01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pravidla zasedání zastupitelstva obce

V naší obci zasedá zastupitelstvo obce dosti nepravidelně. Jsou stanovena nějaká časová pravidla pro konání zasedání zastupitelstva obce? Jak se připravuje program zasedání zastupitelstva, kdo stanoví nebo navrhuje jednotlivé body programu, lze navržený program upravit nebo změnit na vlastním...

V naší obci zasedá zastupitelstvo obce dosti nepravidelně. Jsou stanovena nějaká časová pravidla pro konání zasedání zastupitelstva obce? Jak se připravuje program zasedání zastupitelstva, kdo stanoví nebo navrhuje jednotlivé body programu, lze navržený program upravit nebo změnit na vlastním zasedání zastupitelstva? Jaké je oprávnění předkladatele materiálu? Může se konat zasedání zastupitelstva za »zavřenými dveřmi« bez přítomnosti veřejnosti?

Zákon o obcích stanoví, že zastupitelstvo obce (dále jen zastupitelstvo) se schází ke svým zasedáním podle potřeby, nejméně však jedenkrát za tři měsíce. K položené otázce je ale tento zákon poněkud stručný. Podrobnosti k přípravě jednání zastupitelstva lze upravit v jednacím řádu, který je zastupitelstvo podle § 96 zákona o obcích povinno vydat. Rada obce, není-li zřízena pak starosta, připravuje návrhy pro jednání zastupitelstva a zabezpečuje plnění jím přijatých usnesení. Právo předkládat návrhy k zařazení na pořad připravovaného zasedání zastupitelstva mají jeho členové, rada a výbory. V jednacím řádu zastupitelstva lze například stanovit, že návrhy a podklady pro zasedání zastupitelstva připravuje rada (starosta), která stanoví zejména dobu a místo zasedání, navrhne program a stanoví odpovědnost za zpracování a předložení odborných podkladů pro jednání v písemné formě, popřípadě jako ústní informaci a také, že součástí je i návrh usnesení zastupitelstva v této věci.

Jednací řád zastupitelstva může dále stanovit, že návrh programu zasedání zastupitelstva předkládá tedy rada (starosta); o návrhu programu, popřípadě o jeho změnách, doplnění nebo vypuštění bodů, změnách pořadí projednávaných bodů programu nebo sloučení rozpravy k několika projednávaným bodům rozhoduje zastupitelstvo hlasováním.

Předkladatel může materiál, který zpracoval, stáhnout z návrhu programu zasedání zastupitelstva, a to až do okamžiku schválení programu. Po schválení programu tak může učinit jedině se souhlasem zastupitelstva. Na zasedání zastupitelstva může být jednáno jenom o věcech, které byly schváleny v programu. Jednací řád zastupitelstva může upřesnit, že po schválení programu zasedání může člen zastupitelstva navrhnout zařazení nového bodu programu pouze v případě, že projednávání předchozího bodu bylo ukončeno.

O zařazení nového bodu programu v průběhu zasedání rozhodne zastupitelstvo (viz § 94 zákona o obcích).

Je třeba také připomenout, že občan obce má právo podle § 16 zákona o obcích vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce v souladu s jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem, požadovat projednání určité záležitosti v oblasti samostatné působnosti zastupitelstvem.

Podle § 93 zákona o obcích je zasedání zastupitelstva veřejné a obecní úřad je povinen informovat veřejnost o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání zastupitelstva tak, že informaci vyvěsí na úřední desce obecního úřadu alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva a také může tuto informaci zveřejnit způsobem v obci obvyklým. Zasedání zastupitelstva nelze konat s vyloučením veřejnosti. Podle mého názoru by pak nešlo o zasedání zastupitelstva obce, jak je uvedeno v zákoně o obcích, ale šlo by na takové jednání pohlížet jako na seminář pro členy zastupitelstva či nějakou poradu. V případě, že by na takovém »zasedání zastupitelstva obce« došlo ke hlasování a přijetí usnesení, bylo by podle mého právního názoru neplatné.

 

JUDr. MIROSLAV BÝMA, Ph.D.
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down