Smím jako občan obce vystoupit na zasedání zastupitelstva obce, pokud ano, který předpis toto oprávnění upravuje? Mohu být v tomto právu omezován? Jednání zastupitelstva obce je podle § 93 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), veřejné. Veřejnost nemůže být vyloučena. Pokud by...
Smím jako občan obce vystoupit na zasedání zastupitelstva obce, pokud ano, který předpis toto oprávnění upravuje? Mohu být v tomto právu omezován?
Jednání zastupitelstva obce je podle § 93 odst. 2 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), veřejné. Veřejnost nemůže být vyloučena. Pokud by zasedání zastupitelstva bylo neveřejné, nejednalo by se o zasedání zastupitelstva podle zákona o obcích a veškerá usnesení, popřípadě další opatření na tomto jednání přijatá, by byla zřejmě neplatná. Zastupitelstvo se koná v územním obvodu obce, porušení tohoto ustanovení zákona by mělo obdobné důsledky jako v případě porušení principu veřejnosti.
K zabezpečení tohoto oprávnění veřejnosti je obecnímu úřadu zákonem o obcích uložena povinnost zveřejnit informaci o místě, době a navrženém programu připravovaného zasedání na úřední desce, a to alespoň 7 dní před zasedáním zastupitelstva.
Občané obce a další oprávněné osoby (§ 16, § 17 zákona o obcích - dále jen občané obce) mají podle zákona o obcích právo vyjadřovat na zasedání zastupitelstva obce v souladu s jeho jednacím řádem svá stanoviska k projednávaným věcem a k návrhu rozpočtu a závěrečnému účtu obce za uplynulý kalendářní rok. Podrobnosti tohoto oprávnění by měl upravovat jednací řád zastupitelstva obce, který je v souladu s ustanovením § 96 zákona o obcích zastupitelstvo povinno vydat.
Jednací řád zastupitelstva obce je svou povahou vnitřní organizační předpis, jehož cílem je upravit zásady či postupy jeho jednání. V jednacím řádu lze upravit pořadí jednotlivých diskutujících například tak, že po vystoupení přihlášených členů zastupitelstva obce a dalších osob uvedených v § 93 odst. 3 zákona o obcích (člen vlády nebo jím určený zástupce, senátor, poslanec, zástupce orgánů kraje) udělí starosta/předsedající slovo přihlášeným občanům obce, aby mohli na zasedání zastupitelstva vyjádřit své stanovisko k projednávané věci nebo se vyjádřit k návrhu rozpočtu obce a k závěrečnému účtu obce za uplynulý rok. Jednotlivé vystoupení lze omezit časově, například, že nesmí být delší než 5 minut.
V praxi se naprosto neosvědčuje případ, kdy v jednacím řádu je upraveno oprávnění občana obce na zasedání zastupitelstva vystoupit v jednom bodě programu ke všem projednávaným bodům. K tomu je třeba poznamenat, že ze zákona o obcích vyplývá oprávnění občana obce vyjadřovat se k projednávaným věcem (tzn. průběžně) a dále, že občan by ve svém vystoupení mohl sdělit k předchozím uzavřeným bodům takové informace, které by mohly případně vést k revokaci předchozích přijatých usnesení.
Při udělování slova občanům obce není zapotřebí souhlasu zastupitelstva, ale v souladu s ustanovením jednacího řádu může udělit občanovi slovo přímo starosta/předsedající.
Jednací řád může také obsahovat ustanovení o nerušeném průběhu zasedání a s tím spojené právo starosty/předsedajícího upozornit toho, kdo ruší průběh jednání, aby se této činnosti zdržel.
Je třeba zdůraznit, že právo občana obce vystoupit na zasedání zastupitelstva obce upravuje zákon o obcích ve vztahu ke všem projednávaným bodům a občan tedy toto právo může využít i například při projednávání návrhu programu zasedání zastupitelstva.
JUDr. MIROSLAV BÝMA, Ph.D.
právník
Dobrý den. Na posledním zastupitelstvu obce byla zrušena veškerá diskuze občanů. Nikdo se nesměl vyjádřit svůj názor. Pokuď je to veřejné zastupitelstvo mají právo takto jednat s občany?