01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pražské centrum komunikuje elektronicky

Městské centrum sociálních služeb a prevence v Praze poskytuje sociální a terapeutické služby, psychologické poradenství a informační služby obyvatelům hlavního města, kteří se ocitli v tíživé sociální nebo životní situaci. Klienty centra jsou osoby čelící akutní psychosociální krizi, rodiny,...

Městské centrum sociálních služeb a prevence v Praze poskytuje sociální a terapeutické služby, psychologické poradenství a informační služby obyvatelům hlavního města, kteří se ocitli v tíživé sociální nebo životní situaci.

Klienty centra jsou osoby čelící akutní psychosociální krizi, rodiny, partneři i jednotlivci s psychologickými problémy, lidé, kteří ztratili domov a rodinné zázemí, děti experimentující s drogami, delikventi, věznění i propuštění a další. Rozsah činnosti centra, jehož zřizovatelem je hlavní město Praha, má mnoho specifických rysů, které kladou nároky i na pohotovou a nezkreslenou komunikaci.

Jak uvádí PaedDr. Miroslav Luczka, ředitel Městského centra sociálních služeb a prevence, vsadili na rozvoj informačních technologií. Postupná a systematická výstavba vnitřních počítačových sítí na jednotlivých pracovištích a možnost jejich vzájemného propojení (byť někde jen prostřednictvím telefonní linky) umožňují efektivní zhodnocení pracovního času a mnohdy i poskytování takových služeb, které by bez tohoto systému patrně ani nebylo možné zajistit.

Centrum má devět středisek a několik detašovaných pracovišť v různých lokalitách města a potřebuje být v kontaktu s jednotlivými městskými částmi i magistrátem. Počítačová infrastruktura se vytvářela v souladu se softwarovým řešením celoměstského informačního systému. Nejde jen o softwarové produkty pro běžnou kancelářskou práci nebo vedení agend ekonomicko správního charakteru. Odborná pracoviště, blízká zdravotnickým zařízením, využívají i některé analytické produkty. V některých případech může být počítač terapeutickou pomůckou. Internetová síť slouží dobře pro rozšiřování znalostí, doškolování a další vzdělávání zejména sociálních pracovníků, psychologů, lékařů. Umožňuje jim také kontakt se zahraničím. Ve většině případů se pracuje s citlivými údaji, proto jsou vyžívány účinné systémy zabezpečení informací, a to i ve větším rozsahu, než předepisuje zákon na ochranu osobních údajů. Základní devízou centra je totiž důvěra klienta.

Jak zdůrazňuje ředitel Miroslav Luczka, za pět let existence centra se všichni jeho pracovníci, včetně těch nejzatvrzelejších odpůrců počítačů, přestali informačních technologií obávat a užívají je jako běžný pracovní nástroj. Tak jako do hardwaru a softwaru bylo třeba investovat i do vzdělání těchto pracovníků. Při cenách počítačových kursů to nebyla levná záležitost. Tato investice se vyplatila. Managementu se tak podařilo udržet řadu špičkových odborníků v oblasti sociální práce.

V současné době je situace skoro opačná. Do centra přichází pracovat poměrně mnoho mladých lidí, kteří už informační technologie sami dobře ovládají. Nejedná se jen o vzájemnou součinnost mezi pracovníky centra, ale i o komunikaci s klientem. Vždyť pražské centrum je provozovatelem i Linky důvěry a její novější podoby pro děti - Linky bezpečí. Ta je mnohdy také jedním z prostředků, jehož pomocí přicházejí velmi pečlivě vybraní a vyškolení pracovníci poprvé do styku se svými budoucími klienty. Na tyto linky se obracejí nejen Pražané, ale i dospělí a děti z jiných míst republiky nebo anonymní volající. I pro pomoc v těchto případech je třeba mít k dispozici dobře fungující informační systém s širší působností.

Komunikace prostřednictvím hlasových služeb, jak se dnes říká běžnému telefonování, se i tady rozšířila o používání mobilních telefonů. Opět je to odezva na potřeby klientů, zejména v mladších věkových kategoriích, s nimiž centrum v těch nejcitlivějších případech udržuje pravidelný, třeba i každodenní kontakt. Terénním pracovníkům či streetworkerům mobilní telefon umožňuje operativní spojení a dává jim i pocit většího bezpečí.

Již několik let pražské centrum zpracovává obsáhlý registr poskytovatelů sociálních služeb na území Prahy, který zahrnuje i subjekty s celostátní působností. Adresář obsahuje na šest set položek a je pravidelně aktualizován a doplňován. Každoročně vychází jeho tištěná podoba. V letošním roce by se měla objevit jeho elektronická podoba i na webových stránkách www.mcssp.cz, kde by byl adresář dostupný nejširší veřejnosti. Tyto webové stránky jsou často využívaným informačním kanálem a postupně dostávají podobu nepřetržitě dostupné virtuální "poradny".

Vedení centra a jeho odborné útvary jsou ochotny poskytnout svoje zkušenosti při vytváření informačního systému v oblasti sociálních služeb a prevence především obcím s rozšířenou působností, jejichž agenda se v tomto směru letos výrazně rozšířila. Pražský příklad ukazuje, že elektronická komunikace v současné době představuje i v oblasti sociálních služeb a prevence efektivní nástroj.

Svatopluk K. Jedlička

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down