Praha se dlouhodobě potýká se znečištěním vzduchu v centru města způsobeném převážně automobilovou dopravou. Zastupitelstvo proto hlasy koalice přijalo na svém květnovém zasedání plán udržitelné mobility, který počítá se zavedením mýta, které by regulovalo vjezd vysokoemisních vozidel do centra města od roku 2023. Osmdesát procent znečištění vzduchu v Praze je způsobeno právě automobilovou dopravou. Na tiskové konferenci počátkem září v Praze to oznámil náměstek pro životní prostředí a starosta Lysolají Petr Hlubuček.
„V květnu jsme schválili plán udržitelné mobility, který počítá se zavedením mýta na vjezd vysokoemisních vozidel do centra od roku 2023. Je to jediný účinný nástroj, jak bojovat proti znečištění vzduchu v Praze,“ vysvětluje Petr Hlubuček. Koaliční partneři však proti tomuto kroku protestují v médiích a tvrdí, že daný plán je podmíněn dostavbou okruhu. „Mýto není podmíněno dostavbou okruhu. Mýto přece nikomu nezakazuje vjezd do centra Prahy. Jen ti, kteří svým vozidlem znečišťují vzduch, za to zaplatí. Nechápu, proč by kouřící auta měla neustále poškozovat zdraví obyvatel Prahy,“ říká Hlubuček.
Praha si v současné době nechává zpracovávat studii proveditelnosti. Ta poskytne odpovědi na otázky týkající se technického provedení a způsobu fungování plánovaného městského mýtného systému. Podle plánu má být mýto odstupňované podle emisních tříd vozidel. Vysokoemisní vozidla by za vjezd zaplatila plnou sazbu, nízkoemisní nebo bezemisní vozidla by neplatila nic. „Určitě neplánujeme stavět žádné mýtnice a závory u vjezdu a výjezdu z centra města. Vybírání mýtného bude probíhat digitálně a pomůže nám v tom i městský kamerový systém. Cílem není vybrat peníze do městské pokladny, ale snížit emise v centru metropole,“ dodává Hlubuček.*