Zhruba před rokem mělo skončit přechodné období, kdy měly obce s rozšířenou působností a kraje opustit administrativní objekty po bývalých okresních úřadech a postavit svá vlastní sídla. O tom, jak vypadá současná situace, jsme hovořili s Ing. Kateřinou Eyerovou, která je pověřena zastupováním vedoucí oddělení Veřejné správy Úřadu pro zastupování státu ve věcech majetkových.
Jaký je tedy aktuální stav?
Takzvané přechodné období u vybraných obcí s rozšířenou působností a krajů stále trvá. Konkrétní výčet územních samosprávných celků, kterých se prodloužení týká, a termínů ukončení je uveden v příslušném usnesení vlády ČR (například usnesení ze dne 7. 6. 2006 č. 687). U některých obcí jsou návrhy usnesení vlády na prodloužení přechodného období v přípravě.
Z aktualizovaných zásad dislokace územních samosprávných celků v objektech ve vlastnictví státu mj. vyplývá, že po ukončení přechodného období, tj. od 31. 12. 2006, "nelze u obcí s rozšířenou působností a krajů bezúplatně užívat delimitovaná funkční místa, která byla nebo budou pokryta finančním příspěvkem nebo převodem administrativní budovy z majetku státu do vlastnictví příslušné obce". Jak tomu lze rozumět?
Zákon č. 314/2002 Sb. umožňuje tři varianty, jak obcím s rozšířenou působností zabezpečit výkon státní správy, přenesené na ně k 1. 1. 2003: 1. příspěvek na úhradu nákladů spojených se zabezpečením přípravy pro výkon státní správy; 2. převod administrativní budovy v majetku státu; 3. dlouhodobé užívání administrativních budov v majetku státu pro rozšířený výkon státní správy. Nárok obce s rozšířenou působností na pokrytí delimitovaných funkčních míst z okresních úřadů je možno uspokojit jedním z výše uvedených způsobů nebo jejich kombinací. Způsob si volí obce. Po ukončení přechodného období není možné obci, která zvolila pokrytí uvedené pod bodem 1 nebo 2, poskytnout bezúplatné užívání (bod 3). Duplicitní pokrytí delimitovaných funkčních míst je nepřípustné.
Pokud se některým tzv. trojkovým obcím a krajům nepodařilo splnit daná kritéria pro bezúplatné užívání budov, jaký postup by měly zvolit?
Po ukončení přechodného období není bezúplatné užívání poskytnuto na delimitovaná funkční místa, u kterých obce zvolily zabezpečení formou finančního příspěvku nebo bezúplatného převodu objektu z majetku státu (při splnění podmínek stanovených přílohou č. 3 usnesení vlády ze dne 10. 12. 2003 č. 1235). Kraje v roce 2003 obdržely z kapitoly Všeobecná pokladní správa prostředky na úhradu nákladů spojených se zabezpečením přípravy pro výkon státní správy v návaznosti na realizaci II. fáze reformy územní veřejné správy v celkové výši 536 mil. Kč. Na jedno delimitované funkční místo obdržely kraje příspěvek zhruba 880 tisíc Kč (obce s rozšířenou působností přibližně 336 tisíc Kč - poznámka). V tomto příspěvku byla obsažena také částka na vybudování vlastních administrativních prostor pro delimitovaná funkční místa. Z těchto důvodů po ukončení přechodného období již nelze poskytnout bezúplatné užívání na funkční místa delimitovaná krajům z okresních úřadů.
Požadují-li tyto územní samosprávné celky prostory mimo rámec delimitovaných funkčních míst, mají možnost se o ně ucházet? Pokud ano, za jakých podmínek?
Ano, podmínky vymezuje zákon číslo 219/2000 Sb. Nad rámec delimitovaných funkčních míst mohou mít územní samosprávné celky své zaměstnance v objektech po bývalých okresních úřadech, zejména za předpokladu, že stát prostory nepotřebuje pro své orgány. Bezúplatné užívání lze poskytnout pouze tehdy, když jsou splněny podmínky stanovené především v § 27 odst. 3 zákona č. 219/2000 Sb. V případě zaměstnanců, kteří vykonávají státní správu v přenesené působnosti, musí územní samo-správný celek prokázat, že jde o působnost, která byla územním samosprávným celkům svěřena mimo rámec působností přenesených z okresních úřadů. V ostatních případech je nutno hradit nájemné. Pokud o předmětné prostory následně projeví zájem organizační složka státu nebo státní organizace, je nezbytné užívací vztah ukončit.
JANA LYSÁ
Právní normy vztahující se k danému tématu
Vládní usnesení, která stanovují obecné zásady dislokace krajů a obcí s rozšířenou působností ve vybraných administrativních objektech v majetku České republiky:
Jsou to zejména usnesení vlády ČR ze dne 19. 6. 2002 č. 663, v platném znění, ze dne 26. 6. 2002 č. 695 (včetně změn v usnesení ze dne 9. 12. 2002 č. 1247), dále příloha k usnesení ze dne 7. 6. 2006 č. 687. Pro zabezpečení transparentního a jednotného postupu organizačních složek státu a státních organizací při uzavírání užívacích vztahů s územními samosprávnými celky aktualizovala vláda ČR dříve přijaté zásady. Stalo se tak usnesením ze dne 3. 1. 2007 č. 14.
Zákony: Zákon č. 219/2000 Sb., o majetku České republiky a jejím vystupování v právních vztazích, § 4 zákona č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností.