01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Právní poradna

Členství ve volební komisiMusí být pro volby do Senátu a současně voleb do zastupitelstva obce totožná okrsková volební komise, nebo by mohla být pro každé tyto volby samostatná? Jaké z toho vyplývají právní nároky na odměnu za členství ve volební komisi?Pokud se...

Členství ve volební komisi

Musí být pro volby do Senátu a současně voleb do zastupitelstva obce totožná okrsková volební komise, nebo by mohla být pro každé tyto volby samostatná? Jaké z toho vyplývají právní nároky na odměnu za členství ve volební komisi?

Pokud se konají volby do zastupitelstev obcí společně s volbami do Senátu Parlamentu ČR, potom ve smyslu § 70 zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, plní okrskové volební komise zřízené podle tohoto zákona úkoly okrskových volebních komisí i pro volby do Senátu. Dojde-li tak k souběhu obecních a senátních voleb, zřizuje se pouze jedna "společná" okrsková volební komise pro oba tyto druhy voleb.

Vyhláška Ministerstva vnitra č. 59/2002 Sb. o provedení některých ustanovení zákona č. 491/2001 Sb., o volbách do zastupitelstev obcí a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, v ustanovení § 1 stanoví, že členovi okrskové volební komise přísluší za výkon funkce zvláštní odměna ve výši 800 Kč a předsedovi okrskové volební komise ve výši 1000 Kč.

Konají-li se volby do zastupitelstev obcí v tytéž dny společně s volbami do Senátu Parlamentu ČR, zvyšuje se odměna za výkon funkce předsedy a člena okrskové volební komise o 400 Kč; v případě konání dalšího kola voleb do Senátu Parlamentu ČR se zvyšuje odměna za výkon funkce předsedy a člena okrskové volební komise o dalších 200 Kč. Při souběžných volbách do zastupitelstva obce a dvoukolových senátních volbách tak předsedovi okrskové volební komise náleží odměna ve výši 1600 Kč a členovi okrskové volební komise ve výši 1400 Kč (1000 Kč, resp. 800 Kč za obecní volby plus 400 Kč za první kolo senátních voleb plus 200 Kč za druhé kolo senátních voleb).

Odměna předsedy výboru

Zajímá nás odměňování neuvolněných členů obecního zastupitelstva, konkrétně jakou maximální odměnu může dostat předseda výboru v obci se 720 obyvateli?

Podle přílohy č. 1 k nařízení vlády č. 37/2003 Sb., o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev, náleží neuvolněnému členu zastupitelstva obce, který je předsedou výboru, v obci do 1000 obyvatel, jednak "pevná složka" odměny až do výše 640 Kč (sloupec 11) a dále tzv. příplatek podle počtu obyvatel až do výše 120 Kč (sloupec 14), tj. měsíční odměna může činit až 760 Kč. Jiný výklad, že by odměna měla v daném případě v obci se 720 obyvateli činit až 1600 Kč (640 Kč plus příplatek za počet obyvatel: 8 krát 120 Kč) je nutné odmítnout. Příplatek za každých 100 obyvatel uvedený ve sloupci 9 se týká pouze takových neuvolněných členů zastupitelstva obce, kteří zastávají funkci starosty, místostarosty nebo předsedy zvláštního orgánu nebo komise rady pověřené výkonem státní správy (sloupce 6 až 8).

Dále je nutné upozornit na ustanovení § 3 odst. 3 citovaného nařízení, podle něhož se měsíční odměna zaokrouhluje na celé stokoruny směrem nahoru. Toto poměrně nevhodné ustanovení (které v předchozím nařízení vlády nebylo) způsobuje v praxi nemalé problémy, neboť při využití maximálních částek uvedených v příloze může po takto provedeném zaokrouhlení dojít k jejich překročení. V tomto případě doporučuji, aby zastupitelstva obce schvalovala svým neuvolněným členům odměnu zásadně již v zaokrouhlené podobě (na celé stokoruny), která by však nepřekročila nejvýše možnou částku.

Rozhodování o majetkoprávních záležitostech

V § 85 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích, jsou u písmen b), c), f), g) a i) uvedeny částky v korunách, nad jejichž výši přísluší zastupitelstvu obce rozhodování. Komu však přísluší právo rozhodovat o částkách do této výše, tj. nižších?

Podle § 102 odst. 3 zákona o obcích zabezpečuje rada obce rozhodování ostatních záležitostí patřících do samostatné působnosti obce, pokud nejsou vyhrazeny zastupitelstvu obce nebo pokud si je zastupitelstvo obce nevyhradilo. O majetkoprávních záležitostech tak v případech uvedených v dotazu rozhoduje rada obce; popř. v té obci, kde se rada obce nevolí, bude vykonávat tuto pravomoc starosta. Není ovšem vyloučena ani taková možnost, že si zastupitelstvo obce ve svém usnesení vyhradí rozhodování i o těchto nižších částkách, i kdyby v obci rada obce byla zřízena.

 

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down