01.01.1970 | 12:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Předpoklad prosperity

Předpoklad prosperity Technická vybavenost a obsluha území patří k základním podmínkám vyrovnaného a komplexního rozvoje regionů, k zabezpečení předpokladů jejich rovnoměrného ekonomického a sociálního rozvoje. Po kvantitativní stránce je dopravní infrastruktura České republiky srovnatelná se státy...

Předpoklad prosperity

Technická vybavenost a obsluha území patří k základním podmínkám vyrovnaného a komplexního rozvoje regionů, k zabezpečení předpokladů jejich rovnoměrného ekonomického a sociálního rozvoje.

Po kvantitativní stránce je dopravní infrastruktura České republiky srovnatelná se státy EU, hlavní problémy se však projevují v její struktuře a kvalitě. Finanční prostředky vynakládané na dopravní infrastrukturu dlouhodobě zaostávají za doporučenými průměrnými náklady na výstavbu ve výši 1, 5 - 2 % hrubého domácího produktu (HDP).

V letech 1992 - 1994 se tento podíl na investiční výdaje pohyboval na úrovni 0,720 - 0,789 % HDP. Teprve od roku 1995 dochází ke zvýšení podílu nad hranici 1 %, v roce 1997 se přiblížil 1,5 % a v současné době se pohybuje kolem 1,2 %. V tomto podílu však představují dotace ze státního rozpočtu pouze 0,934 %, zbývající část je tvořena vedle vlastních zdrojů dlouhodobými úvěry.

Strategie rozvoje

Pro zajištění trvale udržitelné mobility je nezbytná kapacitní a kvalitní dopravní infrastruktura propojená do celostátního přepravního systému a navazující regionální dopravní infrastruktura bez úzkých míst, která zajistí dostupnost všech sídel.

Pro zajištění mobility pro všechny je nezbytná podpora a integrace hromadné dopravy. V návaznosti na výše uvedené potřeby lze vyjádřit strategické cíle, jejichž realizace bude nezbytná pro úspěšný rozvoj sektoru dopravy.

Napojení na evropskou síť

Napojení regionů bude zajištěno především pokračující modernizací tranzitních železničních koridorů č. 1 Děčín - Praha - Břeclav a č. 2 Petrovice u Karviné - Břeclav s větví Česká Třebová - Přerov. Tyto "páteřové" trasy doplní další dvě: č. 3 Cheb - Praha a Dětmarovice - Mosty u Jablunkova a č. 4 Praha - Horní Dvořiště, které budou modernizovány v návaznosti na modernizaci 1. a 2. koridoru.

Pro efektivní využití koridorů budou přiměřeným způsobem modernizovány i navazující železniční tratě a uzly mimo koridory zajišťující rychlou dostupnost uzlů koridorů pro maximum cestujících.

V návaznosti na prognózu růstu objemu přepravních výkonů (v souladu s hospodářským růstem), potřebu zpřístupnění regionů investorům a při požadované úrovni začlenění ČR do evropské sítě dopravních cest bude soustředěna pozornost na zlepšování stavu dopravních sítí v ČR a v nezbytné míře i na další výstavbu dopravní infrastruktury.

Výstavba bude soustředěna na postupnou dostavbu dálniční sítě a rychlostních silnic v hlavních dopravních směrech včetně potřebných silničních připojení. V oblasti pozemních komunikací je hlavním strategickým záměrem modernizace silniční sítě. Současně bude zajišťována v potřebném rozsahu údržba a opravy stávajících silnic.

Zvláštní pozornost bude věnována pokračující modernizaci, obnově a dobudování připojení příhraničních regionů na dopravní sítě okolních států, omezené dnes na stávající hraniční přechody připojené často nevyhovujícími silnicemi.

Rozvoj vodních cest bude zaměřen především na zlepšení plavebních podmínek na již využívaných vodních cestách, především na regulovaném dolním toku Labe v závislosti na akcích na německé straně a prodloužení plavební cesty až do Pardubic. Tyto aktivity budou realizovány tak, aby bylo minimalizováno poškození životního prostředí, zejména říčních ekosystémů.

Rozvoj infrastruktury

Jako součást podpory ekonomického rozvoje regionů bude podporován rozvoj regionální dopravní infrastruktury a budou postupně odstraňována její úzká a kritická místa. Prioritou je zajištění dostupnosti sídel a základní dopravní obslužnosti, snížení kongescí, nehodovosti a zdravotních rizik.

Nové stavby přinese do regionů též výstavba sítě dálnic a rychlostních silnic. Preferovány budou modernizace jejich přivaděčů a silnice napojující regionální metropole, zajišťující jejich dobrou dostupnost z celého územního obvodu kraje. Pro zlepšení dostupnosti krajských měst budou některé úseky silnic I. třídy modernizovány na čtyřpruhové a zařazeny mezi ostatní rychlostní silnice.

V zájmu zlepšení dopravní situace a životního prostředí ve městech a obcích je třeba výstavbu a modernizaci silnic orientovat na stavby potřebných obchvatů a odstraňování dopravně závadných míst a nevyhovujících mostů. Pro zajištění dopravní obsluhy regionů je třeba zabezpečit rekonstrukce, opravy a řádnou údržbu stávajících silnic.

V návaznosti na modernizaci tranzitních železničních koridorů, jejich uzlů a přípojných tratí do uzlů budou provedena opatření ke zvýšení technické úrovně železničních tratí v regionech pro dosažení evropského standardu celé provozované železniční sítě.

Moderní systémy

Nákladní dopravě spojené s hospodářskou činností regionů a zásobováním jejich obyvatel budou vytvářeny takové podmínky, aby mohla být realizována ekonomicky při současné podpoře druhů dopravy šetrných k životnímu prostředí.

Na základě zpracované koncepce nákladní dopravy budou navrženy a realizovány klíčové logistické uzly regionů a optimalizací nákladních železničních uzlů a dalšího provozu zajištěny podmínky pro využívání kombinované dopravy.

Bude též dokončena privatizace a modernizace vybraných regionálních letišť a rozvojem jejich komerčního zázemí zvýšena jejich atraktivita pro nákladní dopravu a speciální služby v osobní dopravě.

Dopravní trh v regionech bude účelně sladěn tak, aby byl podporován synergický efekt různých druhů dopravy.

Podpora integrace

K zabezpečení plošné dopravní obsluhy regionů bude podporována hromadná doprava a integrace systémů veřejné dopravy s důrazem na zvýšení kvality a atraktivity městské hromadné dopravy (MHD), veřejné silniční a regionální železniční dopravy.

Dopravní obsluha regionů bude definována jako dopravní služba poskytovaná na základě principů závazků veřejné služby kterýmkoli druhem dopravy. Zvláštní pozornost bude věnována dopravní obslužnosti okrajových částí regionů.

S využitím dotačních titulů pro zajištění základní dopravní obslužnosti budou v okolí velkých měst rozšiřovány a budovány integrované dopravní systémy poskytující vhodnou nabídku přepravy konkurenční k automobilové dopravě. Integrace bude postupovat podle naléhavosti, bude zahrnovat harmonizaci podmínek, licencí a jízdních řádů, uznávání jízdních dokladů a řízení dopravní obslužnosti regionálními organizátory.

Modernizace MHD

Trvale se zhoršující dopravní situace v centrech větších měst a přetěžování jejich uliční sítě individuální automobilovou dopravou budou zmírňovány zkvalitňováním služeb hromadné dopravy, reprezentované kvalitním vozovým parkem, preferencí hromadné dopravy, vhodnou organizací přepravy včetně její integrace s příměstskými systémy a poskytováním služeb hromadné dopravy v dostatečném intervalu.

Pro zajištění atraktivity MHD budou budovány systémy záchytných parkovišť park and ride (P+R), umožňující přestup z individuální automobilové dopravy, a terminály pro vazbu městské a příměstské dopravy.

Základním strategickým úkolem pro poskytování optimálních dopravních služeb je harmonizace městské a příměstské dopravy, jejich integrace a sbližování podmínek pro jejich organizaci a financování v rámci budoucích kompetencí krajů.

Základní investiční počiny

[*] Praha

Prioritou je dobudování silničního okruhu kolem Prahy, který odvede z ulic hlavního města tranzitní zátěž a převezme i část vnitroměstských vztahů, čímž se odlehčí vnitřní komunikační síti a zlepší se životní prostředí. Další prioritou je zastavení poklesu podílu veřejné hromadné dopravy a vzrůstu podílu individuální automobilové dopravy v dělbě dopravní práce v přepravě osob.

Pro zajištění kvalitního a kapacitního spojení s letištěm Ruzyně bude nutno vybudovat jeho železniční spojení s centrální oblastí Prahy. V železniční dopravě bude pokračovat přestavba železničního uzlu, a to především v centrální oblasti města.

[*] Středočeský kraj

I pro středočeský region má značný význam silniční okruh kolem Prahy propojující dálniční, rychlostní a silniční radiály. Pro region má pak také značný význam kapacitní spojení s hlavním městem, proto je nutno vedle již dobudovaných dálnic D1, D5, D8 a D11 zkapacitnit všechny silnice I. třídy, které jsou ze středočeského regionu radiálně napojeny na Prahu.

Současně je třeba postupně realizovat dálnici D3, která umožní nový vstup do Prahy, čímž dojde k odlehčení dálnice D1 a silnice I/3. Rovněž je nutno přednostně budovat rychlostní silnici R6, která má význam zejména pro spojení Kladenska a Karlovarska s hlavním městem.

Další významné dopravní spojení středočeského regionu s hlavním městem zajišťuje předměstská železniční doprava. Pro rozšíření integrované dopravy bude nutno dokončit elektrizace tratí zapojených do pražského železničního uzlu.

Modernizace železničních koridorů umožní zrychlení a zkvalitnění železniční dopravy převážné části regionu. Ve vodní dopravě bude pokračovat modernizace stávající labsko-vltavské vodní cesty, která asi 3/4 své délky prochází právě Středočeským krajem.

[*] Budějovický kraj

Slabinou jihočeského regionu je malá kapacita a nízký standard silničního spojení s Prahou, ale i Plzeňským a přes Jihlavský i Brněnským krajem. Předpokládaný rozvoj jihočeského regionu si vyžádá vybudování kapacitního silničního spojení s hlavním městem po pravém břehu Vltavy v parametrech dálnice D3 do Českých Budějovic a z Českých Budějovic na hranice s Rakouskem pak čtyřpruhové rychlostní silnice.

[*] Plzeňský kraj

Na dálnici D5 je nutno dobudovat obchvat města Plzně a zlepšovat parametry silnic I. třídy na hraniční přechody do SRN, a to zejména silnici I/26. V železniční dopravě je nutno zrekonstruovat trať Praha - Plzeň - Cheb, která je součástí 3. tranzitního železničního koridoru.

Klíčovým směrem v tomto území je jak v železniční, tak i v silniční dopravě spojení Norimberk - Plzeň - Praha. Plzeň a České Budějovice jsou spojeny silnicí I/20 a železnicí č. 190, které nemají klíčový mezinárodní význam.

[*] Karlovarský kraj

Nutností je vybudování chybějících úseků rychlostní silnice R6 na celém území kraje. Naléhavé je i urychlené pokračování modernizace a zkapacitnění podkrušnohorské silniční tangenty I/13 spojující Karlovarský a Ústecký kraj. Další nezbytnou investicí je modernizace silnice I/21 spojující tento kraj s dálnicí D5.

V železniční dopravě je výhledově připravována elektrizace trati Kadaň - Karlovy Vary, která je součástí významného železničního podkrušnohorského tahu z Chebu až do Ústí nad Labem.

[*] Ústecký kraj

Velmi důležité je dobudování dálnice D8 až na hranice se SRN a zlepšení stavu silnic I. třídy. Železniční spojení s Prahou i se Saskem je dobré, neboť regionem prochází 1. tranzitní železniční koridor, který se v současné době optimalizuje. V Žatci opustila armáda vojenské letiště, které svými parametry umožňuje vytvoření regionálního letiště.

Zlepšení plavební hloubky na Labi mezi Ústím nad Labem a státní hranicí se SRN musí být prováděno ve vazbě na úpravy této vodní cesty v časové a věcné koordinaci se SRN.

[*] Liberecký kraj

V silniční infrastruktuře kraje je nutno řešit úpravy silnic I/9, I/13 a I/14. Prioritou je rovněž rychlostní komunikace R35/I35 s přednostním vybudováním obchvatu Hrádku nad Nisou.

V železniční dopravě je potřeba zpracovat koncepci modernizace železničních tratí spojujících libereckou aglomeraci se sousedními aglomeracemi ústecko-děčínskou, pražskou a hradecko-pardubickou. Zatím se ale s žádnou rozsáhlou modernizací tratí v tomto regionu nepočítá.

[*] Královéhradecký kraj

Dopravní napojení je pro kraj značným problémem. Je nutno zajistit pokračování výstavby dálnice D11 od Poděbrad k Hradci Králové a výhledově dále do Polska. Nezbytná je výstavba rychlostní silnice R35 Liberec - Hradec Králové - Olomouc, která tvoří důležitý severní páteřní silniční tah ČR, a po vybudování dálnice D47 i alternativu dálnice D1 ve směru západ - východ.

[*] Pardubický kraj

Silniční napojení kraje se zlepší po vybudování dálnice D11 do Hradce Králové a zkapacitnění silnice I/37 mezi Hradcem Králové a Pardubicemi. Pardubickým krajem prochází silnice I/35, jejíž postupné zkapacitnění se připravuje.

Pardubice leží na modernizovaném I. železničním tranzitním koridoru. Ostatní železniční tratě svou kapacitou vyhovují. Ve vodní dopravě se sleduje dokončení splavnění Labe do Pardubic.

[*] Jihlavský kraj

Krajem prochází dálnice D1 a řada silnic I.třídy. Úroveň a kvalita silniční sítě je tedy v kraji na dostatečné úrovni, zlepšení by však napomohla modernizace komunikace I/38 ve směru Jihlava - Znojmo. Rovněž železniční dopravou je dobře obslouženo zejména Havlíčkobrodsko a vlastní krajské město Jihlava.

[*] Brněnský kraj

V silničním spojení je nutno řešit spojení sever - jih výstavbou rychlostní silnice R43 Brno - Svitavy a dobudování rychlostní silnice R52 z Pohořelic na státní hranice s Rakouskem. V Brně je nutno postupně realizovat velký městský okruh, který odlehčí centrální oblasti krajského města od nežádoucí tranzitní dopravy.

V železniční dopravě je výhledově sledováno vybudování kapacitního osobního nádraží. Záměr na jeho odsunutí do prostoru Zvonařky naráží na vysokou finanční náročnost a nedostatek finančních prostředků.

[*] Olomoucký kraj

V silniční infrastruktuře je třeba urychlit výstavbu rychlostní silnice R35 a dálnice D47 spojující přes tento kraj Ostravsko se zbytkem ČR. Pro krajské město Olomouc má velký význam z hlediska odlehčení zatížení obytné zástavby tranzitní nákladní dopravou urychlené vybudování obchvatu města rychlostní silnicí R35.

Pro město Přerov má prioritu obchvat města realizovaný v rámci výstavby dálnice Vyškov - Kojetín - Lipník nad Bečvou. Ostatní silnice I.třídy procházející olomouckým krajem budou postupně zkapacitňovány. Územím kraje prochází II.železniční tranzitní koridor, který se modernizuje.

[*] Zlínský kraj

Region má nedostatečné silniční napojení na ostatní kraje ČR. V silniční dopravě zajistí napojení krajského města Zlína na dálnici D1 výstavba rychlostní silnice R49. V krajském městě je nutno dokončit zkapacitnění silnice I/49, která je páteřní městskou komunikací spojující krajské město na ostatní silniční síť do Otrokovic.

Krajem prochází II. železniční tranzitní koridor, který se modernizuje.

[*] Ostravský kraj

Pro spojení Ostravska s ostatními kraji ČR je nutno urychleně vybudovat dálnici D47, dokončit výstavbu rychlostní silnice R48 a provést modernizaci řady silnic I.třídy. Pro spojení s Polskou republikou je nezbytné vybudovat nový silniční most na hraničním přechodu Bohumín - Chalupki. Ostravskem prochází II.železniční tranzitní koridor, který se modernizuje. Zvýšenou pozornost je třeba věnovat také integrovanému dopravnímu systému, který v současnosti není funkční.

Jiří Daneš,

odbor koncepce regionálního rozvoje

Ministerstva pro místní rozvoj

FOTO ARCHÍV

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 Profi Press s.r.o.
crossmenuchevron-down