01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Právo občana vystoupit na zasedání zastupitelstva

Smím jako občan obce vystoupit na zasedání zastupitelstva obce, pokud ano, který předpis toto oprávnění upravuje? Mohu být v tomto právu omezován? Jednání zastupitelstva obce je podle § 93 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), veřejné. Veřejnost nemůže být vyloučena. Pokud by...

Smím jako občan obce vystoupit na zasedání zastupitelstva obce, pokud ano, který předpis toto oprávnění upravuje? Mohu být v tomto právu omezován?

Jednání zastupitelstva obce je podle § 93 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), veřejné. Veřejnost nemůže být vyloučena. Pokud by zasedání zastupitelstva bylo neveřejné, nejednalo by se o zasedání zastupitelstva podle zákona o obcích a veškerá usnesení, popřípadě další opatření na tomto jednání přijatá, by byla zřejmě neplatná. Zastupitelstvo se koná v územním obvodu obce, porušení tohoto ustanovení zákona by mělo obdobné důsledky jako v případě porušení principu veřejnosti.

K zabezpečení tohoto oprávnění veřejnosti je obecnímu úřadu zákonem o obcích uložena povinnost zveřejnit informaci o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání na úřední desce, a to alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva.

Občané obce a další oprávněné osoby (§ 16, § 17 zákona o obcích - dále jen občané obce) mají podle zákona o obcích právo vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce v souladu s jeho jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem a k návrhu rozpočtu a závěrečnému účtu obce za uplynulý kalendářní rok. Podrobnosti tohoto oprávnění by měl upravovat jednací řád zastupitelstva obce, který je v souladu s ustanovením § 96 zákona o obcích zastupitelstvo povinno vydat.

Jednací řád zastupitelstva obce je svou povahou vnitřní organizační předpis, jehož cílem je upravit zásady či postupy jeho jednání. V jednacím řádu lze upravit pořadí jednotlivých diskutujících například tak, že po vystoupení přihlášených členů zastupitelstva obce a dalších osob uvedených v § 93 odst. 3 zákona o obcích (člen vlády nebo jím určený zástupce, senátor, poslanec, zástupce orgánů kraje) udělí starosta/předsedající slovo přihlášeným občanům obce, aby mohli na zasedání zastupitelstva vyjádřit své stanovisko k projednávané věci nebo se vyjádřit k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý rok. Jednotlivé vystoupení lze omezit časově, například, že nesmí být delší než 5 minut.

V praxi se naprosto neosvědčuje případ, kdy v jednacím řádu je upraveno oprávnění občana obce na zasedání zastupitelstva vystoupit v jednom bodě programu ke všem projednávaným bodům. K tomu je třeba poznamenat, že ze zákona o obcích vyplývá oprávnění občana obce vyjadřovat se k projednávaným věcem (tzn. průběžně) a dále, že občan by ve svém vystoupení mohl sdělit k předchozím uzavřeným bodům takové informace, které by mohly případně vést k revokaci předchozích přijatých usnesení.

Při udělování slova občanům obce není zapotřebí souhlasu zastupitelstva, ale v souladu s ustanovením jednacího řádu může udělit občanovi slovo přímo starosta/předsedající.

Jednací řád může také obsahovat ustanovení o nerušeném průběhu zasedání a s tím spojené právo starosty/předsedajícího upozornit toho, kdo ruší průběh jednání, aby se této činnosti zdržel.

Je třeba zdůraznit, že právo občana obce vystoupit na zasedání zastupitelstva obce upravuje zákon o obcích ve vztahu ke všem projednávaným bodům a občan tedy toto právo může využít i například při projednávání návrhu programu zasedání zastupitelstva.

JUDr. MIROSLAV  BÝMA, Ph.D.
právník

Napsat komentář

Napsat komentář

Komentáře k článku

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down