo by být uvedeno, o který výkon které pravomoci rady se jedná a očíslován.

Je třeba poznamenat, že podle § 105 zákona o obcích může starosta obce pozastavit usnesení rady obce, má-li za to, že je nesprávné. Věc pak předloží k rozhodnutí nejbližšímu zasedání zastupitelstva obce. Podle mého právního názoru má zastupitelstvo obce možnost dotčené usnesení rady obce pouze zrušit, nemůže usnesení změnit, a nahrazovat tak rozhodnutí rady obce. Pokud však zastupitelstvo obce na svém nejbližším zasedání po pozastavení účinnosti rady obce starostou usnesením nerozhodne o zrušení tohoto usnesení, zůstává usnesení rady obce v platnosti a opatření starosty o pozastavení účinnosti tohoto usnesení pozbývá platnosti a usnesení je tak možné vykonat.

Dozor nad obsahem přijatých usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obce v samostatné působnosti vykonává Ministerstvo vnitra ČR.

JUDr. MIROSLAV BÝMA, Ph.D.
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down